[Hírsarok] Törött hővezeték miatt kellett bezárni a ferihegyi repülőteret?

Szombat reggel hét órakor újra kinyitott a ferihegyi repülőtér, és délelőtt tíz óra körül a forgalom is újraindulhatott, miután péntek délelőtt egy, a repülőtéri irányítótoronyban eltört hővezeték miatt majd' egy egész napra fel kellett függeszteni a repülőtér működését. A repülőtér bezárása pénteken összesen 103 induló és 84 érkező járatot, mintegy 10.000 utast érintett.
 
Mint arról korábban beszámoltunk, egy hőcserélő eltörött, és a belőle kiömlő forró víz elöntötte a ferihegyi irányítótorony elektromos rendszerét. A reptéri szakemberek erejüket megfeszítve dolgoztak mintegy 20 órán át, hogy kijavítsák az elromlott rendszereket. Küzdelmüket nehezítette, hogy alig néhány napja mondtak fel több olyan szakembernek, akik nemcsak értették a szakmájukat, de pontos hely- és anyagismerettel rendelkeztek a Magyarországon egyedülálló létesítményben. Az üzemszünet idején több száz járat esett ki Budapesten: az érkező gépek Bécsbe, Pozsonyba, és – a Wizz Air esetében – Debrecenbe mentek, illetve onnan indultak, sokat pedig egyszerűen nem tudtak megoldani a légitársaságok, ezért törölték őket. Az utasok egy részét buszokkal szállították Budapest és a repülőterek között.

Becslések szerint péntek délután mintegy hatezer utas rekedt a repülőtéren, hiszen akiknek a jegyét nem tudtak más járatra átfoglalni, azok várakozni kényszerültek. Több százan megpróbáltak Bécsbe utazni vonattal, de a vasúttársaság sem pénztárossal, sem pedig kocsival nem volt felkészülve a váratlan eseményre, ezért a fővárosi pályaudvarokon is tumultusok alakultak ki. Sokan taxival utaztak Bécsbe, de – mint arról néhány olvasónk beszámolt – ott azzal szembesültek, hogy a Bécsből induló járatok addigra dugig teltek.
Akik Budapesten maradtak, azok egy része szállodában töltötte az éjszakát (többek között a vidékről a fővárosba utazó induló utasok egy része is), míg mások a ferihegyi terminálon húzták meg magukat.

A vizsgálatok még csak a helyreállítás után jönnek lendületbe, így hivatalosan a repülőteret üzemeltető Budapest Airport még nem közölte az üzemzavar okát. A légiszemélyzetek számára kiadott tájékoztató, az úgynevezett NOTAM szűkszavúan csak annyit közölt, hogy a repülőtér műszaki okok miatt bizonytalan ideig zárva tart.

A ferihegyi torony a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) tulajdonában van, a légiforgalmi irányító szolgálat, a HungaroControl csak bérli a helyiségeket és a technikát. Nem csak az üzemeltetőt, de a hajózó személyzeteket is meglepte, hogy menet közben – előzetes értesítés nélkül – egyszercsak bezárt a reptér. A Ryanair a franciaországi Beauvais-ból érkező járata néhány kilométerre a leszállástól értesült a hirtelen zárásról. A körzeti irányítás (amit nem a toronyból, hanem a repülőtéren kívülről irányítanak) arra utasította az EI-DWK lajstromjelű gép kapitányát, hogy emelkedjen 6000 lábra, és körözzön a repülőtér mellett (szaknyelven ezt holdingolásnak hívják), de mivel alig 5 perc holdingolásra volt tartaléküzemanyaguk (emiatt a Ryanairt az utóbbi időben sok kritika érte), ezért a légiforgalmi irányítás felajánlotta, hogy műszeres segítség nélkül megpróbálhatják a leszállást. Mivel a repülőgép fogytán volt az üzemanyagnak, ezért a kapitány úgy döntött, hogy látására és tapasztalatára hagyatkozva leteszi a gépet az időközben teljesen bezárt repülőtérre. Így ez a gép volt az egyetlen, ami 10 perccel a zárás után leszállhatott Ferihegyen. Az esetet látva a többi, levegőben várakozó gép is kérte a vizuális leszállást, a British Airways Heathrow-Budapest járata (lajstromjele G-EUUM), a Eurowings CRJ-900-as gépe (a D-ANCP Hamburgból érkezett), a Ryanair Boeing 737-800-as gépe (EI-DLR), de tőlük az irányítás már megtagadta ezt a lehetőséget.

Forrás:
az iho.hu írása nyomán

Ferihegy korábbi botrányairól itt olvashat:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése