Megérkezett csütörtökön a Ferihegyi repülőtérre a Malév Rt. első új Boeing 737-700 Next Generation repülőgépe. A flotta 18. tagja 2005. márciusától repül. A légitársaság évente 55 millió dollár – 12,5 milliárd forint – bérleti díjat fizet a gépekért, ugyanakkor a jelenleg használt 737-ekhez képest hétmilliárd forinttal lesznek kisebbek az üzemeltetési költségek. A Malév ugyancsak új gépek vásárlásához 100 millió dollár értékű hitelfelvételről tárgyal az EIB-vel.
Több mint egy évtizede használ Boeing 737-es repülőgépeket a Malév, a tizenöt Classicot 2005. márciusáig tizennyolc B-737 Next Generation váltja fel. A magyar légitársaság rövid távú célja, hogy Közép-Európában a legmodernebb flottát üzemeltesse, az új fejlesztésű Boeingokkal illetve a Bombardier CRJ 200-as típusokkal – amelyekből tízet kíván forgalomba állítani két év alatt a Malév – ennek az elvárásnak meg lehet felelni – mondta tegnap Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója.
Mint ismert, a Malév 2001-ben döntött a flotta teljes megújításáról, előbb tíz majd újabb nyolc Boeing gépre kötött szerződést. A Malév a tizennyolc járműért évente 55 millió dollárt fizet az amerikai International Lease Finance Corporation (ILFC) cégnek, akitől a járműveket bérli. Mint azt Udvarházy Istvántól, az ILFC elnökétől megtudtuk, a tizennyolc gépet 750 millió dollárért vásárolták a Boeingtól – a seattlei gyárból egyenesen a magyar légitársasághoz kerülnek –, a Malévvel hároméves szerződést kötöttek, amit tíz évre lehet meghosszabbítani. A futamidő lejárta után lehetőség lesz az újabb megállapodásra. Amennyiben a típus beválik a Malév három repülőgépet megvásárolhat – mondta Udvarházy.
Az 600 repülőgéppel rendelkező ILFC a Boeing és az Airbus megrendeléseinek a 15 százalékát köti le, a Seattleban készülő 737-es gépekből havonta hármat vesznek át. Mivel az ILFC a két repülőgépgyártó legnagyobb megrendelője jelentős kedvezményeket vehet igénybe a vásárláskor – másrészt 2001. szeptember 11-ét követően lényegesen csökkentek a piaci árak –, így a Malév is 15-20 százalékkal olcsóbban jut a gépekhez. A Malév és az ILFC hároméves szerződése átalánydíjas, a futamidő alatt akkor sem emelkednek illetve csökkennek a bérleti díjak, ha a piaci árak változnak.
A Boeing flotta cseréje a törlesztőrészleteken kívül hatmilliárd forintjába kerül a nemzeti légitársaságnak, ugyanis a tizenöt Classicot fel kell újítani mielőtt a tulajdonoshoz visszakerülnek – mondta Váradi József. A hatmilliárd forint 2003-ban és 2004-ben terheli a Malév költségvetését, ugyanakkor az új gépek forgalomba állításával évente hétmilliárdot sporol a légitársaság. A Next Generationok hajtóművei 15-20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, karbantartási költségei lényegesen alacsonyabbak, nagyobb távolságra gyorsabban és magasabban repülnek mint elődeik.
A Next Generation új fejlesztésű navigációs berendezéseik miatt a szűk légifolyosókon is nagy pontossággal közlekednek – ezáltal csökkenthetők a járatkésések –, a modern technikának köszönhetően pedig kizárt hogy a levegőben ütközzön össze a 737-es egy másik géppel, a leszállás közbeni földnek csapódás elkerülése végett pedig ellátták egy speciális riasztóberendezéssel is.
A Boeing flotta cseréjével egyidejűleg tíz Bombardier CRJ típusú, regionális forgalomra alkalmas gépeket kíván forgalomba állítani a Malév. Kettő CRJ már üzemel, kettő jelenleg épül a kanadai gyárban, hatra pedig a Malév rendelést adott. Ezeket a gépeket – amelyek egyenként 20 millió dollárba kerülnek – megvásárolja a légitársaság. Mivel az önrészt fedező hatmilliárd forintot az ÁPV Rt. nem bocsátja a Malév rendelkezésére, a légitársaság teljes egészében hitelből finanszírozza a fejlesztést.
A Malév 100 millió dollár értékű hitelfelvételről tárgyal jelenleg az EIB-vel, amihez kormánygaranciát kívánnak igénybe venni. A Bombardier repülőgépek finanszírozási tervét az elkövetkező hetekben terjesztik a kormány elé. Amennyiben a kormány nem fogadja el a tervezetet kereskedelmi alapú hitelt vesznek fel.
Több mint egy évtizede használ Boeing 737-es repülőgépeket a Malév, a tizenöt Classicot 2005. márciusáig tizennyolc B-737 Next Generation váltja fel. A magyar légitársaság rövid távú célja, hogy Közép-Európában a legmodernebb flottát üzemeltesse, az új fejlesztésű Boeingokkal illetve a Bombardier CRJ 200-as típusokkal – amelyekből tízet kíván forgalomba állítani két év alatt a Malév – ennek az elvárásnak meg lehet felelni – mondta tegnap Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója.
Mint ismert, a Malév 2001-ben döntött a flotta teljes megújításáról, előbb tíz majd újabb nyolc Boeing gépre kötött szerződést. A Malév a tizennyolc járműért évente 55 millió dollárt fizet az amerikai International Lease Finance Corporation (ILFC) cégnek, akitől a járműveket bérli. Mint azt Udvarházy Istvántól, az ILFC elnökétől megtudtuk, a tizennyolc gépet 750 millió dollárért vásárolták a Boeingtól – a seattlei gyárból egyenesen a magyar légitársasághoz kerülnek –, a Malévvel hároméves szerződést kötöttek, amit tíz évre lehet meghosszabbítani. A futamidő lejárta után lehetőség lesz az újabb megállapodásra. Amennyiben a típus beválik a Malév három repülőgépet megvásárolhat – mondta Udvarházy.
Az 600 repülőgéppel rendelkező ILFC a Boeing és az Airbus megrendeléseinek a 15 százalékát köti le, a Seattleban készülő 737-es gépekből havonta hármat vesznek át. Mivel az ILFC a két repülőgépgyártó legnagyobb megrendelője jelentős kedvezményeket vehet igénybe a vásárláskor – másrészt 2001. szeptember 11-ét követően lényegesen csökkentek a piaci árak –, így a Malév is 15-20 százalékkal olcsóbban jut a gépekhez. A Malév és az ILFC hároméves szerződése átalánydíjas, a futamidő alatt akkor sem emelkednek illetve csökkennek a bérleti díjak, ha a piaci árak változnak.
A Boeing flotta cseréje a törlesztőrészleteken kívül hatmilliárd forintjába kerül a nemzeti légitársaságnak, ugyanis a tizenöt Classicot fel kell újítani mielőtt a tulajdonoshoz visszakerülnek – mondta Váradi József. A hatmilliárd forint 2003-ban és 2004-ben terheli a Malév költségvetését, ugyanakkor az új gépek forgalomba állításával évente hétmilliárdot sporol a légitársaság. A Next Generationok hajtóművei 15-20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, karbantartási költségei lényegesen alacsonyabbak, nagyobb távolságra gyorsabban és magasabban repülnek mint elődeik.
A Next Generation új fejlesztésű navigációs berendezéseik miatt a szűk légifolyosókon is nagy pontossággal közlekednek – ezáltal csökkenthetők a járatkésések –, a modern technikának köszönhetően pedig kizárt hogy a levegőben ütközzön össze a 737-es egy másik géppel, a leszállás közbeni földnek csapódás elkerülése végett pedig ellátták egy speciális riasztóberendezéssel is.
A Boeing flotta cseréjével egyidejűleg tíz Bombardier CRJ típusú, regionális forgalomra alkalmas gépeket kíván forgalomba állítani a Malév. Kettő CRJ már üzemel, kettő jelenleg épül a kanadai gyárban, hatra pedig a Malév rendelést adott. Ezeket a gépeket – amelyek egyenként 20 millió dollárba kerülnek – megvásárolja a légitársaság. Mivel az önrészt fedező hatmilliárd forintot az ÁPV Rt. nem bocsátja a Malév rendelkezésére, a légitársaság teljes egészében hitelből finanszírozza a fejlesztést.
A Malév 100 millió dollár értékű hitelfelvételről tárgyal jelenleg az EIB-vel, amihez kormánygaranciát kívánnak igénybe venni. A Bombardier repülőgépek finanszírozási tervét az elkövetkező hetekben terjesztik a kormány elé. Amennyiben a kormány nem fogadja el a tervezetet kereskedelmi alapú hitelt vesznek fel.
Forrás:
http://www.mno.hu/portal/125766
A 2003-ban kelt cikkre Udvarházy István ILFC-elnök nevére keresve találtam rá...
VálaszTörlés