Részlet az Origo.hu Demján Sándorral készített 2012.10.01-jén készített interjújából:
(...) Mi a helyzet a Budapestre érkező kínai turistákkal? Idén
áprilisban volt egy bejelentése, miszerint a "kínai IBUSZ-szal" közösen,
2015-re 50 ezer kínai turistát hoznak Magyarországra. Akkor azt
mondták, hogy akár már a nyáron megjöhet az első csoport. Megjött?
Nem jött meg. Ebben az ügyben várjuk az állami bürokrácia döntését,
de még nem született meg, annak ellenére, hogy már többször
megfogalmaztuk a kritikánkat. Pedig a modell ideális, hisz a legnagyobb
kínai kiutaztató cég a partnerünk. Arra lenne szükség, hogy a
vízumkérelem teljes körű előzetes ügyintézése - szakszóval külső és
kereskedelmi szolgáltatóként is - hozzájuk kerüljön. Ugyanakkor két
olyan repteret is megjelöltek, amelyekhez 5 millió dollár támogatást
nyújtottak volna, hogy beinduljon egy közvetlen járat. A légitársaság
pedig garantálta volna, hogy a gépek 80 százalékban tele lesznek.
A kínai partnerünkkel történt szerződés aláírása óta már eltelt fél
év, de az államnak szemmel láthatóan nem sürgős az ügy. Úgy elbírálni
egy kínai turistát, mint ha Pakisztánból vagy Iránból érkezne, nem
normális, de a papír elbírja ezt is. A probléma a vezetésnél és az
irányításnál a hangsúlyokkal van, ugyanis ezzel sok-sok milliárd forint
kár éri a magyar költségvetést és gazdaságot. Közben a lengyelek és
németek elviszik előlünk a kínai beutazókat, pedig turistát fogadni a
legnagyobb üzlet.
Egy korábbi üzlete egy új Malév indítása lett volna, a kínai Hainan légitársasággal. Az [origo] cikke akkor
arra jutott, hogy kormányban úgy látták, hogy önök miatt, az ön cégénél
viszont úgy, hogy a kormány miatt bukott el a terv. Volt, aki azt
mondta, hogy nem is tudta volna miből finanszírozni az üzletet. Így
volt?
Mi sose gondoltuk, hogy olyan mértékben fogjuk finanszírozni az új
céget, mint az állam vagy a Hainan. A sikerhez kellett volna egy jól
elfogadott program és az állam segítsége. Ezt a Hainan is kérte, és
valószínűleg más országban majd meg is kapja.
Egyértelmű támogatásra és gyorsaságra lett volna szükség az állam
részéről. A Malév egy kicsit olyan, mint a borászatról szóló vicc:
"Tudja, hogy lesz valaki milliomos a borászatból? Úgy, hogy ha előtte
már milliárdos volt."
Nekem semmiféle üzleti affinitásom nincs a légi közlekedéshez. De azt
tudom, hogy az az ország, amelyik nem tudja megszervezni a saját légi
közlekedését, az lekerül a térképről. Ami régen a vasút volt, az ma a
repülés. Megengedhettem volna magamnak, hogy idézőjelben kirándulok
egyet erre a területre, és befektettem volna egy meghatározott összeget,
de többet nem. Úgy gondoltam, hogy a Hainan és a magyar állam
biztosítsa a többségi finanszírozást.
Tudja az ulti nemhiába magyar nemzeti játék, szabályai sajnos jól
tükrözik a magyar társadalmat. Ha valaki vállal valamit, ketten
összefognak, hogy megakadályozzák annak teljesítésében.
De ha nem érdekli a légi közlekedés, akkor miért vágott bele a Malév-üzletbe?
Mert hazánkba érkezhetett volna évente egymillió kínai turista, akik
legendásan sokat költenek. Szállást foglalnak, étkeznek, vásárolnak,
szórakoznak. Ez pedig hatalmas lökést adott volna a hazai gazdaságnak,
további fejlesztési lehetőséget biztosított volna több szektorban is.(...)
Forrás:
http://www.origo.hu/gazdasag/20120928-szegenyekre-es-muveszekre-hagyom-a-vagyonom-interju-demjan-sandorral.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése