Fogyatékkal élő, csökkent mozgásképességű vagy egyszerűen idős
személyeknek, azaz közel minden ötödik európainak szüksége lehet
utazáskor vagy a reptéren történő kommunikáció során szükségleteinek
megfelelő segítségre. Ha Ön is ebben a helyzetben van az Európai Jogi
szabályozás számos, az Európai Unió valamennyi repülőterén alkalmazandó
olyan rendelkezést ír elő, melynek célja hogy Önnek is ugyanúgy
hozzáférhetővé tegye e közlekedést, mint bármely más utas számára
diszkrimináció és további költségek nélkül.
Először is tudnia kell, hogy senki nem tagadhatja meg Öntől a
helyfoglalást vagy a beszállást fogyatékossága vagy mozgási nehézsége
miatt. Ez alól egyedül a nemzeti vagy nemzetközi szabályozás által
indokolt biztonsági intézkedések, vagy műszaki kötöttség képezhet
kivételt, mint például a repülőgép mérete.
Bármilyen módon intézi is a helyfoglalást, ha szükségleteihez
igazított segítséget kíván igénybe venni, sajátos igényeit az indulás
előtt legalább 48 órával jeleznie kell.
A repülőtéren pusztán arra kell ügyelnie, hogy az indulás előtt
megkívánt időben érkezzen és érkezését jelezze a járat szerint kijelölt
utasfelvételi pultnál, illetve az információs pontokon . A
segítségnyújtással megbízott személy itt fogja Önt keresni. Amennyiben
kívánja, e személy segítséget nyújt Önnek az utasfelvételi formaságok
intézésében. Felhívjuk a figyelmét, hogy az Európai Unióbol induló
járatokon műszaki lehetetlenség kivételével és 48 órás előzetes
értesítés feltételével a légitársaságok kötelesek ingyen szállítani
orvosi segédeszközét és maximum két mozgást segítő berendezését, mely
lehet kerekesszék, mankó vagy hasonló egyéb eszköz. Ezt követően szükség
esetén ugyanez a személy elkíséri Önt a beszálló kapuhoz, hogy
segítséget nyújtson a különböző ellenőrzéseknél. Bármely más utassal
azonos jogon Ön is használhatja a repülőtéren rendelkezésre álló
különböző infrastruktúrákat. A segítségnyújtáshoz szükséges eszközök
mindig az Ön mozgásképességéhez lesznek igazítva.
Beszálláskor Ön elsőbbséget élvez és beszállása a legjobb
körülmények között, megfelelő eszközök segítségével történik. Mozgást
segítő eszközét az utazás alatt a poggyásztérben helyezik el. A repülés
ideje alatt természetesen a repülőgép személyzetének feladata lesz, hogy
segítséget nyújtson Önnek.
Ha fogyatékossága szükségessé teszi és előre kérte, vakvezető
kutyája hivatalosan is elkísérheti Önt az utastérbe. A biztonsági
előírásokat is személyre szabott módon közlik Önnel.
Végezetül pedig, akár elérte úticélját akár átutazóban van,
leszálláskor egy másik személy fogja várni, hogy segítségére legyen az
utasoknak fenntartott kijáratig.
Felhívjuk szíves figyelmét az előzetes értesítés fontosságára! Kellő
időben történő értesítés nélkül az érintettek csak lehetőségeikhez
mérten tudják majd segíteni. Ha úgy véli, hogy e rendelkezéseknek nem
tettek eleget kérdését, panaszát az adott légitársaság, vagy a repülőtér
üzemeltetője elé is terjesztheti. (a Budapest Airport elérhetőségei:
velemeny@bud.hu, valamint a terminálokon található ún. feedback kártyák)
Végső jogorvoslatként panaszt tehet az országa szerinti nemzeti
ellenőrző szerveknél (Egyenlő Bánásmód Hatóság, Nemzeti Közlekedési
Hatóság), vagy az EU illetékes hivatalainál. Ennek elérhetőségét,
valamint a fenti szabályozás részletes leírását az apr.europa.eu
internetes oldalon találja.
Forrás:
http://www.bud.hu/utazas/indulas_elott/specialis_igenyek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése