A kép nem áll messze az igazságtól... |
Múlt heti tapasztalatunk szerint a kinti 8 fokban a fűtőszálakkal 15
fok körüli hőmérsékletet tudtak biztosítani a repülőtér betonján nemrég
felállított sátrakban, télen az 5-10 fok a cél. Ez nem túl sok, de a
kinti ácsorgásnál mindenképp jobb. Ha sokat kell várakozni, az komolyan
megterhelheti az utasokat, mivel sem szék, sem mosdó nincs a sátrakban,
hely is csak annyi, hogy kétgépnyi utas sorban állva elférjen. A
legfurcsább dolog a rendszerben az, amikor a beszálló utasok útja
keresztezi az épp érkezőkét, akik a géptől a terminál felé kutyagolnak.
Ilyenkor az érkezőket feltartóztatják, és várniuk kell néhány percet.
Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője az [origo] kérdésére
elmondta, hogy az új rendszert a légitársaságok szakembereivel együtt
dolgozták ki. Minden légitársaság eldöntheti, marad-e a hagyományos
kiszolgálásnál, vagy az olcsóbb fapados megoldás mellett dönt - utóbbi
díjai már bekerültek a repülőtér új tarifatáblázatába. A jelenlegi
sátras megoldás csak idén télre szól, a tervek szerint már jövő tavaszra
felépülhetnek az új, fix könnyűszerkezetes épületek, a reptér jelenleg
az építési engedélyre vár. Maga az építés sokkal gyorsabb, mint a
szükséges engedély beszerzése.
Az elmúlt napokig egyébként a Ryanair mellé az easyJet, a Norwegian és a
Jet2 állt át a gyalogos beszállításra, a napokban azonban a Wizz Air is
csatlakozik hozzájuk. A schengeni övezeten kívülre utazók továbbra is
busszal mennek majd, mert a 2B terminálon van csak határellenőrzés. A
Transavia és a Germanwings marad a buszos beszállításnál, az utasoknak
nem kell gyalogolniuk, csak lesétálni a terminálból a buszig. A
hagyományos légitársaságok továbbra is használják a buszos és az
utashidas megoldást is.
A reptér bízik abban, hogy a légitársaságok részére alacsonyabb
díjért kínált gyalogos beszállítási lehetőség nyomán csökkenhetnek a
jegyárak, a légitársaságok pedig újabb járatokat indítanak Budapestre -
mondta Hardy Mihály.
A Wizz Air az [origo]-nak megerősítette, hogy elkezdte használni a
Budapest Airport által biztosított alacsony költségű beszállási
létesítményeket azért, hogy a jegyárakat alacsonyan tartsa. "Reméljük,
hogy a Budapest Airport felgyorsítja a tervezett építési munkálatokat,
hogy ezek az átmeneti létesítmények megfeleljenek annak a magas kényelmi
színvonalnak, amelyet a Wizz Air utasai Európa-szerte 80 reptéren
megszokhattak" - nyilatkozta Daniel de Carvalho, a Wizz Air vállalati
kommunikációs menedzsere.
Mindenki a saját érdekét nézi
A légitársaságok és a repterek viszonya mindig elég bonyolult. A
repterek természetesen abban érdekeltek, hogy minél több cég repüljön
hozzájuk, és minél magasabb díjat fizessenek a szolgáltatásokért. A
légitársaságok pedig olyan útvonalakat keresnek, amelyek a lehető
legnagyobb profittal kecsegtetnek. A nyitandó útvonalakról szóló
döntésben az egyik fontos tényező az, hogy egy adott repteret milyen
költséggel tudnak használni, a fapados társaságoknál pedig különösen
gyakori, hogy az exceltábla azt mutatja: csak kedvezményes reptéri díjak
esetén érdemes repülni egy útvonalon.
A budapesti sátras beszállítós megoldás alapvetően azt a célt
szolgálja, hogy csökkentse a légitársaságok költségeit, ami új járatokat
hozhat. Az utasnak persze kényelmetlen a helyzet, de aki
diszkont-légitársasággal utazik, Európa más tájain is számolhat hasonló
fapados megoldásokkal.
A budapesti reptér helyzetét alapvetően meghatározza, hogy nincs
alternatíva a környéken, tehát a fapadosok sem tudnak mással tárgyalni.
Ez jó alkupozícióba hozza a repteret, ugyanakkor a privatizáció során a
vevő túlságosan magas összeget fizetett érte, és túlságosan optimista
forgalmi prognózisok alapján vállalt fejlesztési kötelezettséget, így
évek óta csak fut a pénze után. Erre jött még a Malév csődje, ráadásként
pedig a XVII. és a XVIII. kerület önkormányzata durván megemelte a
2012-es évre fizetendő telekadót, a tavalyi évhez képest a
3,3-szeresére. A telekadó miatt a Budapest Airport az
Alkotmánybírósághoz fordult, de ha pozitív elbírálásban részesül, akkor
is igen nehéz helyzetben marad, tehát nagyon nagy szüksége van a
légitársaságokra és a bevételre.
Élet a Malév csődje után
Az adófizetői pénzből fenntartott Malév által fizetett magas díjak
kiesése után a reptér a korábbiaknál sokkal jobban rákényszerül a
fapados cégekre. A budapesti bázisú Malév a minden berepülő légitársaság
által fizetett díjak mellett rengeteg más szolgáltatást is vett a
reptértől, ezek pótlása lehetetlen feladat a reptér számára. Viszont
budapesti bázisnyitásra, illetve bővítésre a Malév utáni helyzetben csak
a két európai ultrafapados cég, a Ryanair, illetve a Wizz Air mutatott
hajlandóságot, velük kellett tehát a legjobb megállapodást megkötniük.
A Wizz Airrel az elmúlt nyolc évben korrekt kapcsolatot alakított ki a
reptér, mindkét fél állítása szerint gyorsan sikerült megállapodni a
bővítés pénzügyi vonatkozásairól is. A Ryanair azonban híres arról, hogy
diktálni akarja a feltételeket, és ahol ennek ellenállnak, onnan
azonnal távozik. Budapestről is kivonultak 2009-ben, most viszont
lehetőséget láttak a Malév utáni piaci rés betöltésében, és kimondottan
olyan útvonalakkal és menetrenddel tértek vissza, amellyel megpróbálták a
Wizz Airt kiszorítani.
Ez eddig nem sikerült, mindkét cég igen alacsony áron kínálja jegyeit
Budapestről, és veszteségesen működik a pesti bázison. Egy ilyen
helyzetben különösen fontos a költségeik minimalizálása, de míg a Wizz
Air bizonyosan hosszabb távra tervez Budapesten, a Ryanair esetében
igencsak kérdéses, hogy mit akar ezen a piacon. Az biztos, hogy
folyamatosan alacsonyabb díjakat követel a reptértől, és igazából nem
érdekli, hogy ezért cserébe az utasoknak nyújtott szolgáltatás
színvonala mennyire alacsony.
Amikor a Malév csődbe ment, a Ryanair természetesen a legolcsóbban
használható utaskiszolgálási lehetőséget kereste. Az akkor még nyitva
tartó 1-es terminálra nem fért be, a 2-esen pedig azt a lehetőséget
kapta, hogy a gépei távol állhatnak meg a termináltól, és odáig az
utasoknak ki kell gyalogolniuk. A beszállókapu a terminálban maradt, a
beszállókártyák és az úti okmányok ellenőrzése is ott történt, majd az
utasok kordonok között elsétáltak a gépig, ahol általában 10-20 percet
várakoztak a betonon, mielőtt felszállhattak. Nyáron, a nagy hőségben
sokan rosszul lettek, a reptér a kánikula idején inkább buszt
biztosított, miközben a légitársaságot egyáltalán nem érdekelték a
viszonyok.
Mivel a többi diszkont légitársaság részéről is arra mutatkozott igény,
hogy legyen egy olcsó, fapados beszállítási lehetőség, a reptér az őszig
kizárólag a Ryanair által használt, gyalogos megoldás fejlesztése,
kulturáltabbá tétele mellett döntött. Ennek az ideiglenes eredménye a
mostani sátras beszállítás, amikor a terminálból csak egy
beszállókártya-ellenőrzés után sétálnak ki az utasok a gépek közelébe, a
tényleges beszállítási procedúra (útiokmány- és
beszállókártya-ellenőrzés) már a frissiben kialakított négy nagy
sátorban történik.
Hogyan néz ki mindez külföldön?
A budapestihez hasonló beszállítási megoldások megszokottak
Európában, de ilyen hosszú gyaloglás és a gurulóutak mellett kiépített
sátorváros nem jellemző. A másodlagos reptereken, melyeket szinte
kizárólag a diszkontcégek használnak, eleve úgy alakították ki az
utaskiszolgálás rendszerét, hogy az a legolcsóbb legyen. A gépekhez
többnyire gyalogolnak az utasok a termináltól, de a beszállítási
procedúra még benn, a melegben történik, a távolság a gépig pedig nem
több 2-300 méternél.
Azok a nagy repterek, melyek fapadosokat is kiszolgálnak, gyakran
külön diszkontterminálok kialakításával alkalmazkodnak ahhoz az
egyértelmű trendhez, hogy az Európán belüli légi forgalomban a fapadosok
aránya megállíthatatlanul nő, a hagyományos légitársaságok egyre inkább
csak a tengerentúli járatokhoz történő ráhordást tudják nyereségesen
végezni. Érdekes látni a különbséget például Rómában, vagy Berlinben a
terminálok színvonala között. Budapesten ugyanakkor a 2-es terminál
adottságai és a reptér pénztelensége miatt, úgy tűnik, nincs lehetőség
kulturáltabb megoldásra.
Forrás:
http://www.origo.hu/utazas/20121107-tartosul-a-satras-beszallitas-a-budapesti-repuloteren.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése