Malévos légiutas-kísérők, pilóták, mérnökök sorakoztak kedden és szerdán
azoknak a fapados légitársaságoknak a toborzó gyűlésein, amelyek a
csődbe ment magyar légitársaság utasai mellett próbálják megszerezni
hoppon maradt munkatársait is. Többségük nem hisz benne, hogy a kiugrás
sikerülhet a fapadosokkal, ahol a Malévhoz képest feszített a
munkatempó, a fizetés kevés, ráadásul külföldre kell zarándokolni a
munkáért. Ha menni kell, akkor inkább messzebb mennének, az arab cégek
sok pénzt és kényelmet ígérnek.
Lendületesen magyaráz a Ryanair fapados légitársaságnak
stewardesseket toborzó társaság munkatársa egy vecsési
wellnessz-szálloda különtermében: opportunities are endless, azaz a
lehetőségek száma végtelen. Mellette kivetítőn az előadás
illusztrációja, mögötte a társaság néhány további munkatársa, szemben
vele a székeken körülbelül 40-50 érdeklődő ül. Zömében a múlt pénteken
csődbe ment Malév légiutas-kísérői.
Átlagéletkoruk 30-35 év körül mozog, többnyire 8-10 éve dolgoznak a
Malévnál, de volt köztük olyan is, aki 1994-ben kezdte a munkát.
Mindegyiküket meglepte a múlt pénteki bejelentés. Volt olyan, aki
szabadságon volt, és a tévéből értesült a csődről. "Azonnal hívtam a
szolgvezt (szolgálatvezető), mit tud" - mesélte egy szemüveges
fiatalember a rendezvény előtt. Tíz éve dolgozott a Malévnál, nincsenek
illúziói, azt mondja, el lehet ugyan helyezkedni utaskísérőként a világ
minden táján, de ez nagyfokú rugalmasságot igényel, munkatársai között
viszont sokan vannak családosok, kisgyerekkel, akik "kevésbé tudnak
mocorogni".
A hangulat - bár a karizmatikus előadó néhányszor nevetésre készteti a
közönséget - szomorkás. "Ez volt az életünk" - mondta az előadás előtt
egy nő, aki 1994 óta dolgozik utaskísérőként a Malévnál. Szerinte
leginkább a csapat fog nekik hiányozni, de "csak az tudja, aki itt
dolgozott", hogy ez mit jelent. "Olyan volt, mint egy nagy család",
mindenki ismert mindenkit - tette hozzá. Mások is az ismerős, kedvelt
arcokat fogják hiányolni, de saját sorsuk is aggasztja őket. "Teljes
családok mentek tönkre" - jegyezte meg egy férfi utaskísérő, akinek
felesége is a cégnél dolgozott, két és fél éves gyerekük mellett
részmunkaidőben.
Maximális rugalmasság
One hundred precent flex-i-bi-li-ty, száz százalékos rugalmasság -
tagolja az előadó a jelentkezőkkel szemben támasztott egyik fő elvárást,
a motívum többször is visszatér beszéd alatt. Azt már az előadás elején
kijelenti, hogy Budapesten nem lesz hely az új jelentkezőknek. Először a
már jelenleg is náluk dolgozó több száz magyar alkalmazottnak biztosít
hazai helyet a budapesti kapacitásbővítést tervező társaság. Az új
jelentkezőknek Európa számos más országában kínálnak lehetőséget - három
helyet is megjelölhetnek, hogy hova szeretnének menni -, de nem kertel:
csakis oda vesznek fel embert, ahol van szabad hely.
A társaság pénteken jelentette be, hogy a Malév leállása miatt a
kapacitások bővítése mellett döntöttek. Kétmillió új utasra számítanak
az első évben Budapesten, és 2000 új, megmentett munkahelyet teremtenek
közleményük szerint. Darrell Hughes, a társaság személyzeti
igazgatóhelyettese az [origo]-nak az előadás után azt mondta, idén ezer
új embert terveznek felvenni légiutas-kísérőnek, és hogy a magyarok
rendkívül jól képzettek és törekvőek.
Az előadás után azonban többen csalódott arccal távoztak. Még azok is
arra számítottak, hogy budapesti állásokra lehet majd jelentkezni, akik
nem a Malévnál dolgoztak, és elkedvetlenedve vették tudomásul, hogy
Budapestre nem keresnek embert. Ez csak reklám a Ryanairnek -
kommentálta egyikük, aki 12 éve dolgozott a Malévnál. Többen mégis azt
számolgatják, hogy vajon megéri-e megpróbálni.
Az előadó 1400 eurós nettó átlagfizetésről beszélt. Az jó, ha 250-300
ezer forintot jelent majd a valóságban, mivel az átlagba a vezetői
fizetéseket is beleszámolják - mondták többen. Budapesten ez a fizetés
jó is lenne, de csak külföldön van hely, így ebből kell majd állni a
külföldi szállást és étkezést - gyakran jóval drágább városokban -,
illetve előtte ki kell fizetni a hathetes tanfolyam díját, amely
összesen legalább 2600 euró (757 ezer forint). Ráadásul ezt is külföldi
helyszíneken bonyolítják, ahol a jelentkezőknek megint csak maguknak
kell gondoskodniuk a szállásukról.
"El kell mennünk, mese nincs"
A fiataloknak lehet, hogy megéri - mondta egyikük, aki azt fontolgatja,
elhagyja a pályát. "Síparadicsomban mosogatni lehet 800 euróért." Mások
az Arab-öböl menti országok légitársaságai felé kacsingatnak, ahol
jobban is fizetnek, és kevésbé feszült a munkatempó (az előadáson
többször is elhangzott, hogy a Ryanair gépeinek 25 percen belül meg kell
fordulniuk egy-egy állomáson, és napjában akár két-három oda-vissza
utat is meg kell csinálniuk). Abban azonban egyetértettek, ahhoz, hogy
ugyanebben a munkakörben tudjanak dolgozni, el kell hagyniuk az
országot.
A malévos pilótáknak kedden délután tartottak hasonló
toborzógyűléseket. Az egymással is versengő Ryanair és Wizzair egymásra
szervezte az eseményt, bár előbbi két időpontot is kijelölt, hogy azok
se maradjanak le, akik a másikhoz mentek először. Ez lehetett a
magyarázata annak, hogy a Ryanair délután kettőkor kezdődő előadásán
jóval kevesebben jelentek meg, mint a Wizzairnél, pedig a Ryanair a
Malévhoz hasonlóan Boeingekkel repül, utóbbi viszont Airbusokkal,
amelyeket csak átképzéssel vezethetnének a malévos pilóták. A többség
mind a két céghez elment, a Wizzairnél várakozók közül sokan azt mondták
az [origo]-nak, hogy a másik társaság esti toborzójára mennek majd.
Sok a lehetőség külföldön, de sokan vonakodnak kimenni - mondta az
[origo]-nak a Malévnál 1989 óta dolgozó Mészáros Zoltán pilóta. Benne
már néhány éve felmerült a lehetőség, de akkor még itthon maradt.
Sokakat az riaszt el szerinte, hogy külföldi munka esetében hat- vagy
nyolchetente jöhetnének csak haza két hétre, az eddig kiköltözők azt
mesélik, hogy bőröndből élnek, ráadásul általában csak hat hónapra
kötnek velük szerződést. Lehetne menni Indiába vagy Kínába, de az a
"világ másik fele", Afrikába, ahol azonban egyes országokban "túl sok az
AK47-es", és ezek miatt senki nem akar elmenni itthonról, pedig "el
kell mennünk, mese nincs" - mondta az [origo]-nak a Ryanair pilótáknak
tartott tájékoztatója előtt.
"Ebbe nőttem bele"
Mások szerint nem lesz könnyű dolguk elhelyezkedni, a légi ipar is
válságban van, és volt már hasonló toborzáson, ahol senkit sem hívtak
vissza a jelentkezők közül - mondta egy elkeseredett ősz hajú pilóta.
"Ilyen hazug világ ez."
"Vissza akarnak élni a helyzettel" - értékelte a két fapados társaság
toborzóit az [origo]-nak a Wizzair előadásáról kifele jövet egy idősödő
bajszos pilóta, aki nem akart névvel nyilatkozni. Ő nem volt túl lelkes
az esetleges külföldi munkalehetőségektől. "Ötvenévesen, 10-15 ezer
repült órával nehogy már a kínai mondja meg, mikor mehetek haza."
A legjobban a műszakiak voltak elkedvetlenedve. Az 1993 óta a cégnél
dolgozó, az utóbbi időben repülőmérnökként dolgozó Júlia szerint olyan
speciális képzettségük van, amelyt másutt nem tudnak kamatoztatni,
ráadásul ő gyerekkora óta légügyi vonalon szeretett volna dolgozni,
szakirányú középiskolát végzett, majd a Malévnál képezte tovább magát.
"Ebbe nőttem bele, a szüleim is itt éltek, dolgoztak".
Óráról órára csökkenő remény
Van azonban, aki még reménykedik. "Halvány a remény" - mondta egy
utaskísérő, aki szerint, amíg a politikai vezetés nem mondja ki
egyértelműen, hogy teljesen vége, addig reménykednek, hogy valamilyen
formában folytatódik a történet, és utalt Völner Pálnak, a Nemzeti
Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkárának hétfői nyilatkozatára, aki megemlítette egy új nemzeti légitársaság alapításának lehetőségét.
Mások azonban emlékeztetnek, hogy azt sokkal szervezettebben kellene
csinálni, és a korábban csődbe ment hasonló légitársaságokat említették
(a belga Sabena, svájci Swissair, a görög Olimpic Airlines), ahol meg
tudták oldani, hogy szinte másnap, vagy rövid időn belül más néven
folytassák a működést. A Malév leállása miatti helyzetről szóló
jelentést két héten belül tárgyalja meg a kormány, de több pilóta
emlékeztetett: a versenytársak azonnal rámozdultak a piaci résre, és
minden nap újabb veszteség, óráról órára csökken az esélye, hogy újra
tudják indítani a repülést.
Forrás:
www.origo.hu/itthon/20120208-malevcsod-ryanair-wizzair-a-versenytarsak-mar-toborozzak-az-utaskiseroket-pilotakat.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése