Leila Khaled - ránézésre ártalmatlannak tűnik |
Ennyi maradt a Panam 747-eséből... |
Az ElAl és a Pan Am gépeinek eltérítésével egy időben azonban még két gép esik aznap terroristák fogságába.
Valamikor a déli órákban érkezik meg Frankfurtba a TWA, Tel Avivból Athénon keresztül New Yorkba tartó, 741-es járata. A B707-est nem sokkal a felszállást követően az ellenállás legkisebb jele nélkül térítik a jordániai Ammántól nem messze fekvő egykori brit légibázis, Dawson's Field döngölt talajú, olajoshordók által megvilágított "repülőterére". A Carroll D. Woods kapitány vezette gép kora este érkezik meg ide 144 utasával és 11 főnyi személyzetével.
A Swissair HB-IDD lajstromú DC-8-asa |
Tíz perccel később egy másik gép is leszáll ugyanitt: a Swissair 100-as számú járata Zürichből tartott volna New Yorkba, mikor a kora délutáni órákban eltérítették. A DC-8-as fedélzetén a géprablás idején 145 utas és nyolcfőnyi személyzet tartózkodik.
Szept. 7-én a géprablók rögtönzött sajtótájékoztatót tartanak a kitörőfélben lévő jordániai polgárháború okán a térségben tartózkodó újságírók és tévések számára. Kinyilatkoztatják, hogy a géprablások célja, hogy felhívják a világ figyelmét a palesztinok helyzetére, ill. hogy nyomást gyakoroljanak Izraelre (és rajta keresztül az őt támogató Amerikai Egyesült Államokra), és elérjék az érintett nemzetek (Izrael, Svájc, Nagy-Britannia, NSZK) börtöneiben fogvatartott palesztin "politikai foglyok" ill. az egy nappal korábban Londonban letartóztatott Khaled szabadon bocsátását. Ha követeléseiket nem teljesítík 72 órán belül, a gépeket az utasokkal együtt a levegőbe repítik - szól az ultimátum.
Mára lassan nyomtalanul eltűnik a hajdani "repülőtér"...
View Larger Map
Mára lassan nyomtalanul eltűnik a hajdani "repülőtér"...
View Larger Map
A két gépről összesen több mint 300 embert tartanak fogva a terroristák. A palesztinok az egyre előrenyomuló jordániai fegyveresekkel megállapodnak, hogy szabadon engednek 127 túszt, ha azok cserébe hátrébb vonják csapataikat. A túszokat a palesztinok által elfoglalt Ammánba viszik, és egy szállodában "helyezik el". Azt azonban el nem hagyhatják, útleveleik ugyanis fogva tartóiknál vannak. Ezzel párhuzamosan, egy esetleges izraeli beavatkozástól tartva, a gépekről egy maroknyi túszt, köztük amerikai kormányzati munkatársakat ill. két rabbit, egy Ammántól mintegy 150km-re lévő titkos helyre visznek a fegyveresek.
A BOAC G-ASGN lajstromú VC-10-ese |
Eközben szept. 9-én a BOAC 775-ös, Bombayból Bahreinen keresztül Londonba tartó járatát palesztin szimpatizánsok kerítik hatalmukba, melyet nem sokkal a Bahreinből való felszállást követően először Bejrútba, majd onnan Dawson's Fieldre térítenek. Ezzel újabb 105 utassal és kilencfőnyi személyzettel növekszik az ammáni szállóban fogva tartott túszok száma.
A váratlan esemény hírére a palesztinok az eredetileg kitűzött határidőt szept. 13-ra módosítják.
A BOAC gépe már lángokban... |
Egy nappal a határidő lejárta előtt, a palesztinok kb. félszáz ember kivételével elengedik a túszokat a három gépről, majd, elszántságukat demonstrálandó, felrobbantják a kiürített gépeket.
Szept. 30-án a terroristák elengedik a különböző helyszíneken fogvatartott túszaikat, miután Khaledet és féltucatnyi Európában bebörtönzött palesztint szabadon engednek. A túszokat a Vöröskereszt segítségével Ammánból Ciprusra, majd onnét Rómába menekítik. A géprablók szabadon távozhatnak...
Nixon amerikai elnök eközben a túszdráma hírére már szeptember közepén útjára indít egy programot a légikalózkodás megfékezésére: kezdésként elrendeli egy 100 szövetségi ügynökből álló csoport felállítását, melynek tagjai fegyveres légimarshallként ezentúl amerikai repülőjáratokon fognak szolgálni. Elrendeli továbbá, hogy a Védelmi ill. a Közlekedési Minisztérium vizsgálja meg annak kérdését, lehetséges-e civil célra használni a katonai célra már alkalmazott röntgengépeket.
Még ugyanebben az évben nemzetközi egyezmény születik a légi kalózkodás elleni fellépés ügyében, a résztvevő országok pedig elkezdik összehangolni biztonsági óvintézkedéseiket, ill. megszigorítani a vonatkozó büntetőjogi szankciókat. 1972. végére a Szövetségi Légügyi Hivatal minden amerikai légitársaság számára kötelezővé teszi az utasok és poggyászok átvilágítását, ill. azt a szabályt, hogy poggyász utas nélkül nem utazhat.
Elsőként a BOAC VC-10-esét (G-ASGN) robbantják fel a géprablók..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése