Korabeli, egymotoros változat // D-1974 |
A Junkers Ju-52 egy
egyfedelű, eredetileg egy-, később hárommotoros az 1930-as években
szolgálatba állított szállító/utasszállító repülőgép. Az 1920-as évek végén
tervezte meg a Junkers repülőgépgyár a mára
világszerte ismertté vált hullámlemez borítású repülőgépet. A gép a Tante Ju (Ju néni) gúnynevet kapta. Első repülését 1930. október 13-án teljesítette,
1931-ben mutatták be a nagyközönségnek, a gyártás 1932 és 1945 között
folyt. Már ekkor hadrendbe állt több légierőnél és jóval több, mint egy tucat légitársaság alkalmazta. Eredeti
konfigurációjában egy BMW vagy Junkers motorral
építették, a gép erőtlen volt. Később bebizonyosodott a három motor előnye,
ettől kezdve a hárommotoros Ju-52/3m gyártása folyt. A gépeket nagyrészt BMW motororral szerelték, az
exportmodellekbe Pratt & Whitney Wasppal és Bristol Pegasus motor is került. A
három motorral jelentősen javultak a gép tulajdonságai. Először a Spanyol
polgárháborúban vetették be, később részt vett Lengyelország lerohanásában
és a Luftwaffe egyéb háborús műveleteiben. Nagyon
sebezhető volt, a korabeli vadászgépek sebességének felével repült. Sok gép
esett a vadászgépek és a légvédelem áldozatául. A világháború után
pályafutása tovább folytatódott a légitársaságoknál és a légierőknél. A
Svájci légierő az 1980-as évek elejéig
szolgálatban tartotta, napjainkban még több példány repülőképes. A
szabványos rögzített futóműves verzión kívül készült hidroplánverzió is.
Alkalmazták szállításra, utas szállításra,
bombázásra, aknaszedésre és sok egyéb feladatra. 1945 után Spanyolországban
CASA 352 típusmegjelöléssel gyártották.
A MALERT HA-JUA lajstromú Ju-52-ese Budaörsön |
1942 és 1944 közt licencgyártással Magyarországon is gyártották a Pestszentlőrinci Ipartelepek Rt.-nél. A
magyar gyártású változat eltért a szériaváltozattól, a törzs hátsó
részén, felül, egy körsínen egy, továbbá az oldalablakokban két
géppuskát helyeztek el. A pilóta és a lövész védelmére páncélzat
szolgált. Az ejtőernyős alakulatok számára a szárnyakon ledobható
ejtőernyős-konténereket helyeztek el, a törzs jobb oldalán nagyméretű
rakodóajtót alakítottak ki.
Magyarországon a katonaság és a Magyar Légiforgalmi Rt. (MALERT) színeiben
repült. A magyar légierő 1954-ben rendszeresítette a típust közepes
szállítógép
szerepében. Ezek a repülőgépek polgári használatból, a MALERT-től kerültek a
légierőhöz.
Technikai jellemzők
Rendeltetés: szállító, utasszállító
Hossz: 18,90 m
Fesztáv: 29.25 m
Magasság: 4,52 m
Szárnyfelület: 110,5 m2
Szerkezeti tömeg: 6,510 kg
Max. felsz. tömeg: 10,990 kg
Motor: 3 db. BMW 132T 9 hengeres csillagmotor 715 lóerővel
Max. sebesség: 265 km/h
Utazó sebesség: 211 km/h
Hatótáv: 1,100 km
Csúcsmagasság: 6,000 m
Fegyverzet: 1 db 13 mm-es MG 131 géppuska, 2 db. 7,92 mm-es MG 15 géppuska, 455 kg bomba
Forrás:
http://www.repulomuzeum.hu/VirtualHangar/Juzf/juzf/repmuzju.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése