[Jegyzet] TK 1951

Most, hogy hozzám relatíve közel, innét 300km-re, Európa egyik legnagyobb repterén, ahol épp, hogy három hete jártam, megint lezuhant egy repülő, úgy érzem, jobb kiadnom magamból azt a fájdalmat, amit egy-egy ilyen alkalom előidéz bennem. Délutan, csetelés közben veti közbe Ricsi, lezuhant egy török gép Schipholon, 9 halott, ötvenvalahány sebesült; csoda hogy nem hallotta - Amszterdam, a reptérhez közel eső végében dolgozik. Mondom neki, akkor ezek szerint nem robbant fel, hál'Isten -vagy hal'Allah-, mert akkor még ennyi túlélő sem volna. Török gép, Turkish Airlines, Ferihegyen is napi vendég. A gép egyben, bár három darabra tort, fekszik a szántóföldön, a hasát leskalpolhatta a földetérés. [Eddig] valóban 9 halott, ötvenvalahány sérült, a fele súlyos, de mivel 127 fős volt a járat, vagy ötven ember (komolyabb) sérülés nélkül megúszta. Fantasztikus - persze attól még ez egy tragédia! Hogy Tadzsikisztánban naponta esnek le gépek, már meg sem lepődünk, csak megrántjuk a vállunkat, mondván, Tadzsikisztán. Pedig ők is csak emberek, ugyanolyan utasok, mint mi - csak jóval kiszolgáltatottabb helyzetben. Nem megfelelő(en karbantartott) repülőtéri infrastruktúra, nem (megfelelően) szervizelt, ezeréves gépek, piázó pilóták, a lista még hosszan sorolható lenne. De ez itt Hollandia, az egyik, ha nem a legfejlettebb nyugat-európai ország, ahol azért helyükön vannak a dolgok. Mindenki szívesen és jól dolgozik - persze meg is vannak becsülve anyagilag! Mégis hogyan történhetett ez meg? Kapásbol birdstrike-ra gyanakszom, persze ha később beigazolódik is a gyanúm, attól még senkinek sem lesz jobb - köztük nekem sem! Előítéletes vagyok - már el is könyveltem bűnösnek a madarakat. Bosszant a dolog, mert a legelterjedtebb módszerekkel sem lehet őket kizárni a repülőterek közeléből. Márpedig Hollandia, ahogy megfigyeltem, a madarak paradicsoma. A gép maga 7 éves, winglet-es 737-es, ilyeneket üzemeltet[ett? - ez itt az irónia helye] a Malév is -igaz, winglet nélkül-, nem valószínű, hogy műszaki gond lett volna vele, hacsak azt nem vesszük annak, hogy leszálláshoz keszülődve egy madárrajjal ütközve mondjuk, mindkét hajtómű elveszítse tolóerejét, a vitorlázáshoz pedig már ne maradjon elég felhajtóerő. A pilóta persze még így is csodát tett, hisz' letette hasra a gépet úgy, és itt jön a második csoda, hogy az nem robbant föl - elég üzemanyag pedig még biztos lett volna hozzá...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése