Rendszeresen repülők számára gyakori bosszúság a járattörléssel,
késéssel, illetve poggyászsérülésekkel kapcsolatos kellemetlenség.
Alábbiakban összefoglaljuk a légiutasok védelmére szolgáló
fogyasztóvédelmi előírásokat, illetve a bekövetkezett kár esetén
lehetséges jogérvényesítésünk gyakorlati lehetőségeit.
Mindenekelőtt tekintsük át az utazóközönség szempontjából jelentős
nemzetközi előírásokat! Alapvetően ezek szabályozzák a légitársaságok
magatartását, illetve meghatározzák az utasok által elszenvedett
sérelmek esetén igénybe vehető kártérítések módját és mértékét is. A
légitársaságok felelősségét és az utasoknak járó kártérítés alapvető
szabályait a Montreáli Egyezmény vonatkozó cikkei tartalmazzák. Ezt
valamennyi uniós tagország aláírta, illetve utóbb csatlakozott hozzá,
hazánkban a 2005. évi XXXIV. törvény hirdette ki.
Az Egyezmény végrehajtására, illetve egyes részletszabályokra az
Európai Parlament és Tanács külön rendeletet alkotott. Az európai légiközlekedésre vonatkozó,
utasszempontból legfontosabb részletszabályokról pedig az Európai
Parlament és Tanács rendelkezett, 261/2004/EK rendeletében. Ez
valamennyi tagállamban teljes egészében kötelező és közvetlenül
alkalmazandó. Az utasok védelme tehát elméletileg mind az Európai
Unióban, mind azon kívül biztosított, ám a gyakorlati jogérvényesítés
meglehetősen nehézkes.
Alábbiakban a közösségi légiközlekedésre vonatkozó szabályokat vesszük
sorra. Alábbi előírások - némiképp leegyszerűsítve - az unió valamely
repülőteréről induló utasokra, illetve unión kívüli repülőtérről induló
és unióba érkező közösségi légitársaságok (EU-beli légitársaság) által
szállított utasokra vonatkoznak. A szabályok a menetrendszerinti,
charter, belföldi, nemzetközi járatokra, illetve a fapados és
hagyományos légitársaságok által üzemeltetett járatokra egyaránt
érvényesek.
Repülőjegyvásárlás
Manapság az utasok jelentős része online foglalási rendszereken
keresztül vásárolja repülőjegyét. Online foglalás esetén kétséget
kizáróan meg kell győződnünk arról, hogy a kifizetett összeg valóban
minden szükséges költséget tartalmaz-e, nehogy később, a repülőtéren
kelljen további költségekkel szembesüljünk. Ha minden rendben ment, és
bankszámlánkra is csak egyszer terhelték rá a jegy árát, már csak arra
kell odafigyelnünk, hogy az esetleges meglepetések elkerülése érdekében
előzetesen tájékozódjunk az adott légitársaság szabályairól. A
társaságok ugyanis eltérő szabályokat alkalmaznak a feladható
poggyászokra, azok súlyára, méretére vonatkozóan, sőt újabban a
repülőjegy árán kívül további jogcímeken is fizetésre kötelezhetnek
minket.
Van olyan légitársaság, mely a gépre felvihető kézipoggyászon kívül
feladott csomagért súlyra és méretre tekintet nélkül külön díjat számol
fel. Általánosságban elmondható, hogy külön díjat számolnak fel
sílécért, szörfért, kerékpárért is. Vannak olyan
légitársaságok, melyek a bizonyos típusú poggyászokért (például
hangszerek, elektronikus eszközök) vállalt felelősségüket előre
kizárják, ezekre érdemes külön szerződést kötni a légitársasággal,
illetve lehetőség van előzetesen külön poggyászbiztosítás megkötésére
is.
Érdemes tehát átrágnunk magunkat a légitársaság üzletszabályzatán.
Ezt megtalálhatjuk a légitársaság honlapján is, de kérésre mindenképpen
oda kell adniuk. Az üzletszabályzat az utas és a légitársaság közti légi
személyszállítási szerződés lényeges elemeit tartalmazza. Ez utóbb, egy
esetleges kártérítési igénynél nagy jelentőséggel bírhat. Vegyük sorra a
lehetséges kellemetlenségeket és jogorvoslati lehetőségeinket!
Beszállás megtagadása, járattörlés
Soha ne feledjük, hogy fizettünk a repülőjegyünkért, a légitársaság
pedig felelős az utas és a poggyász fuvarozásáért, továbbá köteles
tiszteletben tartani a légiutas jogait is. A légitársaságok gépeik
legtökéletesebb kihasználására törekednek, ezért egy-egy kevésbé
kihasznált járatot néha törölhetnek. Korábban bevett gyakorlat volt,
hogy - bízva a későbbi utasvisszalépésekben, járatmódosításokban -
tudatosan túlfoglaltak egy-egy járatot. Ha mégis minden utas
jelentkezett beszállásra, megtagadták a check-in sorban hátrébb állók
beszállását. Amennyiben ez velünk is előfordulna, el kell érnünk, hogy
még ott a helyszínen írásbeli igazolást kapjunk a történtekről a
légitársaság képviselőjétől.
Ezt kellően határozott fellépésünkre a pultban szolgálatot teljesítő
alkalmazott ki is fogja adni. Beszállás megtagadása, illetve járattörlés
esetén a díjmentes ellátáshoz való jog azonnal és feltétel nélkül jár.
Néha ugyan ezt is szóvá kell tenni, de a légitársaságok lassan
megtanulják kötelezettségeiket. A díjmentes ellátáshoz való jog magában
foglalja a várakozási idő hosszával ésszerűen arányos étkezést és
frissítőket, szükség esetén a szállodai elhelyezést, valamint a
repülőtér és a szálláshely közti transzfert. A hoppon maradt utasoknak
ezenkívül díjmentesen jár két telefonhívás, telefax vagy e-mail küldési
lehetőség. Ezek az ellátások a közösségi légifuvarozó által üzemeltett
légi járatok esetén az unión kívül a világ minden részén járnak. A
kötelező ellátásokon túl, ha szerződésszegő magatartásra hivatkozva nem
kívánjuk tovább igénybe venni a légitársaság szolgáltatását
igényelhetjük a jegyár visszatérítésének lehetőségét (ha szükséges,
ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára).
Persze igényelhetjük azt is, hogy egy másik járattal juttassanak el
célállomásunkra. Beszállás megtagadása, illetve járattörlés esetén, a
fentieken túl kártérítésre is jogosultak vagyunk. Ennek összege minden
1500 kilométeres, vagy rövidebb repülőút esetén 250 euró. Négyszáz euró
minden 1500 kilométernél hosszabb, unión belüli repülőútra és minden
egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra. Az előbbi kategóriákba
nem sorolható repülőútak meghiúsulása esetén pedig hatszáz euró a
kártérítés. A kártérítés összege ötven százalékkal csökken, ha a
légitársaság által felajánlott alternatív légijárat igénybevételével a
késés nem haladná meg rendre a két, három, illetve négy órát. A
felsorolt összeghatárok nem jelentik a kártérítés maximális értékét, így
az utasnak joga van az automatikusan kifizetett összegen felüli
kárigény érvényesítésére is.
Ebben az esetben azonban a kár bekövetkeztét és a kárösszeget az
utasnak kell bizonyítania. Tapasztalataink szerint a légitársaságok
lehetőség szerint kerülik a kártérítés megfizetését. Azzal kezdve, hogy
az előírásokkal ellentétben nem tájékoztatják az utazóközönséget
jogaikról, gyakran utazási utalványok elfogadtatásával is próbálkoznak.
Fontos, hogy főszabály szerint a kártérítést készpénzben kell kifizetni.
Csak az utas írásos beleegyezése alapján kerülhet szóba kártérítés
gyanánt egyéb szolgáltatás felajánlása. A kártérítésért tehát esetenként
„küzdeni” kell, de ha kitartóak vagyunk, elnyerjük méltó jutalmunkat.
Ügyeljünk arra, hogy igényünket írásban, minél előbb bejelentsük.
Esetleges elutasító válasz(ok) esetén küzdjünk tovább. Ha nem sikerül
dűlőre jutni a légitársasággal, úgy érdemes a fogyasztóvédelmi
hatóságokhoz, végső soron pedig bírósághoz fordulni.
Jelentős időtartamú késés
A rendelet szerint jelentős időtartamú késésnek számít a két órás
vagy annál hosszabb késés, 1500 kilométernél rövidebb járat esetén.
Három órás vagy annál hosszabb késés az 1500 kilométernél hosszabb, az
unión belüli járat vagy egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti járat
esetén. Négy órás, vagy annál hosszabb késés, unión kívüli, 3500
kilométernél hosszabb járat esetén. Ilyenkor nem jár a fenti 250-600EUR
közötti automatikus kártérítés, azonban a már említett, ingyenes ellátás
(étkezés és frissítők, szükség esetén szállodai elhelyezés, valamint
szállítás a repülőtér és a szálláshely között) ez esetben is feltétel
nélkül kötelező.
Ha a késés öt óra vagy több, a légitársaságnak fel kell ajánlania a
jegyár visszatérítésének a lehetőségét, ha szükséges, ingyenes
visszautazással az utazás kiinduló pontjára. Az, hogy késés esetén nem
jár az automatikus, bizonyítás nélküli kártérítés, nem jelenti, hogy a
légi utasok ne igényelhetnék a késéssel összefüggő káraik megtérítését.
Egy késés általában kétféle kárt okozhat. Egyrészt minden utast
kellemetlenség ér, melynek orvoslását szolgálja az egységesített és
azonnali, minden érdekelt számára felajánlott segítségnyújtás és ellátás
(étkezés, üdítőitalok). Másrészt az utasoknál felmerülhet utazásuk
céljával összefüggő egyedi kár is, amelynek orvoslása az okozott kár
mértékének esetenkénti elbírálását követeli meg. Következésképpen ez
csak utólagos és egyéniesített kártérítés tárgya lehet.
Tehát a légiutas késéssel összefüggő kárának utólagos megtérítését
követelheti a légitársaságtól. A Montreáli Egyezmény 4150 SDR összegben
maximálja a kártérítés összegét, de ez esetben a kár bekövetkeztét és
annak összegét az utasnak kell bizonyítania. Az SDR magyarul Különleges
Lehívási Jogokat jelent. Ez tulajdonképpen a Nemzetközi Valutaalap által
bevezetett nemzetközi hiteleszköz, jelenlegi árfolyama kb.:
1SDR~0,91EUR. Természetesen, ha a légitársaság nem ismeri el
felelősségét, az utas bírósághoz fordulhat.
Poggyász
Az eddigiekben tárgyalt 261/2004/EK rendelet nem tartalmaz külön
rendelkezéseket a poggyászkárokra vonatkozóan, így a Montreáli
Egyezményt kell alkalmaznunk. A légitársaság nem csak az utasért, hanem
annak szabályszerűen feladott poggyászáért is felel. Természetesen légi
utasként mindig ésszerűen kell eljárni a csomagolás terén. Nagy értékű
holmit nem tanácsos a poggyásszal feladni. Érdemes előzetesen
tájékozódni az adott légitársaság üzletszabályzatáról is, hiszen mint
azt már korábban említettük, a légitársaságok lehetőségeikhez képest
igyekeznek korlátozni felelősségüket. Megfelelő utas- és
poggyászbiztosítással nagymértékben csökkenthetjük kellemetlenségeinket,
veszteségeinket is.
Poggyászkár esetén a légitársaság minden utassal szemben 1000SDR
összeghatárig felel. Természetesen ilyen esetben is az utast terheli a
kár bekövetkeztének és a kár összegének bizonyítása. Az iménti szabály
alapján érdemes külön-külön feladni a csomagjainkat, ha többen utazunk
együtt, hiszen, ha egy utas nevén több csomag van, úgy több csomag
sérülése esetén is 1000SDR-re korlátozódik a kártérítési igény. Ha a
légitársaság nem fizet önként, és bírósági ítélet kötelezi a kártérítés
megfizetésére, úgy a felelősségi határösszegekhez (poggyász esetén
1000SDR, késés estén 4150SDR, utas-sérülés esetén 100000SDR)
értelemszerűen hozzá adódnak perköltségeink és a kamatok.
Poggyászkár bejelentése során különösen nagy jelentősége van az
észlelt kár mielőbbi, írásbeli bejelentésének. Ezt érdemes a lehető
leghamarabb még a helyszínen, a repülőtéren személyesen (de írásban, a
megfelelő formanyomtatvány kitöltésével) bejelenteni vagy a bejelentést
postán, tértivevényes levélben megtenni. A poggyásszal kapcsolatos
igények bejelentésére főszabály szerint a poggyász átvételétől számított
hét napunk van. A könnyebb bizonyíthatóság érdekében sérült poggyásszal
kapcsolatos kárigényeinket érdemes haladéktalanul, már a helyszínen
bejelenteni.
Baleseti sérülés, haláleset
A Montreáli Egyezmény szigorú szabályokat állapít meg a személyi
sérülésekre vonatkozóan. A légitársaság felel az utas halálának vagy
testi épségének esetén bekövetkezett kárért, akkor, ha a halált vagy a
sérülést okozó baleset a légijármű fedélzetén vagy valamely beszállási,
illetve kiszállási művelet közben történt. Utas sérülése vagy halála
esetén a légitársaságoknak 100.000SDR összeghatárig abszolút
felelősségük van, kimentésre nincs lehetőség. 100.000SDR összeghatár
felett a légitársaság bizonyos esetekben mentesül a további kártérítési
kötelezettség alól, azonban a kimentési okokat (például azt, hogy a kárt
kizárólag egy harmadik személy hanyagsága, vagy mulasztása okozta) a
légitársaságnak kell bizonyítania.
Panaszbenyújtás, igényérvényesítés
Kárigényt ahhoz a légitársasághoz kell benyújtani, amellyel a
szerződést kötöttük, illetve, amennyiben a kettő különbözik, ahhoz,
amely ténylegesen működteti a járatot. Ha például egy code-share járat
(két légitársaság által közösen üzemeltetett járat) esetén bizonytalanok
vagyunk, küldjük meg mindkét légitársaságnak az igényt, jelezve, hogy
igényünket két helyre is benyújtottuk. Ha teljesen bizonytalanok vagyunk
az adott légi járat üzemeltetőjének személye felől, úgy érdemes
információt kérni az adott repülőtértől vagy az Unió által üzemeltetett
ügyfélszolgálathoz fordulni.
Mint arra már a fentiekben
utaltunk, igényeinket haladéktalanul be kell nyújtanunk a
légitársasághoz. Fontos szabály, hogy hiába levelezünk a
légitársasággal, vagy tettünk panaszt a fogyasztóvédelemnél, légi
utazással kapcsolatos igényünket csak a rendeltetési helyre történt
megérkezésünktől számított két éven belül érvényesíthetjük bíróság
előtt. A határidő letelte után igényünk kikényszeríthetőségére nincs
lehetőségünk.
Forrás:
http://www.fogyasztok.hu/cikk/20071003/legiutas_jogai_ha_kesik_repulogep?p=0
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése