Várhatóan több tízezer új munkahelyet teremt és az észak-európai
térség egyik legnagyobb légi közlekedési csomópontja lesz a Berlinben
épülő új repülőtér, amelyen pontosan egy hónap múlva indul el a
forgalom.
A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) június
3-án indítja és fogadja az első járatokat. Ágazati várakozások szerint
már a működése első évében bekerül Európa tíz legforgalmasabb
légikikötője közé, Németországban pedig a harmadik helyen debütál
Frankfurt és München mögött.
A 2,5 milliárd eurós és csaknem 2000 futballpályányi területet
elfoglaló beruházás kiváltja a mostani berlini nemzetközi repülőtereket,
Schönefeldet és Tegelt. Az új repülőtér évi 27 millió utas
kiszolgálására képes, az első évben várhatóan 25 millió körül lesz az
utasok száma. A projektet úgy tervezték meg, hogy viszonylag rövid időn
belül, 2-3 év alatt 45 millióra lehet bővíteni a kapacitást. Az újabb
terminálok tervei készen állnak, és a szükséges engedélyek is megvannak,
de a beruházó egyelőre kivárja, hogy miként alakul a forgalom.
Az előjelek bíztatóak: a berlini repülőterek utasforgalma a 2001-ben
regisztrált 12 millióhoz képest tíz év alatt csaknem megduplázódott, 23
millióra nőtt 2011-re. A BER azonban nem csupán a júniusban bezáró
repterek forgalmát veszi át: a nyári szezonban az egy évvel korábbihoz
képest negyvennel emelkedik a járatok száma, Berlinből így összesen 50
ország 173 célállomásra lehet majd eljutni repülővel. A német főváros
ezzel az észak-európai térség egyik legnagyobb légi közlekedési
csomópontja lesz - mondta Oliver Aust, a repteret üzemeltető társaság
(Flughafen Berlin Brandenburg GmbH) szóvivője egy pénteki
sajtóbejáráson.
A BER megépítését 1996-ban határozták el. A 80 évi működés után
2008-ban bezárt Tempelhof, a hidegháború idején kiépített nyugat-berlini
Tegel és a rendszerváltásig az NDK fővárosának nemzetközi
repülőtereként működött Schönefeld repülőtér közül egyik sem volt
alkalmas arra, hogy az új Németország újraegyesített fővárosának reptere
legyen. Egyik sem kellően modern, egyiket sem lehet jelentősen
bővíteni, és a háromból kettő mélyen a városon belül helyezkedik el -
indokolták a döntéshozók a milliárdos projekt elindítását.
A városvezetés legfőbb célja a repülőtérrel a gazdaságösztönzés.
Berlinben nincsen számottevő ipar, és a környező Brandenburg
tartománnyal együtt gazdasági értelemben elmarad a nyugatnémet
tartományokhoz képest. Azzal viszont, hogy ismét főváros és egyre
népszerűbb turisztikai célpont lett, lendületes fejlődésnek indult az
idegenforgalom. Ezt a folyamatot támogatja az új repülőtér, amely
közvetlenül több mint 20 ezer embernek ad munkát, közvetve pedig -
például a növekvő utasszám és a reptér környékén megtelepülő új
vállalkozások révén - a várakozások szerint körülbelül 40 ezer új
munkahelyet teremt 2012 végéig.
Forrás:
http://hvg.hu/gazdasag/20120504_uj_berlini_repter_nyitas
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése