A Ferihegyen jelenleg a légitársaságok számára földi kiszolgálást végző
három társaság egyike, a Menzies Aviation Hungary Kft. Brüsszelhez
fordult panaszával, amely úgy tűnik meghallgattatott: az Európai
Bizottság szabálysértési eljárást indított Magyarország ellen, mivel a
testület szerint a magyar hatóságok jogellenesen korlátozzák Ferihegyen a
földi kiszolgálásra specializálódott szolgáltatók körét.
Az Európai Bizottság
csütörtökön hivatalos felszólító levelet küldött Magyarország számára,
amelyben arra emlékezteti a magyar hatóságokat, hogy teljesíteniük kell a
közösségi repülőterek földi kiszolgálási piacára való bejutásról szóló
96/67/EK irányelvben előírt kötelezettségeiket. Az EU végrehajtó
testülete úgy véli, hogy az irányelv 11. cikkével ellentétesek a magyar
hatóságok arra irányuló döntései, hogy kiválasztási eljárás
lebonyolítása nélkül korlátozzák a budapesti nemzetközi repülőtéren a
repülőgépek földi kiszolgálására jogosult szolgáltatók számát. A
Bizottság egyebek mellett azt állapította meg, hogy a közelmúltban
megakadályozták a budapesti repülőtéren működő egyik legjelentősebb
szolgáltató bejutását a piacra; a szolgáltatótól olyan szempontok
alapján vonták meg az engedélyt, amelyek a jelenlegi ismeretek szerint a
közösségi joggal és a vonatkozó nemzeti szabályozással egyaránt
ellentétesnek tűnnek – értesült a BruxInfo.
Jelenleg a Malév Ground Handling, a
török Celebi és 20 hónapja a Menzies Aviation Kft. végzik Ferihegyen a
földi kiszolgálást. Az utóbbi ügyvezetője, Fazekas Tibor a Napi
Turizmusnak elmondta, piacra lépésük óta, az elmúlt 20 hónapban 4
alkalommal vonta vissza vagy függesztette fel működési engedélyüket a
Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága. A legutóbbi
alkalommal a fellebbezés után a hatóság másodfokon is visszavonta az
engedélyt. A döntés november 30-án emelkedik jogerőre. A hatóság azzal
indokolta döntését, hogy a Menzies olyan tevékenységet végzett – a
szállítókkal való kapcsolattartást - amelyre nem volt engedélye, és ez
veszélyezteti a repülőgép biztonságát. Fazekas szerint ez esetben
azonban kötelesek lettek volna azonnali hatállyal visszavonni működési
engedélyüket, ezt azonban mégsem tették meg. Az ügyvezető úgy véli, az
indok több okból is mondvacsinált egyrészt, mert az említett engedély
megszerzésére nem fektetett le világos kritériumrendszert a hatóság,
másrészt mert maga a tevékenység is sokféleképpen értelmezhető. Egy
catering céggel való operatív levelezés semmiképpen nem veszélyezteti a
biztonságot es ilyen kapcsolattartás nélkül elképzelhetetlen a
kiszolgálás és mivel a kapcsolattartás a rendelet szerint nem igényel
szakmai kritériumokat, ezt automatikusan meg kéne adni külön engedély
nélkül – véli Fazekas.
A Menzies Aviation Hungary Kft.
ügyvezetője szerint a hatóság valójában azzal a céllal vonta be működési
engedélyüket immár negyedszer, hogy a cég kiszoruljon a piacról. A
társaság utolsó lehetőségként bírósági útra viszi a dolgot, ezenkívül
levélben fordultak a közlekedési miniszterhez, hogy szüntesse meg az
ellenük folyó eljárást, vagy folytassák le újra azt abban a reményben,
hogy az objektív igazság érvényre jusson. A társaság korábban panasszal
élt az Európai Bizottságnál is, ennek már meg is van az eredménye,
hiszen az említett szabálysértési eljárást ennek kapcsán indította
Brüsszel.
Jelenleg a magyar hatóságoknál van a
labda, amelyeknek két hónapjuk van arra, hogy észrevételt tegyenek a
felszólítással kapcsolatban, de addig is kötelesek mindent megtenni
annak érdekében, hogy az érvényes európai jognak érvényt szerezzenek
Ferihegyen. Ha ez nem történik meg, akkor az Európai Bizottság a második
szakaszban indoklással ellátott véleményt küld, azután pedig az Európai
Bíróság elé viheti az ügyet. Fazekas reméli, hogy még november 30-a – a
hatósági döntés hatályba lépése - előtt számukra kedvező döntés
születik. A Menzies engedélyének megvonásával december 1-től három
légitársaság maradhat földi kiszolgálás nélkül: a Germanwings, az
EasyJet és a Jet2. A 70 főt foglalkoztató társaság több száz milliós
kárra számíthat, dolgozói elbocsátására kényszerülhet, a két szereplősre
szűkült földi kiszolgálási piacon pedig elszállhatnak az árak, amelynek
nemcsak a légitársaságok, hanem az utasok is kárát látják.
A Napi Turizmus arról értesült, hogy a
Budapest Airport Zrt. akkori vezetése 2007 év végén – a Menzies hazai
piacra lépésének környékén – kérte a légügyi hatóságot, hogy a készülő
SkyCourt beruházás miatt ne adjon ki több engedélyt földi kiszolgálásra
szakosodott társaságoknak, mert a munkálatok miatt helyhiány várható. A
hatóság ki is adta a koráltozó határozatot, amely az EU állásfoglalás
szerint sem érvényes a kiválasztási eljárás hiánya miatt. A hatóság úgy
véli azonban, hogy a korlátozás feljogosítja őket arra, hogy a Menzies
által már 2008-ban kért engedélybővítést megtagadják.
Egyébként a korlátozási kérelmének
helyességét hamar felülbírálta a BA Zrt., mivel bebizonyosodott, hogy el
tudják helyezni az új cégeket a reptéren és jelenlegi álláspontjuk is
az, hogy a légitársaságok számára kedvezőbb, ha kettőnél több piaci
szereplő van a földi kiszolgálásban, mivel a verseny az árakat kontroll
alatt tartja – hangsúlyozta Hardy Mihály a BA vállalati és közkapcsolati
igazgatója a Napi Turizmus kérdésére. Az igazgató hozzátette, úgy véli,
a Menzies esetleges távozásával nagyon veszíthet Ferihegy, mivel a brit
multinacionális cég neve világszerte garancia a minőségi
szolgáltatásra, olyannyira, hogy vannak légitársaságok, amelyek számára
vonzerőt jelent, ha az általuk jól ismert márka képviselteti magát a
légikikötőben.
Forrás:
http://www.turizmusonline.hu/malev/cikk/brusszel_megakadalyozza_a_ferihegyi_kiszoritosdit_
Figyelem! A cikk 2009. októberi keltezésű...
VálaszTörlés