[Lapszemle] Nem sok maradna egy új Malévnak

Minél később alakul meg egy új nemzeti légitársaság, annál nagyobb eséllyel veszti el legalább öt évre a Malév korábbi, EU-n túli országokba szóló repülési jogait. A Légügyi Hivatal már meghirdette a repülési jogokat, a Magyarország-Izrael és a Magyarország-Ukrajna közötti repülési jogok megszerzésére pedig már érkezett is egy-egy kérelem a hatósághoz. 

A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál elmondták, hogy a kérelmet benyújtók közül az kapja meg a repülési jogot, aki a közzétett szempontrendszernek leginkább megfelel. Ezt követően az a légitársaság, amely az adott jogot megszerezte, a következő menetrendi időszakban megindíthatja a szolgáltatást. Ezt a jogot a hatóság csak abban az esetben veheti vissza, ha a társaság nem tartja be a jogszabályi feltételeket, például, ha nem kezdi meg a légi szolgáltatást a vállalt időpontban, vagy nem felel meg a légi szolgáltatás végzésére vonatkozó szabályoknak. Amennyiben minden szabályt betart, és gyakorolja is a jogot, bármely más légi fuvarozó legkorábban tíz menetrendi időszakot követően - 5 év múlva - kérheti, hogy a hatóság vizsgálja felül a meghatalmazást. A jogok megszerzése időben nem korlátozott, a megszerzett jog a jogszabályi feltételek betartásáig gyakorolható - írta a hatóság.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábban ismertette: a korlátozott légiközlekedési jogok kiosztását uniós rendelet és magyar kormányrendelet szabályozza. A szabályozás nyilvános eljárást ír elő, amelynek során bármely Magyarországon letelepedett európai uniós légi fuvarozó benyújthat kérelmet. A légiközlekedési hatóság az egyes korlátozott jogokra vonatkozó külön eljárásokat a közzétett szempontrendszer alapján folytatja le. A benyújtott kérelmek értékelése során gazdasági elemzést végez, a korlátozott légiközlekedési jogok használatára annak a kérelmezőnek ad felhatalmazást, amelynek ajánlata a legkedvezőbbnek bizonyul. Vizsgálják egyebek mellett a szolgáltatás minőségét, a légitársaság díjszabási politikáját, valamint a magyarországi idegenforgalom fejlesztéséhez való hozzájárulást is.

A korábban a Malév Zrt. által birtokolt jogok a légitársaság üzemben tartási és működési engedélyének megszűnését követően váltak kihasználatlanná. A Malév engedélyeit az NKH Légügyi Hivatal 2012. április 17-i határozataival vonta vissza. A légiközlekedési hatóság ezt követően kezdhette meg a kiosztási eljárásokat. A folyamatok megindításához szükséges tájékoztatást első körben az izraeli, moldovai, tunéziai, vietnami, törökországi szíriai, ukrajnai, etiópiai és szudáni repülési jogokról tette közzé honlapján a hatóság.

A Malév február 3-i leállása után Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója, aki korábban a Malév vezérigazgatója is volt bejelentette: jelezték a fejlesztési tárcánál igényüket a Malév leállása miatt felszabaduló, bilaterális repülési jogokra. Elsősorban a moszkvai, kijevi, isztambuli, Tel-Aviv-i jogokat szeretnék megszerezni, mondta akkor.

Forrás:
http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/06/12/nem_sok_maradna_egy_uj_malevnak/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése