A Novespace Zero-G logója |
Több cég is foglalkozik úgynevezett Zero-g repüléssel a világon,
amelynek során a lelkes érdeklődők átélhetik a súlytalanság élményét egy speciális repülőgépen a Föld légkörében, az űrhatár alatt.
A Zero-g repüléshez persze nem csak lelkesedésre és egy repülőgépre
van szükség, hanem 5-6 ezer dollárra is, ugyanis nagyjából ennyit kóstál
a jegy egy ilyen élményre. Charles Simonyi, a világ első kétszeres
űrtúristája is részt vett a felkészítés során zéró-g repülésen. Nem csak kalandvágyók, hanem tudósok és kutatóintézetek is gyakran
veszik igénybe ezeket a repülőgépeket kísérleteikhez. A betegségéből
fakadóan mozgásképtelen Stephen Hawking, korunk talán legnagyobb
elméleti fizikusa is kipróbálhatta ezt a fajta szabadságot egy zero-g
repülőgépen.
A ferde hajítás ábrázolása 1547-ből |
Vajon hogyan lehetséges súlytalanságot előállítani egy repülőgépen? A
válasz ott lapul mindannyiunk középiskolás fizikakönyvében, valahol az
összetett mozgásoknál, a “ferde hajítás” címszó alatt. Leegyszerűsítve
nem másról van szó, minthogy a kedves utast egy repülőgép segítségével
egy “ferde hajítás” alanyává – vagy inkább tárgyává – teszik. Nézzük meg kicsit közelebbről, mi is történik ilyenkor. Ha feldobunk
egy követ függőlegesen, akkor az amint elhagyja a kezünket, súlytalanság
állapotában lesz, vagyis nem hat rá más erő, csak a gravitáció. Emiatt
szabadesésben fog zuhanni a föld felé. A feldobás erejétől függően ez az állapot néhány másodpercig is tarthat, amíg a kő földet nem ér. Függőlegesen felfelé haladva lassul, majd elér egy holtpontot, ahol a
sebessége nullára csökken, majd lefelé gyorsul, amíg földet nem ér. Ha a
követ ferdén dobjuk el, akár a gerelyhajítók vagy a súlylökők, akkor az
ugyanúgy súlytalanság állapotában fog repülni azzal a különbséggel,
hogy eközben van egy állandó vízszintes sebessége is. Ezért találhatjuk a fizikakönyvben az “összetett mozgások” címszó
alatt ez a mozgást. Egy függőleges és egy vízszintes dobás összegéből
alakul ki a kő pályája.
A függőleges mozgására csak a gravitáció hat, vagyis egy ideig
folyamatosan fékeződve emelkedik, majd egy holtpont elérése után
egyenletesen gyorsulva zuhan lefelé. A vízszintes mozgásra az eldobás
pillanatától kezdve nem hat erő, így ebben az irányban ez egy egyenletes
mozgás. Ennek a két mozgásnak az összegeként a ferdén elhajított kavicsunk egy parabola alakú röppályát ír le.
Mellőzve a képleteket akkor tudjuk a követ a legmesszebbre hajítani,
ha azt a vízszinteshez képest nagyjából 45 fokos szögben sikerül
eldobni. Könnyen kiszámítható az adott kezdősebességgel eldobott tárgy
repülésének távolsága, a repülés (vagyis a súlytalanságban töltött idő)
ideje, vagy az elért magasság is.
A lerepülendő parabolapálya |
A valóságban egy eldobott tárgynál a levegő közegellenállása fékezi a
mozgást, így módosul ez az elméleti parabola pálya. Az ilyen röppályát
hívják ballisztikus pályának. A repülőgéppel végrehajtott parabola-repülések során persze nem
állítják le a hajtóműveket, hanem azok a légellenállást
kiegyensúlyozandó kisebb teljesítménnyel működnek és a repülőgépet
folyamatosan vezetik is a pályán, így a repülőgép jól közelíti a valódi
parabola pályát a repülés során. Egy ilyen repülés során a gép kb. 6000 méteres magasságban 810 km/h sebességgel kezdi meg az emelkedést 47 fokos szögben.Az emelkedés megkezdésekor a terhelési többes
nagyobb 1-nél, vagyis az utasok ilyenkor a földi gravitáció
1,5-1,8-szorosát érzik, amíg a gép el nem éri a 47 fokos emelkedési
szöget. Ekkorra a repülőgép már 650 km/h-ra lassul és itt kezdődik a
valódi súlytalanság érzése. A gép folyamatosan lassulva 8500 méteres magasságig emelkedik, majd
zuhanni kezd, ami egészen a parabola leszálló ágában a 47 fokos szögben
történő zuhanás eléréséig tart. A zuhanásból történő felvételnél ismét
1,5-1,8-szoros terelési többes hat az utasokra a vízszintes helyzet
eléréséig.
Egy ilyen repülés ideje 20 másodperc körül van. Az európai ügynökség
A300-asa egy út során harmincszor hajtja végre ezt az ugrást, ami
összesen 11 perc súlytalan állapotban töltött időt jelent a fedélzeten
lévőknek. Habár ezek az értékek az A300-as Zero-g repülőgépre
vonatkoznak, de a módszer és nagyjából a számok is ugyanez a többi
repülőgépnél is.
Bizony kapaszkodni kell a kormányba! |
Az Európai Űrügynökség 1984 óta foglalkozik zéró-g repülésekkel. 1997
óta egy erre átalakított Airbus A300-as repülőgéppel hajtják végre az
ugrásokat. A pilóták előtt egy-egy gyorsulásmérő van elhelyezve, hogy
folyamatosan elenőrizzék a fedélzeten lévőkre ható gyorsulást, illetve a
súlytalanság, vagy a kívánt (pl. a Marson lévő gravitációnak megfelelő)
gyorsulást. A repülések során két pilóta és két fedélzeti mérnök van a
pilótafülkében. Érdekesség, hogy ilyenkor nem egy pilóta vezeti a gépet.
A kormány egy speciális kialakításával érik el azt, hogy egymás
zavarása nélkül az egyik pilóta a gép bólintását, azaz az emelkedés és
süllyedés szögét ellenőrzi, a másik pilóta pedig a dőlésért felel. A két
fedélzeti mérnök is egyszerre dolgozik. Egyikük a tolóerőt és a hajtómű teljesítményét ellenőrzi a
parabolapályán repüléskor, a gép összes többi paraméterét pedig a másik
mérnök figyeli. Ez a szokatlan munkamegosztás azért alakult ki, mert a
repülőgép “pontos” vezetése nem csak a gép biztonsága miatt fontos ilyen
helyzetben, de fedélzeten zajló kísérletek is megkövetelik ezt. A
repüléseket egyébként a legnagyobb tapasztalatú francia tesztpilóták és
mérnökök végzik ezen a gépen.
A Zéró-g repülés ma már nem csak az űrhajósok kiváltsága. Európán kívül
az Egyesült Államokban, Oroszországban, sőt Equadorban is foglalkoznak
repülőgépes zéró-g kutatásokkal. A NASA már az 50-es években kutatásokat
végzett parabola pályán való repülésekkel a súlytalansággal
kapcsolatban, majd egy Boeing KC-135-ös repülőgépet alakítottak át erre a
célra.
A hálóval elválasztott részen lehet súly |
Jelenleg egy DC-9-essel, és egy Boeing-727-essel végzik ezeket a
repüléseket. Az oroszok egy Il-76-os gépet alakítottak át erre a célra.
Ezen az Il-76-oson repült Charles Simonyi, a kétszeres űrtúrista is a
felkészülése során.
Elektronikát, anyagok tulajdonságait, fizikai, kémiai, biológiai
folyamatokat vizsgálnak a súlytalanság állapotában. Orvosok, kutatók,
diákok és persze fizetővendégek repülnek ezekkel a gépekkel
rendszeresen. Érdekesség, hogy a filmtörténet első valódi
súlytalanságban zajló eseményket is tartalmazó felnőtt filmjének,
nevezzük nevén, pornófilmjének egyes jelenetei az orosz Il-76-os zéró-g
gép fedélzetén készültek.
Aki ma szeretné így kipróbálni a súlytalanságot, annak jó hír, hogy
az interneten lehet jegyet foglalni az ott felsorolt időpontok
valamelyikére. Egy út ára az európai ügynökség zéró-g repülésére 3000
Euró, az amerikai Boeing-727-es zéró-g repülés pedig 5200$-ba kerül.
Forrás:
http://repulnijo.hu/2009/05/26/a-zero-g-repules/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése