TK 1951

2009. február 25-én a Turkish Airlines 1951-es járata Isztambulból Amszerdam Schiphol felé tart. A cockpitban 3 pilóta tartózkodik, egy kapitány a bal oldalon, jobbján egy épp repült óráit a típuson gyűjtő elsőtiszt -ő vezeti a gépet-, a jump-seaten pedig rajtuk kívül még egy elsőtiszt tartókodik, ezúttal oktatói szerepben. A személyzet a leszálláshoz készülődve kapcsolatba lép a légiirányítással. Átadják őket Schiphol toronynak, mely kiadja az engedélyt 18R-re. A Polderbaan megközelítése az előírásoknak megfelelően történik, majd a torony utasításait követve megkezdik a süllyedést 2000ft-re. Ez a művelet a Turkish Airlines előírásainak megfelelően a robotpilóta segítségével történik. 1950ft-en aztán egyszer csak hibás értéket, -8ft-et jelez ki a bal oldali rádiós magasságmérő, mintha a repülőgép már a leszállás utolsó fázisában, közvetlen a touch-down előtt volna. Az adat továbbítódik a robotpilóta felé, mely a magassági értéknek megfelelően csökkenti, ez esetben el is veszi a tolóerőt. Megjelenik a "futóművet ki!" figyelmeztető jelzés. Radikálisan lecsökken a gép sebessége, immáron fennáll az átesés veszélye. Az erre figyelmeztető vészjelzés megszólal, a kormányművek rángatni kezdenek. Csak ezen a ponton tud érdemben beavatkozni a személyzet, miután sikertelenül próbálnak meg maximális tolóerőt adni a robotpilóta kikapcsolásáig. Ekkor azonban már túl késő, a gép túl alacsonyan és túl lassan repül ahhoz, hogy a levegőben tudjon maradni - a pályától alig 1km-re lezuhan, és több darabra törik. A mérleg: 25 súlyos sérült, 9 halott, köztük a három pilóta és egy légikísérő...

A 2006 előtt gyártott 737-800-asokon, ilyen volt a szerencsétlenül járt 2002-es kiadású TC-JGE is, még nincs beépítve az a rendszer, mely összehasonlítaná a bal és jobb oldali magasságértékeket, és erre figyelmeztetné is a személyzetet.

Két kérdés akkor is ott motoszkál bennem:
-Mivel volt elfoglalva a kapitány, hogy nem vette észre a két magassági érték közti differenciát?
-A csak földközelben előforduló magasságiérték-különbségekről tudott korábban a Boeing? Esetleg direkt tervezték így? Ha igen, mire szolgál?

Forrás:
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/Press_statement_4_March_GB.pdf
http://www.turkishairlines.com/en-INT/press-releases/4970/press-release-regarding-the-report-of-dutch-safety-board-%85.aspx

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése