Az utóbbi időkben nemcsak a repülésrajongók, de a laikusok közül
is egyre több embert nyűgöznek le, s aztán ejtenek rabul a kondenzcsíkot
húzó repülőgépeket ábrázoló részletgazdag fényképfelvételek. A
contrailspotting műfaját szerte a világban egyre többen művelik, ebből a
megfontolásból jött létre 2007-ben a nemzetközi magaslégtér-fotósokat
összefogó honlap, a contrailspotting.com.
A website ötletgazdája, Paksi Zoltán, és Apagyi Zoltán
magaslégtér-fotós segítségével megpróbáltunk utánajárni, mi fán terem a
"kontrélszpotting"...
A '90-es években a déli országrész felett repülő NATO AWACS gépek nagy köröket rajzoltak az égre. Ők irányították a délszláv háborúkban részt vevő koalíciós erők csapásmérő egységeit a magyar légtérből. A polgári légi forgalom már akkoriban is igen jelentős volt az ország felett, az eszközök azonban még nem álltak szélesebb körben rendelkezésre ezen gépek megfigyeléséhez, fotózásához – meséli Paksi Zoltán.
Kezdetben még csak egy 300 mm-es gyújtótávolságú objektívvel próbáltuk megörökíteni az átrepülő gépeket. Hát a siker igencsak esetleges volt. Már annak is örültünk, ha sikerült megállapítani a típust és a légitársaságot, amelynek a színeiben repült az adott gép. Arról nem is nagyon álmodhattunk, hogy megfejtsük a gép altípusát, netán lajstromát.
Aztán egy idő után fantasztikus fotók kezdtek megjelenni külföldi fotós oldalakon a kondenzcsíkot húzó repülőgépekről. Kezdetben el sem tudtuk képzelni, hogyan lehet ilyen minőségben fotózni. Szerencsére hamar fény derült a titokra: egy német amatőr csillagász kezdte el csillagászati távcsövén keresztül fotózni a háza felett átrepülő gépeket. Nem tudni, ő volt-e, aki kitalálta a repülőgép-fotózás eme technikáját, mindenesetre ő kezdte el először publikálni ezeket a fantasztikus fotókat. Aztán lassan elkezdtek feltűnni a hasonló fotók lengyel, belga, majd magyar fotósoktól. A kétezres évek közepén, egy nagy országos hírportál keretében, indult egy olyan fórum, mely a nagy magasságban repülő gépek fotózása, vagyis a contrailspotting iránt érdeklődő embereket fogta össze. Egyre többeket kezdett el érdekelni ez a hobbi, ezért 2007-ben egy önálló weboldalt hoztunk létre contrailspotting.com címmel. Ma már több száz tagunk van, sikerült kialakítanunk a világ egyik legnagyobb ilyen jellegű közösségét.
Lökést adott továbbá a spotterkedés elterjedésének az is, hogy a digitális fotózás igen nagy fejlődésen ment át az utóbbi másfél évtizedben. Napjainkban már elérhető áron hozzá lehet jutni digitális tükörreflexes (DSLR) fényképezőgépekhez, ill. hozzá csatlakoztatható objektívekhez. Ezekkel az eszközökkel a spotterek professzionális szinten képesek művelni a fotózásnak ezt az válfaját.
Mint mondtad, a spotterkedés egy speciális, extrém ága a contrailspotting. A kifejezés tulajdonképpen a magas légtérben, utazómagasságon haladó repülőgépek megfigyelését, fotózását jelenti. Mit figyeltek meg rajtuk? Az új festésekre vagy ritka típusokra utaztok, netán itt szó szerint a lajstromjelek gyűjtéséről van szó?
Apagyi Zoltán fotója a Thai Airways A340-eséről |
Mi az a legkisebb részlet, amit sikerült eddig megörökíteni? Hiányzó hajtóműburkolat, esetleg üzemanyag-kiengedés?
Egy izlandi szpotter képe a Virgin Atlantic B747-eséről |
A törzsre írt lajstromszámtól a pitotcsövekig mindent látni lehet az én fotóimon. Akinek megfelelő felszerelése van hozzá, az olyan minőségben tud fotózni, mintha egy repülőtérről emelkedő gépet látnánk a képen. Persze ehhez az kell, hogy az időjárás is tökéletes legyen...
Hazánk magaslégterének térképe a közbenső waypointokkal |
AZ: Nálam volt némi változás, előfordul hogy bizonyos gépek keletebbre vagy éppen nyugatabbra mennek a korábbiakhoz képest, ill. újra járnak egy olyan régebbi útvonalon, amelyet mostanában az ukrán konfliktus miatt nem nagyon használtak.
PZ: A legtöbb esetben már korábban is "direct" útvonalakat kaptak a gépek az országhatáron lévő waypointok között, és az országon belüli pontokat nem túl gyakran kellett érinteniük. Tudomásom szerint most már bármelyik ponton be-, ill. kiléphetnek a járatok, ám a jól bevált útvonalak már korábban kialakultak...
PZ: A legtöbb esetben már korábban is "direct" útvonalakat kaptak a gépek az országhatáron lévő waypointok között, és az országon belüli pontokat nem túl gyakran kellett érinteniük. Tudomásom szerint most már bármelyik ponton be-, ill. kiléphetnek a járatok, ám a jól bevált útvonalak már korábban kialakultak...
Hogy néz ki egy contrailspotter napja? Reggel kiül a távcsövével meg egy jegyzetfüzettel a teraszra, és estig be sem jön onnan?
Egy Bombardier Dash-800-as a Hold előterében |
Hogyan keletkeznek a kondenzcsíkok?
A kondenzcsíkok a speciális felhők kategóriájába tartoznak. Háromféleképpen keletkezhetnek: leggyakoribb, amikor az atmoszféra magasabb rétegeiben haladó repülőgép hajtóműveiből kiáramló, vízpárában gazdag forró gáz hirtelen lehűl. A második lehetőség az úgynevezett aerodinamikai kondenzcsík. Ezek ugyan kevésbé gyakoriak, de talán a leglátványosabbak. Ilyenkor a repülőgép szárnyai és törzse által generált nyomáskülönbség miatt a levegőben lévő vízpára kicsapódik és cirrus típusú felhőt képez. A harmadik, legritkább jelenség, amikor a légijármű nyugodt, de vízpárában gazdag, instabil légrétegen halad keresztül.
Steve Morris képe egy leszálláshoz készülődő B757-esről
Kihasználjátok a meteorológiai előrejelzéseket vagy ahogy-esik-úgy-puffan alapon valamit csak lőttök?
Bécsből Sanghajba tart a China Southern B777-ese |
Nagyjából milyen távolságra vannak tőlünk a kondenzcsíkot húzó repülőgépek?
British Airways B777 // G-VIIA |
Ha a repülőgépeket oldalról szeretnénk fotózni, hogy jobban látszódjanak az érdekes festések, ajtók és ablakok, akkor nehezebb helyzetben vagyunk. Optimális esetben 60-70 fokos szögben kell fotóznunk, így már van rálátásunk a gép oldalára, de a távolság még nem átfotózhatatlan. Például egy átlagos magasságban repülő járat 60 fokos szögben kb. 14 km-re repül tőlünk, de ha 40 fokos szögben fotózzuk, már 20 km-re van. Ha közeledik hozzánk vagy távolodik tőlünk, ezek az értékek még nagyobbak lehetnek. Könnyen belátható, hogy ehhez már komoly technika, jó adag ügyesség és szerencse is szükséges. No és ideális időjárás: nem elég, hogy felhőmentes, szép kék eget lássunk. Szükséges még a jó fotóhoz a nem túl magas páratartalom és az, hogy a levegő nyugodt, az eltérő hőmérsékletű légtömegek mozgásától mentes legyen. Az évszakok közül a késõ õszi–téli–kora tavaszi időszak a legalkalmasabb. Ilyenkor kellően alacsony a Nap állása, hogy ideális fényviszonyokat biztosítson a fotózáshoz. Nyáron inkább csak a hajnali–kora reggeli, ill. a késő délutáni–alkonyati időszakban érdemes próbálkozni a fotózással.
Mely légitársaságok repülőgépeit láthatjuk az ország felett?
Emirates A380-800 // A6-EDR |
Az Antonov-gyár UR-82060 lajstromjelű An-225-öse |
Kalauz kezdő contrailspottereknek
Kompakt fényképezőgépek
Természetesen nem a 3-5x zoommal szerelt kompaktokról van szó, hanem az ún. csúcskompaktokról, 10-18x zoommal. Ezek fókusztávolsága a 35 mm-es rendszerre átszámolva a 450 mm-t is elérheti. Ennek ellenére ezek nem a legideálisabb eszközök az átrepülő repülőgépek fotózásához. Az elektronikus keresőn (EVF) vagy a hátlapra szerelt LCD-n nehezebb a repülőgépek követése és a pontos fókusz ellenőrzése. Az autofókusz nem elég gyors és gyakran pontatlan. Az optika minősége, méretéből adódóan, nem optimális, és a kisméretű szenzorok sem tudnak csúcsminőséget produkálni. Az apró részletek, melyek ehhez a hobbihoz nélkülözhetetlenek, elvesznek, viszont már ezekről a fotókról is felismerhető a géptípus és a légitársaság. Mindenképp olyan gépet válasszunk, amelyen a blendét és a záridőt is lehet manuálisan állítani. Kezdő contrailspotting-rajongóknak ajánljuk ezt a kategóriát.
Cserélhető objektíves DSLR fényképezőgépek teleobjektívvel
Ez már egy komolyabb kategória, sokkal ideálisabb a hobbihoz, de az egyes modellek közt itt is vannak különbségek. Ezek a fényképezőgépek két részből állnak: vázból és objektívből. Minél nagyobb felbontású képet tudunk készíteni, annál nagyobb az esélye, hogy apróbb részletek is látszani fognak a fotón. Ebből következik, hogy érdemes egy komolyabb vázat vásárolni, min. 8-10 vagy még több megapixeles szenzorral. Szerencsére manapság már a belépő modellek is ebbe a kategóriába tartoznak. Sokat segít a vázba épített rezgéscsillapító (anti-shake). Objektíveknél is a minél-nagyobb-annál-jobb alapelvet érdemes követni. A minimum a 300 mm-es, de még jobb, ha 400 mm-es vagy még ennél is komolyabb lencséhez van szerencsénk. A nagyobb, profi objektívek az átlagember számára elérhetetlenek, áruk akár több millió forintra is rúghat. Sokat számít az objektívek optikai minősége; olcsóbb, belépő szintű teleobjektívektől gyengébb minőség várható el. Nagyon hasznos az objektívekbe épített rezgéscsökkentő funkció (IS, VR), főleg a hosszabb fókusztávolságú lencséknél. Általában f5.6 és f11 között fotózunk, ezért nem fontos nagyobb fényerejű (pl. f2.8) objektívbe invesztálnunk. Hasznos kiegészítő a telekonverter, mellyel a fókusztávolságot tudjuk növelni. Van 1.4x-es, 1.7x-es vagy akár 2x-es is. Sajnos a fényerőn és a minőségen is rontanak, ám cserébe lényegesen komolyabb nagyítást kapunk.
Csillagászati távcső és digitális fényképezőgép kombináció
A legmegfelelőbb eszköz az átrepülő gépek fotózásához. A 900–1200 mm fókusztávolságú Newton-rendszerű csillagászati távcsövek ár/teljesítmény aránya kiváló. Egy közepes minőségű 300 mm-es teleobjektív árából könnyedén vásárolhatunk magunknak egy 1200 mm fókusztávolságú, 20 cm tükörátmérőjű teleszkópot. A legjobb választás a Dobson-zsámoly, mellyel a repülőgépek követése szinte gyerekjáték. Ha már van DSLR fényképezőgépünk, egy egyszerű adapter segítségével könnyedén csatlakoztathatjuk azt közvetlenül a távcső kihuzatához, okulárt nem kell használnunk. A kép egyenes állású, és a fényképezőgép optikai keresőjében úgy látjuk, mintha hagyományos objektívet használnánk. (Ha kompakt fényképezőgépet szeretnénk használni, akkor szintén egy adapterre lesz szükségünk, amellyel a fényképezőgép optikáját az okulárhoz tudjuk rögzíteni. A fent említett szenzorméret és elektronikus kereső minősége miatt azonban jobb megoldás a DSLR gép beszerzése. Kompakt gépet használva valószínűleg sötétek lesznek a fotó sarkai, mert szűk adapteren, ill. okuláron keresztül fotózunk.)
A Newton-rendszerű távcső felépítése
A fókusztávolság mellett nagyon fontos tényező még a távcsövek fényereje. Egy 20 cm-es teleszkóp már megfelelő mennyiségű fényt gyűjt össze a fotózáshoz jó időjárási körülmények mellett. Az expozíciós értékek beállításához fényképezőgépünk fénymérőjét tudjuk használni, míg a blende állítását a távcső fix átmérője természetesen nem teszi lehetővé. A pontos expozíciót a megfelelő zársebesség és ISO-érzékenység kiválasztásával tudjuk beállítani. Itt is érvényes, hogy magasabb ISO-érzékenység esetén zajosabb képet kapunk, a részletek elvesznek, főleg a sötétebb, árnyékban lévő részeken. Hosszú záridő mellett azonban jóval nehezebb bemozdulás nélküli, éles képet készíteni. Az ideális középút általában az ISO 200
–400 közötti érték és az 1/640–1/1250 zársebesség kombinációja. Az értéket vagy előre beállítjuk manuális módban, vagy blendeelőválasztás módban a fényképezőgépre bízzuk a zársebesség kiszámítását. Utóbbi esetben az expozíciókompenzációt is használnunk kell, nehogy túlexponált képet kapjunk a repülőgép oldaláról visszaverődő napsugarak miatt.
A fotózáson kívül azért foglalkoztatok más dolgokkal is régebben. Gyakorlatilag Ti üzemeltétek be Magyarország első virtuális radarját...
PZ: Már a hobbink születése környékén felmerült, milyen jó lenne előre tudni a majdan felettünk elhaladó repülőgép típusát, légitársaságát. A kezdeteknek is megvolt persze a maguk szépsége, mikor az 50-60 km-ről már látszódó kondenzcsík alakjából próbáltuk megállapítani a gép típusát. Szóval nagy izgalommal fedeztük fel, mikor a Skandinávia és Lengyelország feletti légi forgalom egy része valós időben, egyfajta virtuális radarként, kezdett megjelenni bizonyos oldalakon. Időközben tudniillik a kereskedelmi forgalomban is elérhetővé váltak olyan vevőkészülékek, amelyek az ADS-B transzponderrel felszerelt repülőgépek által sugárzott jeleket venni, ill. dekódolni voltak képesek. Lelkes fejlesztők pedig megoldották, hogy a gépek valós pozíció-, irány-, sebesség-, repülési magasság- stb. adatai a monitorjainkon virtuális radarképernyőként jelenjenek meg. Szerencsére néhány hónappal később Pjotr lengyel barátunk Piopawlu nevű oldala is elindult, ahol a megosztás lehetősége már adott volt. Ekkor gyűjtésbe kezdtünk oldalunk tagjai között, és magunk is vásároltunk egy ilyen készüléket. Ezt igen ideális helyen, a Dobogókő tetején lévő antennatoronyban tudtuk elhelyezni, így az ország területének nagy részét sikerült is vele lefednünk. Az adatokat aztán a radar.piopawlu.net oldalon az országban elsőként kezdtük megosztani, onnantól kezdve a repülésrajongók már a magyar légtérben zajló forgalom jelentős részét is nyomon tudták követni. Később Pjotr csatlakozott a svédekhez, és elindult a Flightradar24 oldal, de ez már egy másik történet...
Nagyon sokrétű érdeklődésű, kíváncsi és rendkívül kreatív társaság vagytok. Ismeritek egymást személyesen is, csináltok közös programokat, vagy mindenki a maga kis virtuális világában tevékenykedik?
PZ+AZ: Nagyon sok barátra tettünk szert a hobbink jóvoltából, ill. az oldalon keresztül. Többükkel közülük rendszeresen találkozunk, összefutunk egy-egy repülőnapon, néhány taggal pedig rendszeresen járunk külföldi spottertúrákra is...
PA
Forrás (részben):
http://www.tavcso.hu/?o=contrailspotting_cikk
http://www.jetfly.hu/rovatok/galeria/fotok/polgari/contrail_fotozas_technika/
Aranysas magazin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése