2000. július 4-én a Malév 262-es járata Ferihegyről Thesszalonikibe indult. Az ezen az úton szokásos B737-300-as helyett, annak hajtóműproblémája miatt, aznap a HA-LCR lajstromú Tu-154-es vitte a fent nevezett járatot. Rövid, eseménytelen utat maguk mögött hagyva ideális időjárási körülmények között kezdték meg a süllyedést a görög repülőtérre. A repülési tervnek megfelelően alacsonyan, néhol alig 100 méterre repültek a környező hegyek felett, ami miatt földközelségjelző rendszerük hangjelzés útján folyamatosan figyelmeztette a pilótákat a futómű kiengedésére. A Tu-154-es típuson ilyenkor hallható tülkölés zavarhatta a személyzetet, ugyanis rövidesen kikapcsolták azt. Miközben a megszokottnál nagyobb sebességgel, emiatt a vártnál hamarabb a végső egyenesre érkeztek, a számukra kijelölt leszállópályát még mindig egy felszállásra készülődő B757-es foglalta el. Erről értesülve a Malév-gép kapitánya úgy határozott, nem bocsájtja ki a futóműveket, inkább vár, körözve a várópont felett. Alighogy nekikezdett volna a körözésnek, megkapták a leszállási engedélyt, és ahogy a B757-es megkezdte a felszállást, a Malév-gép kapitánya a leszállás mellett döntött. A szűk időkeret miatt a személyzetnek nem volt ideje végighaladni a leszállás előtti ellenőrzőlistán, így továbbra is behúzott futóművekkel repültek. Kikapcsolt földközelségjelző mellett erre csak az irányítótoronyból figyelmeztethették volna őket. Ahogy a Tupoljev a pálya felé közeledett, egy másik gépben ülő pilóta lett figyelmes a manőverre, és rádión azonnal figyelmeztette a Malév-gépet, hogy startoljon át! Csak ekkor kapott észbe a 262-es járat kapitánya, ám hiába adott egyből teljes gázt a gépnek, annak hajtóművei csak késve reagáltak. A gép így tovább süllyedt, majd 243km/h-s sebességgel, behúzott futóművekkel betont fogott. Nem kevesebb, mint 400m-en át csúszott a hasán, pontosabban a futóműgondolákon, melyek ha a fékszárnyakat nem is, de a futóműveket és a szárnyakat megóvták attól, hogy a közel 30 tonnányi üzemanyaggal visszafelé is feltankolt gép felrobbanjon. Amint magukhoz tértek a hajtóművek, a kapitánynak sikerült elemelnie a gépet, és 1000m-es magasságba kormányoznia azt. Itt megpróbálták kiengedni a futóműveket, ám nem lehettek biztosak benne, hogy sikerült is, ezért az időközben lezárt reptéren a torony előtt alacsony áthúzást hajtottak végre, mielőtt újra megpróbáltak volna leszállni. Félve attól, hogy a futómű kibicsaklik alattuk, a lehető legfinomabb módon tették le gépüket. A kifutás biztonságosan lezajlott, az utasokat sértetlenül kimenekítették. Később úgy döntött a vállalat, hogy az óriási kárt elszenvedett repülőgépet nem érné meg megjavítani, így azt leselejtezték, és mint gyakorlógépet, a thesszaloniki repülőtéri tűzoltóságnak ajándékozták...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése