A kiképzés elkezdésének
feltétele:
-betöltött 16. életév a kiképzés
elkezdésének feltétele (az egyedülrepülés feltétele a betöltött 17.
életév)
-orvosi alkalmasság: ez egy repülőorvosi vizsgálatot takar a
Sportkórházban vagy a Repülőorvosi Központban a Merényi Gusztáv Kórházban. Ennek keretén belül a köv. vizsgálatokat végzik el: vérvétel,
vizeletvizsgálat, tüdőszűrő, EKG, belgyógyászat, szemészet, fül- orr-
gégészet, sebészet, neurológia
A pilótaképzés menete:
A sikeres orvosi vizsgálat után elkezdődhet az
elméleti tanfolyam, melyet általában tél elején indítanak, és tavaszig tart. A gyakorlati repülés megkezdésének feltétele a sikeres
elméleti vizsga. A kezdő tananyag alapvető ismereteket foglal magában:
szerkezettan, aerodinamika, meteorológiai alapismeretek, gyakorlati
repülés, szabályzatok, repülőtérrend, elsősegélynyújtás.
Az egyedülrepüléshez számos dolgot el kell sajátítanod, a biztonságos fel- és leszálláson kívül az esetlegesen adódó vészhelyzetek gyors és ésszerû megoldását, a repülési adatok megsaccolását mûszerek nélkül, az elrontott leszállások javítását, stb., ezek tanulása a felszállások során meghatározott sorrendben zajlik. A gyakorlat azt mutatja, hogy csörléses üzem esetén a növendékek körülbelül 65- 70 felszállásból érik el ezt a vizsgaszintet, azaz kb. ennyivel kalkulálj! A gyakorlati kiképzés előrehaladtával különböző vizsgákat kell letennie a
növendéknek. Az első megmérettetés a típusvizsga. Ez az első egyedülrepülést megelőző elméleti vizsga,
melynek során a repülőgép szerkezetének és
üzemeltetési ismereteiről kell számot adni. Ennek sikeres letétele és a
gyakorlati kiképzés feladatainak végrehajtása után következik az egyik
vezető oktatóval repült ellenőrző repülés, majd a "B"
vizsga, mely az első egyedülrepülés, és
5 iskolakört jelent. A növendék
tudása ekkor kb. arra elég, hogy behatárolt meteorológiai és forgalmi viszonyok mellett (gyenge szél, nincsenek erős emelések-merülések és
nincs nagy forgalom, ahol sok egyszerre leszálló gép között kéne
"befűznie" magát) az iskolakört biztonsággal megrepüli. A vizsga után következik kb. 20-25
felszállás részben egyedül, részben oktatóval. Célja a manuális rutin
erősítése és a vitorlázás alapelemeinek megtanulása. A "C" vizsga már kicsit közelebb áll az "igazi" vitorlázórepüléshez: minimum 10 perc egyedüli vitorlázás, ekkor már termikelni vagy lejtővitorlázni is kell. Ez
alapozza meg azt a tudást, amely később lehetővé teszi, hogy hosszabb
ideig levegőben maradhass, vagy nagyobb távolságokra is elrepülhess. A vizsga után
meghatározott kiképzési terv szerint kezdõdik
a teljesítményrepülés, azaz repülsz elõször
kétszer fél órát, kétszer egy órát,
egy három órát, egy öt órát,
majd elmész távot repülni - az 1000
m emelkedés Magyarországon általában minden
gond nélkül megvan, mire eljutsz az 50 km-es távrepülésig. Ha összegyűlt a vizsga után min. 5
óra össz. repült idő, elkezdhető a repülőgépes vontatás tanulása, ez
általában egy egyhetes táborban teljesíthető. A vontathatói kiképzés minimum 19 vontatásos felszállásból áll, de általános tapasztalat itt is, hogy a növendékeknek általában 1-2 plusz felszállásra szükségük van a megfelelõ gyakorlat megszerzéséhez. (Erre a szintre általában a második év vége felé jutnak el a
növendékek, bár van, aki egy szezon alatt
teljesíti ezt a szakaszt.)
A
"D" vizsga, más néven Ezüstkoszorú már egy komplexebb vizsga, itt már
több feladatot kell végrehajtani: 5 órát kell repülni egy felszállásból,
1000 m relatív magasságot kell nyerni, és 50 km távot kell lerepülni. (A "D" vizsga feltételei
között szereplő 5 óra teljesítése alól
mentesül, aki a kiképzési tematikában meghatározott
2 db egyedüli 1 órás feladatot repült, amelybõl
legalább az egyik repülés a 60 percet meghaladta,
valamint 3 db 3 órás feladatot repült, amelybol legalább
az egyik a 180 percet meghaladta. A paragrafushoz annyi magyarázat
tartozik, hogy a félórás, egyórás,
stb repülések sikeres teljesítéséhez
nem kell a teljes 30, 60, stb. percet kirepülni, bizonyos engedmények
tehetõk a feladat sikeres teljesítése mellett.) Amíg a szakszolgálati engedély nincs a zsebedben, addig végig növendéknek minõsülsz és csak az oktatóid felügyelete alatt repülhetsz. A vizsga sikeres letételével azonban a növendékből végül igazi pilóta válik: immáron elmehetsz más repterekre és bérelhetsz repülogépet magadnak, vihetsz utast, stb. A tanulás folytatódik, immár "saját jogon" - nem az oktató
felügyelete mellett ill. felelősségére - lehet gyakorlatot gyűjteni, újabb
és újabb típusokra jogosultságot szerezni, és fokozatosan növekvő
távokkal a távrepülést gyakorolni, versenyzésbe bekapcsolódni. Gyűlik a
repülési és meteorológiai tapasztalat, csiszolódik a tudás.
Az Aranykoszorú ("E" vizsga) már a távrepülők teljesítményét ismeri el. Teljesítéséhez 5 óra időtartam alatt 300 km távrepülés és 3000 m relatív magasságnyerés szükséges. Az aranykoszorúra három gyémántot lehet gyûjteni, ezek teljesítése után jár a Gyémántkoszorú ("F" vizsga), a legfelső vitorlázó teljesítmény elérésének bizonyítéka. Teljesítéséhez 300 km zárt pályás távrepülés, 500 km távrepülés és 5000 m relatív magasságnyerés szükséges. E fölött az egyéni teljesítmények diplomái vannak: 750 km, 1000 km, stb. távrepülések, ezek a sportrepülők gyakran rekorddöntögető teljesítményei...
80 repült óra tapasztalat után el lehet kezdeni műszerrepülést ("vakrepülést") tanulni, kétgépes vontatást végezni, 250 óra után oktatói tanfolyamot végezni...
Forrás:
http://www.acfh.eu/node/4
http://mavrepuloklub.hu/pilota-szeretnek-lenni
http://www.solidcad.hu/kikepzes.htm
Az Aranykoszorú ("E" vizsga) már a távrepülők teljesítményét ismeri el. Teljesítéséhez 5 óra időtartam alatt 300 km távrepülés és 3000 m relatív magasságnyerés szükséges. Az aranykoszorúra három gyémántot lehet gyûjteni, ezek teljesítése után jár a Gyémántkoszorú ("F" vizsga), a legfelső vitorlázó teljesítmény elérésének bizonyítéka. Teljesítéséhez 300 km zárt pályás távrepülés, 500 km távrepülés és 5000 m relatív magasságnyerés szükséges. E fölött az egyéni teljesítmények diplomái vannak: 750 km, 1000 km, stb. távrepülések, ezek a sportrepülők gyakran rekorddöntögető teljesítményei...
80 repült óra tapasztalat után el lehet kezdeni műszerrepülést ("vakrepülést") tanulni, kétgépes vontatást végezni, 250 óra után oktatói tanfolyamot végezni...
Forrás:
http://www.acfh.eu/node/4
http://mavrepuloklub.hu/pilota-szeretnek-lenni
http://www.solidcad.hu/kikepzes.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése