Direktívát adott ki az Amerikai Légügyi hatóság (FAA), melyben felhívja a figyelmet a Boeing 737 Next Generation repülőgépek sugárfordítóján előforduló esetleges hibára. Emiatt ezernél is több repülőt kell átvizsgálni. A direktíva, melyet március 22-én adtak ki a sugárfordítót működtető hidraulikus mozgatóberendezésre vonatkozik, mely működés közben súrlódásnak van kitéve, és tapasztalatok alapján hamarabb elkopik, mint eredetileg tervezték, így kötelezik a légitársaságokat minden 7500 repült óra után az alkatrész vizsgálatára. Ha ez az ellenőrzés elmarad, és a mozgató mechanizmus meghibásodik, leszállás után a sugárfordítót nem lehet visszahúzni, így sérülhet a hajtómű. Olyan eset is előfordulhat a hatóság szerint, hogy véletlenszerűen működésbe lép a sugárfordító, mely repülés közben rendkívül veszélyes.
A mai sugárhajtóművek mindegyikén található valamilyen megoldású sugárfordító (a Boeing 737-esen használt CFM-56-7B erőforrásokon hagyományos hátrasikló megoldás van), mellyel a hátraáramló gázokat oldalra és előre lehet terelni, így a maximális tolóerőnek körülbelül 75 százalékával fékezni is lehet a gépet, ezáltal sokkal rövidebb lehet a leszállási úthossz. A mai sugárhajtóműveken a sugárfordítót minimálisan 60 csomónál (kb. 105 km/h) lehet használni, mivel ennél kisebb sebességnél, már felveri a pályán található szennyeződéseket, melyek a hajtóműbe kerülve komoly károkat tudnak okozni.
Az FAA által kiadott direktíva csak az amerikai felségjelzésű gépekre vonatkozik, ám valószínűleg az európai hatóság sem tétlenkedik majd sokáig. Amerikában jelenleg kicsivel több mint 1000 darab B737 NG (600/700/800/900 és 900ER verziók) van szolgálatban, ám világszerte több mint 3500 példány szeli az eget nap mint nap. A hatóság szerint az átvizsgálások minden ciklus után körülbelül 2 millió dollárba fognak kerülni a légitársaságoknak [csak Amerikában].
Forrás:
http://radarfigyelo.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése