Kanári-szigetek, Málta, Madeira, Marokkó 20-25 ezer forintból? Első
hallásra irreálisnak tűnik, hogy ennyiből kihozható egy repülőjegy az
európaiak legkedveltebb téli nyaralóhelyeire, mégis sok magyar utazónak
sikerült már a bravúr. Igazából csak négy jó árú fapados repülőjegyet
kell levadászni, és be kell tartani a legfontosabb alapszabályt: csak
kézipoggyásszal utazzunk.
A diszkont-légitársaságok ma már Európa legtávolabbi szegleteibe is
repülnek (Isztambul, Tromso vagy Reykjavík), sőt Marokkó, Izrael és
Jordánia is felkerült a térképükre. A legizgalmasabb célállomások
többségére azonban nincs Budapestről közvetlen olcsó járat, csak
átszállással lehet elérni őket. A fapadosok azonban point to point
alapon repülnek, tehát mindig csak A-ból B-be visznek el, nem
biztosítanak csatlakozó járatokat. Ezért azok a magyar utasok, akik
olcsón akarnak elugrani például a télből a nyárba, kénytelenek mindkét
irányba két járatot összekombinálni, és ezeket külön-külön lefoglalni.
A járatok kikereséséhez a légitársaságok oldalait célszerű elsősorban
használni. Európa két legolcsóbb légitársasága a Ryanair és a Wizz Air, a
legkedvezőbb árfekvésű kombinált utaknál általában elég az ő
menetrendjeiket és áraikat megnézni. Bizonyos célállomásokra az EasyJet
és a Vueling is kínál tízezer forint alatti jegyeket, ezeket is érdemes
figyelni. A keresgéléshez az olyan összehasonlító oldalak is jó
szolgálatot nyújthatnak, mint a Skyscanner, a Momondo vagy az Azuon.
Fontos az átszállási idő megtervezése
A szervezés során a legfontosabb kérdés az, hogy a két gép között
mekkora időt célszerű hagyni. Ha 3 óra van az első gép érkezése és a
második indulása között, az nagyon kényelmes verziónak tűnik, de a
kockázattal érdemes számolni. Ha ugyanis az első gép késése miatt
lekéssük a másodikat, gyakran új jegyet kell vennünk a következő
járatra.
Az sem mindegy, melyik reptéren találunk jó átszállási időt. A schengeni
zónán belüli kis reptereknél az érkezés után akár pár perc múlva már a
következő gép kapujánál állhatunk, persze váratlanul hosszú sorral a
biztonsági ellenőrzésnél itt is számolni kell, különösképp az olasz
reptereken. A másik végletet a London környékiek jelentik: ezeknél több
órát érdemes rászánni az eljutásra a következő gépig. Aki például
Stanstedre érkezik, és nem szerencsés, eleve 20 perccel kalkulálhat,
mire eljut az útlevél-ellenőrzéshez, ahol nem ritkák a fél óránál
hosszabb sorok. Ha egy óra alatt összejött a bejutás a terminálba, lehet
menni a következő géphez, de a biztonsági ellenőrzéshez is igen gyakran
van több mint félórás sor. Aztán jöhet még 20 perc a távoli kapukig.
Elvileg az utasnak érkezés után ki kell mennie a terminálba, majd a
következő géphez ugyanúgy át kell jutnia a biztonsági kapun, mintha
kívülről érkezne a reptérre. A gyakorlatban néha ennél kényelmesebb
megoldás adódik: sok reptéren (például Brüsszel-Charleroi vagy Madrid)
az érkező utasok egyenesen az indulóoldalra tudnak sétálni, vagy eleve a
beszállásra váró utasok közé jutnak az érkezők.
Az átszálló reptér kiválasztásánál érdemes figyelembe venni azt is, hogy
van-e látnivaló a környéken. Ha nem akarunk azon aggódni, hogy az első
gép késése miatt lekéssük a következőt, akkor 5-8 órát is célszerű lehet
ráhagyni. Ha viszont az első gép pontos, ezt az időt nem árt értelmesen
eltölteni. Ezért sokkal jobb átszállni egy olyan reptéren, ahol van mit
csinálni. Például Charleroiban semmi nincs, a város ronda, a
közbiztonság rossz. Aki itt száll át, és sok ideje van, a reptéren
dekkolhat. Bergamóban viszont 15 perc alatt be lehet buszozni a városba,
jót lehet sétálni a szép óvárosban vagy enni valami finom olasz ételt.
Ha pedig csak 2-3 óránk van, akkor a reptérrel szemben ott egy nagy
bevásárlóközpont, ahol könnyen el lehet ütni az időt.
Ha nem vagyunk teljesen időhiányban, a második járatot tervezhetjük a
következő napra is, ilyenkor viszont mindenképp olyan átszálló reptér
kell, amelynek vonzó a környéke. Barcelonába, Madridba fél óra alatt be
lehet jutni, a Kanári-szigetek felé a sok és olcsó járat miatt például
általában ezeken célszerű átszállni, illetve megállni egy-két napra.
Kármentés géplekésés esetén
Ha bekövetkezik a legrosszabb, és az első gép késése miatt lemaradunk
a második járatról, nem feltétlenül kell megvenni méregdrágán a
teljesen új jegyet. A Ryanairnél sajnos nincs más megoldás, de az
EasyJet és a Wizz géplekésés esetén 60, illetve 80 euróért felteszi az
utast a következő járatra. Ez a lehetőség csak a helyszínen, a reptéren
áll rendelkezésre 2 órán belül, nem szabad tehát pánikszerűen a
légitársaság ügyfélszolgálatát hívni, mert náluk csak a teljes árú
jegyet lehet megvenni. Persze egy kérdést megér, hogy mennyi az aktuális
ár a következő járatra, és ha véletlenül alacsonyabb a 60-80 eurónál,
érdemes azt választani, ha pedig nem, akkor a reptéren igénybe venni a
fix áras megoldást. Az EasyJetnél lekésési biztosítás is van: aki
foglaláskor megveszi 9 euróért, azt, ha lekési a gépet, ingyen teszik
fel a következőre. Ez szoros átszállásnál hasznos lehet.
A legjobb átszállóhely: Milánó/Bergamo
A jelenlegi menetrendben a legjobb átszállási kapcsolatot budapesti
indulással Milánó, illetve Bergamo jelenti. A Ryanair minden reggel
repül Bergamóba, a Wizz Air pedig Milánó fő repterére, a Malpensára -
gyakran fillérekért. Bergamóból a Ryanair rengeteg helyre indít
járatokat, szinte Európa összes országába és Marokkóba is. Malpensa
pedig az EasyJet nagy bázisa, számtalan kitűnő célállomásra lehet onnan
továbbutazni (például Lisszabonba, Portóba vagy Athénba). Mindkét
reptérről hetente többször van Budapestre esti járat is, tehát a
visszaút is rengeteg célállomásról lehetséges milánói, illetve bergamói
megállóval.
Ezeket a társaságokat érdemes figyelni
A magyarországi induláshoz elsősorban a jelenleg nagy harcot folytató
Ryanairt és Wizz Airt célszerű igénybe venni, a második szakaszra pedig
Ryanair- és EasyJet-járatokat érdemes kutatni. Budapestről indulva
lényegében az összes fontos nagy fapados csomópont elérhető 500-4000
forint közötti áron, Madrid és Barcelona kissé drágábban. A távoli meleg
helyekre 20-30 euró között vannak általában a legolcsóbb helyek, ezeket
kell a lehető legjobban összekombinálni a budapesti, esetleg debreceni
indulású járatokkal. Kiindulásképpen célszerű azt megnézni, hova
repülnek olcsón a fapadosok reggel, illetve délelőtt, hazaúton pedig
azt, hogy honnan érkeznek estefelé. Ezekhez lehet kapcsolni a második
járatokat.
A rutinos rókák odáig mennek, hogy csak az egyik kinézett jegyet
veszik meg először, a másiknál várnak egy kis áresést. A két
ultrafapadosnál 2-3 hónappal indulás előtt gyakran indulnak lefelé az
árak, ha nem túl jó a járat töltöttsége. Persze erre rá is lehet fázni,
mert ha felfelé mozdul az ár, akkor is kénytelen megvenni a jegyet az az
utas, aki a ráhordó járatot már kifizette.
Bosszantó ráfázás az is, ha az egyik légitársaság módosítja a
menetrendet. Ilyenkor persze át lehet iratkozni másik járatra, de lehet,
hogy egy napot bukik az utas, mert a másik fix helyen maradt. Ilyenkor
semmit nem lehet tenni, senkit sem érdekel, hogy átszállásos utazást
próbált szervezni a dörzsölt diszkontutas.
Így lehet még spórolni
Ami a további költségcsökkentést illeti, fiatal, kispénzű utazók azt
is bevállalják, hogy az éjszakát a reptéren töltik, és a reggeli
járattal utaznak tovább. Ez azonban nem mindig tuti megoldás, a kis
repterek közül sok zárva tart éjjelente.
Mivel a poggyász feladása sokba kerül, és átszállásos útnál négyszer
kell érte fizetni, célszerű csak fedélzetre felvihető kézicsomaggal
utazni. Ez általában ingyenes, kivéve a Wizz Airt, amely a múlt hónaptól
a nagy kézipoggyászokért 10 eurót fizettet. Aki tehát Wizz-zel indulva
száll át, az vagy kifizeti a díjat, vagy kicsi kézipoggyásszal utazik
annak ellenére, hogy a második járatra felvihetne ingyen nagyobbat is.
Mivel az átszállásos megoldásnál kettő helyett négy jegyet kell venni
egy oda-vissza útra, minden extra költség duplán fáj az utasnak. Érdemes
beszerezni azokat a bankkártyákat, melyek használatával a gyakran
használt légitársaságoknál nem rakódik rá kártyadíj a jegyárra. Akinek
nincs ilyen, jegyenként 4-8 eurós pluszköltséggel számolhat, ami a
teljes kanyarra már 32 euróra rúghat.
Forrás:
http://www.origo.hu/utazas/20121109-utazasi-tippek-fapadossal-atszallva-utazoknak.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése