A380-as az utcánkban

Alig öt év telt el azóta, hogy a világ legnagyobb repülőterein megjelentek az A380-asok. Egy ilyen méretű repülőgép kiszolgálása nem kis követelményeket támasztott a repülőterekkel szemben: futópályákat és gurulóutakat kellett hozzá kiszélesíteni-megerősíteni, speciális utashidakat kellett hozzá beszerezni, ill. extra poggyászszalagokat kellett hadrendbe állítani, melyek képesek megbirkózni egy-egy járat akár 500-nál is több utasának bőröndjével.

Kéthetente látják, mégsem tudnak betelni vele...
A repülőgép alkotóelemei Európa különböző országaiban készülnek - a törzs hátulsó része Hamburgban, a szárnyak az angliai Broughtonban, a törzs elülső ill. középső része a francia Saint Nazaire-ban, míg a vízszintes vezérsík a spanyolországi Cadizban. A vezérsíkot ill. az orrkúpot leszámítva ezek az alkatrészek túl nagyok ahhoz, hogy repülővel szállítsák őket az Airbus-gyár toulouse-i végösszeszerelő csarnokába, ezért a franciák egy alternatív ötlettel kellett hogy előrukkoljanak. Az egyes helyszíneken a fő alkotórészeket speciális kialakítású hajókra rakodják, melyek együttesen mintegy 2000km-t tesznek meg a franciaországi Paulliacig. Itt uszályokra rakodják át őket: Langonig a Garonne folyón utaznak. Innentől, talán a folyó kedvezőtlen hajózhatósága miatt, közúton folytatják az utat: trélerekre rakodják át őket. A csak Grand Gabaritként emlegetett konvoj 4 napon keresztül, kizárólag az éj leple alatt halad súlyos terhével, méghozzá araszolva. A forgalom terhelésének minimalizálása végett a konvoj minden este 10-kor kezdi meg útját és másnap hajnali 5-kor érkezik meg pihenőhelyére. Az első napon Eauze, a másodikon L'Isle Jourdain a cél, mindkét helyen a település határában kialakított, kerítéssel lezárt parkolókban tölti a nap hajnaltól késő estig hátralévő részét. A menet 6 trélerből áll, melyek a jobb ill. bal szárnyat, a vízszintes vezérsíkot, ill. a törzs három darabját szállítják. A konvoj a trélerekkel együtt 31 járműből, 18 db, a konvojt biztosító motorosból, ill. az 53 fős személyzetből áll. Ha minden az itiner szerint zajlik, az harmadik éjszakán hajnali 2 körül érkezik meg a konvoj Toulouseba, az Airbus A380-asának összeszerelő-hangárjába.

Az alábbi videón épp Langonból vág neki az útnak az A380-karaván...


Első lépésben a mérnökök összeszerelik a fő alkatrészeket, beleértve az orr- és a főfutókat. Ebben a fázisban még csak a függőleges vezérsíkról lehet megmondani, hogy mely légitársaság számára készül a gép, hiszen ekkor a többi része még a gyártásnál kapott zöld színű védőbevonatot viseli. A következő lépés a fedélzeti műszerek és a hajtóművek be- ill. felszerelése. Ez után a gép már elvégezheti a nyomás- ill. az üzemanyagpróbákat. Ha ezeken sikeresen átment, elrepül Hamburgba, ahol megkapja az üzemeltető festését és a kért kabin-kialakítást. A végösszeszereléstől a gépátadásig 8 hónap telik el. Az Airbus-gyárból az ott dolgozó 1500 mérnöknek köszönhetően havonta 3db A380-as gördül ki...

Az alábbi videón a Thai Airways első A380-asának összeszerelési munkálataiba tekinthetünk be...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése