Minden, amit a poggyászokról tudni akartál...

Alábbi írásunkban megpróbálunk betekintést nyújtani a repülőtér kulisszái mögé. Ezúttal a poggyászok útját követjük nyomon, és a rájuk leselkedő veszélyforrásokat vesszük sorra. Mint az a későbbiekben is olvasható, több fázisnál is tapasztalhatunk "biztonsági réseket", de ez még ne vegye el kedvünket a poggyásszal történő utazástól! És azt se feltételezzük majd a legközelebbi repülőútnál, hogy bárki, aki csak ránéz a poggyászunkra, az annak tartalmára utazik!

Poggyászmérleggel ellátott standard check-in pult
Egy átszállás nélküli egyszerű, úgyn. point-to-point járat sémája: az utas megérkezik a reptérre, majd beáll a járatának megfelelő check-in sorba, és a gép tervezett indulási idejéhez képest jellemzően legkorábban 90-120, legfeljebb 45-30 perccel, még a check-in zárásáig, leadja az úgyn. feladott poggyászát. A check-in pultban ülő alkalmazott leméri, majd felcímkézi a poggyászt egy vonalkóddal ellátott úgyn. taggel, melynek segítségével a csomag rendeltetési helye és ideje a poggyászosztályozó automatika számára egyértelműen azonosíthatóvá válik. Az utas legközelebb már legfeljebb a gépen ülve látja, ahogy a rakodók a poggyászoskocsiról a poggyászszalagra pakolják azt, és az bekerül a gép gyomrába. Ha úgyn. ULD-s a járatot teljesítő repülőgép, akkor legfeljebb a konténert látja az utas, és reménykedik, hogy benne van az ő poggyásza is valamelyikben. Leszállást követően, mire a rakodók kiszedik a poggyászokat a gép rakteréből, az utas legtöbbször már az utashídon vagy a forgalmi előtéren át gyalogol ill. busszal tart a terminál felé. Legközelebb kb. a leszállástól számított 15-20p múlva látja viszont a poggyászát.


Mi történik a poggyásszal a poggyászfeladástól a raktérbe kerülésig?

Az induló és az érkező poggyászok útja a reptéren
Miután a check-in ablaknál búcsút intettünk feladott poggyászunknak, az egy röntgenes átvilágítást követően - hacsak nem próbáltunk meg valami tiltott dolgot felvinni a repülőre a bőröndünkbe rejtve - rendszerint ugyanarra a  - nagyobb reptereken akár több km hosszúságú - szalagra kerül mint minden más desztinációra induló poggyász. Ez egészen addig így is marad, míg a poggyászosztályozóban egy robotkar be nem szkenneli a taget, és az adott járathoz hozzárendelt csúszdára ki nem löki a csomagot. A csúszda alján egy rakodó tartózkodik, aki géptípustól függően vagy úgyn. ULD-konténerekbe rakja, vagy poggyászoskocsikra stócolja fel a poggyászokat.
Mivel a poggyászok nem egyenletesen, hanem változó intenzitással érkeznek meg a szalagvégre, egy-egy lájtosabb időszakban elméletileg lehetőség adódhat a poggyászok megdézsmálására. Magas biztonsági fokozatú munkaterületről van szó, így a helyiség természetesen be van kamerázva. Az itt dolgozókat, mint bármelyik másik repülőtéri alkalmazottat, a munkaterületre való belépéskor átvilágítják, de kifelé jövet rendszerint nincs semmilyen kontroll...


Igazak azok a históriák, miszerint a poggyászok dézsmálása a gép rakodása közben, a raktérben történik?

Harc az idővel és a csomagokkal a raktérben
Mire a poggyászoskocsit, a járatfelvétel zárását követően, kiengedik a gép mellé, a járat indulásáig rendszerint már nincs túl sok idő, ezért a poggyászokat elég jó tempóban kell a szalagra hányniuk a rakodóknak. A raktérben ezalatt, géptípustól függően, 1-2 ember tartózkodik, akik nyomás alatt dolgoznak, hiszen a poggyászok folyamatosan jönnek fel a szalagon, nekik pedig úgy kell pakolniuk azokat, hogy az hely szempontjából a lehető leggazdaságosabb legyen, s eközben a biztonsági előírásokat is betartsák.
A raktérben igaz, hogy nincsen kamera, de gyakran olyan gyér a világítás, és szűk a hely, hogy ilyen körülmények közt nem valószínű, hogy bárki is a poggyászok tartalma közt kutakodna...


Vannak olyan mendemondák is, miszerint a poggyászátvilágítóból szólnak le, mely bőröndben van ígéretes zsákmány...

Sajnos volt már rá példa a világban. Ehhez több, különböző munkaterületen dolgozó munkatárs együttes, összehangolt, rendőrségi szakszóval élve bűnszervezetben elkövetett "munkájára" van szükség...


Miért dobálják a rakodók a poggyászokat?

Nehéz fizikai munka a rakodóké
Az utasok, annak reményében hogy így poggyászukat így nagyobb biztonságban tudhatják, gyakran befóliáztatják azokat a repülőtéren. A fólia azonban, annak nagy tapadási súrlódása miatt, csak nehezíti a rakodók munkáját, ugyanis a poggyász nem csúszik, hanem megtapad miatta a különböző felületeken. A rakodó emiatt, még, ha könnyű is a poggyász, kénytelen lesz dobni azt ahelyett, hogy csúsztatni próbálná. 
A legtöbb reptéren a rakodókat nem segítik speciális gépek, ezért kézi erővel kell minden egyes poggyászt - lehet az akár egy, a check-in pultban 'heavy' taggel ellátott, túlsúlyos, 30kg-os koffer is - átpakolniuk egyik helyről a másikra (szalagról kocsira, kocsiról szalagra, szalagról a poggyásztérbe), egy járat alkalmával soktonnyányi súlyt, ráadásul több alkalommal. Ha a rakodók a poggyászokat, a gravitáció segítségét igénybe nem véve, szép akkurátusan pakolnák, a járat nem tudna a számára előírt úgyn. fordulóidő - ez fapados járat esetén jellemzően kb. 30p - alatt megfordulni egy célállomásról, és az utasok is jóval többet várhatnának a csomagjukra a megérkezésüket követően...


Lehet-e az ellen védekezni, hogy egy feladott poggyászba az utas tudta nélkül csempésszen valaki bármilyen illegális dolgot (pl. védett/tiltott állatot/növényt, drogot) ki vagy be egy másik országba? A Bangkok Hilton c. filmben a Katrinát alakító Nicole Kidmant ártatlanul vádolják meg (majd ítélik halálra) Thaiföldön egy hasonló eset miatt...

Poggyászfóliázást majd' minden reptéren kínálnak
Védekezni ellene nem lehet, hiszen egy alkalmas eszközzel egy pillanat alatt el lehet róla távolítani a fóliát, sőt akár észrevétlenül vissza is lehet rá "varázsolni", ha szükséges. A cipzárral zárható bőröndök kinyitásához (és észrevehetetlen visszazárásához) pedig egy egyszerű golyóstoll is elég. Innentől mindenkinek a fantáziájára van bízva, hogy mit lehet ki- ill. belecsempészni az utas poggyászába annak tudta nélkül...


Feladott poggyász nem csak bőrönd lehet - léteznek különleges poggyászok is: bicikli, síléc, szörfdeszka, házikedvencek vagy akár egészen extrém poggyászok: fenyőfa, sörösrekesz, LCD tv, szigony...

Légitársasága válogatja ill. utazási osztálytól is függ, hogy egy járatra hány darab és milyen súlyú feladott poggyász "vihető fel" díjmentesen. Bevett szokás az, hogy 1db max. 23kg-os, de díj ellenében - kilogrammonként fizetendő, de max. 32kg-os lehet! - akár több darab feladására is lehetőség van, viszont darabtól függetlenül a max. súlyhatár összesen 60kg körül van...

Kerékpár feladása speciális védőcsomagolásban
A túlméretes, úgyn. 'bulky' poggyászokat (pl. bicikli, sílécek, snowboard, golfkészlet) egy külön pultban kell feladni, ezek az átvilágítást követően, bár nem a bőröndöket továbbító szalagon, de végül ugyanúgy a poggyászosztályozóba kerülnek, ahol a rakodók ezeket is poggyászoskocsikra teszik. A túlméretes poggyászok általában a gép farkában lévő úgyn. bulk raktérbe kerülnek...


Megesik, hogy ha a fedélzetre valamilyen okból felkerül egy "túlméretes" kézipoggyász, azt leküldi a személyzet a raktérbe?

Bevett gyakorlat, hogy a légitársaságok úgyn. size-wize cartokat állítanak fel a check-in pultok előtt, melyek standard kézipoggyász méretűek (pl: 23cm x 41cm x 51cm). Ha a cartba bele tudjuk tenni a poggyászunkat, és a súlya is rendben van, akkor az felmehet a fedélzetre kézipoggyászként. Az utasok gyakorta folyamodnak különböző cselekhez, melyekkel megpróbálják feljuttatni a gépre "túlméretes" vagy "túlsúlyos" poggyászaikat. Ha sem a check-in-esnek, sem a beszállítást végző alkalmazottaknak nem tűnik fel a turpisság, gyakran megesik, hogy mire az utolsó utasok is felszállnak a fedélzetre, az ülések feletti poggyásztartó rekeszek teljesen megtelnek. Ilyenkor a légikísérők megpróbálnak nekik helyet szorítani, de ha nagyon nem megy nekik, a csomagokat bizony leküld(het)ik a rakodókkal a raktérbe a feladott poggyászok mellé. Ez egyike a késési okoknak, ugyanis ilyen esetben a már rendszerint lezárt raktérajtókat újra ki kell nyitnia a rakodóknak...


A babakocsi is poggyásznak számít?

Kézipoggyász méretűre összecsukható speciális babakocsi
A babakocsi, csakúgy mint a tolószék, poggyásznak számít, így már a check-innél poggyászcímkét kap. Ezeket az utas egészen a gép ajtajáig hozhatja, innentől a rakodók veszik át tőle, és teszik be a gép leghátsó, úgyn. bulk rakterébe. Leszállást követően az utas, ha szerencsés, már a gépajtóban megkaphatja a babakocsit, mert addigra jó esetben már kiszedik azt a raktérből a rakodók...


Hogyan fordulhat elő, hogy a poggyász nem érkezik meg azzal a járattal, amivel kellett volna neki?

Különböző poggyász-tagek
Aranyszabály, hogy poggyász az utasa nélkül nem utazhat, csak speciális esetben ('rush' poggyász), tehát, ha a poggyász fel lett adva, de az utas nem jelenik meg a beszállítókapuban a járatfelvétel zárásáig, akkor a poggyászát a rakodóknak ki kell keresniük a raktérből és el kell onnan távolítaniuk.
Leggyakrabban persze akkor szokott elvészni a poggyász, ha egy közbülső repülőtér közbeiktatásával repülünk. Ilyenkor egy külön taget ('hot transfer') kap a poggyász már a check-in-nél abból a célból, hogy a rakodók tudják, hogy az adott poggyászt a raktér legkönnyebben elérhető, raktérajtó felőli részére kell pakolniuk, hogy mikor a közbülső repülőtéren kinyitják majd a rakodók a raktérajtót, egyből külön pakolhassák őket a végcéljukra érkező ('local') poggyászoktól. Ha a rakodó a rakodási utasítás ellenére valamiért mégsem veszi észre ezt a taget, és a csatlakozásig csak kevés idő áll az utas rendelkezésére, könnyen előfordulhat, hogy a poggyász a végcéljukra érkezőkkel egy szalagon várja majd gazdáját ..mindhiába! Persze elromolhat a poggyászosztályozó automatika is, de ez a ritkább eset...


Mi a teendő, ha sérülten érkezik, netán egyáltalán nem érkezik meg a poggyászunk?

A csomagátvételi csarnok jelölése a leszállást követően
Ha megérkezik a poggyászunk, de sérülten, neadjisten hiányosan, netalántán egyáltalán nem, azt érkezés után a poggyászátvételi csarnokban a helyi Lost&Found ablaknál kell bejelenteni, ahol jegyzőkönyvet vesznek fel róla, ám a poggyász eltűnésének tényét az adott légitársaság ügyfélszolgálatánál is be kell jelenteni. Érte később, a légitársaság szabályzatának megfelelően, kártérítés jár.
Az, hogy nem érkezett meg a poggyászunk a járattal, amivel jöttünk, még nem jelenti, hogy el is veszett, hiszen ha a check-in-ben rátett tag még rajta van, a számítógépes rendszer segítségével könnyedén megtudható, hol van. Ha szerencsénk van, és a következő járatra még fel tudják tenni a poggyászt, megadott címre díjmentesen utánunk küldik. Persze megesik, hogy tévedésből vagy gondatlanságból a világ egy távoli pontjára kerül, ahonnét csak hónapok múltán kapjuk kézhez, rosszabb esetben valóban (nyomtalanul) elvész mindörökre. A statisztikák szerint 1000-ból 900 poggyász időben és épségben érkezik meg, és a 100 elveszett poggyászból mindösszesen átlagosan 1-2 veszik el végleg...


Tudtad-e?

  • A jegykezelők hivatottak eldönteni, hogy melyik poggyász minősül kézipoggyásznak, vagyis mi vihető fel a repülőgép fedélzetére, és mi nem. Bár a szabályok légitársaságonként változhatnak, a kézipoggyász általánosan elfogadott mérete: 115 cm (pl: 23cm x 41cm x 51cm), súlya: 3-5 kg.  Kézipoggyászként csak a jegykezelők által ellenőrzött és "cabin baggage" címkével ellátott poggyászok vihetők fel a fedélzetre. Amennyiben a csomagot a jegykezelő túl nagynak vagy súlyosnak ítéli, azt feladott poggyászként kell továbbítani.
  • Nagyméretű, azaz kézipoggyásznál nagyobb, hangszert (pl. cselló) csak úgy lehet a fedélzetre vinni, ha jegyet vásárolnak a tárgynak, mert egy külön ülés szükséges az elhelyezéséhez.
  • Vadász- vagy sportfegyverek - töltetlenül! - ill. lőszerek a szállításukra vonatkozó rendkívül szigorú szabályok betartása mellett is csak és kizárólag feladott poggyászként adhatók fel.
  • Bizonyos légitársaságok esetében felvihető a fedélzetre 5 kg-ig, speciális szállításra alkalmas táskában-dobozban élő állat (kutya, macska). (A súlykorlát alól felmentést csak az úgyn. szervizkutya [pl. vakvezető] kaphat!) 5 kg súly felett élőállat szállítására csak a repülőgép csomagterében kerülhet sor.
  • A nemzetközi biztonsági szabályoknak megfelelően folyadék csak kis mennyiségben és különleges csomagolásban juthat a repülőgép fedélzetére. Lehetőség szerint a folyadékot (krémet, zselét, olajat, zsírt) a feladandó poggyászba csomagoljanak! A fedélzeti használatra szánt folyadékot egyenként 100 milliliteres tárolóedényekben lehet szállítani. A kis tégelyeket egy maximum 1 literes űrtartalmú, átlátszó és újrazárható műanyag zacskóban kell elhelyezni. A 100 milliliternél nagyobb mennyiségű folyadékot a biztonsági személyzet elkobozza és megsemmisíti.
    A biztonsági vizsgálat, a ruházat és a kézipoggyász átvilágítása után az utasok a tranzit területére érkeznek, ahol szabadon válogathatnak az üzletek, éttermek kínálatából. Az itt vásárolt termékeket – beleértve a folyadékokat is – szabadon felvihetik a repülőgép fedélzetére, mert ezek már átestek a biztonsági ellenőrzésen.


Forrás (részben):
http://www.bud.hu/utazas/indulas_elott/poggyasz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése