Repülőtéri rozsdatemető: hová folyik el harmincmillió?

Lássuk, mi történik a repülőgépekkel, amiket nem vesznek kezelésbe az önkéntesek.

Nemrégen az iho/repülés és az airportal.hu oldalán is gyönyörű fotók jelentek meg azokról a pilótafülkékről, amelyeket a skanzent üzemeltető alapítványtól teljesen független önkéntes csoport, az egyik legöregebb repülőgép felújításáról hírnevet szerzett "Il-14 felújító csapat" keltett újra életre. Az airportal.hu cikke ugyanakkor rendkívül fontos kérdéseket is feszeget:

„…a maroknyi lelkes csapat folyamatos munkája és erőfeszítései, valamint az adakozásból összegyűjtött ezer forintok elegendőek-e a Skanzenben található teljes géppark állagromlásának megállításához? …Kinek lenne a feladata és felelőssége, hogy a repülőgépek megfelelő karbantartását, állagmegóvását időről időre elvégezze kinek kellene az ehhez szükséges forrásokat előteremteni, megfelelő körülményeket biztosítani?”

Itt és most nem vállalkozhatunk a teljes háttér felderítésére. Az azonban mindenképpen elgondolkodtató, hogy a skanzent egy 30 millió forintos éves árbevételből működő alapítvány kezeli, amely ráadásul több mint egymillió forint nyereséget vallott be 2011-es évének eredményeként, és amelynek majd’ tizenkilenc millió forint bérköltségre, további nyolcmillió anyagjellegű költségre, cégautóra van kapacitása, amelynek ferihegyi irodája, két főállású és 8 szezonális alkalmazottja van. Mindeközben látható, hogy minden kiállítási tárgy szétrohad, ha csak nem akadályozza meg ezt az önkéntesekből álló csapat.

A Ferihegy Repülőgép Emlékpark Alapítvány bevallott adatai nyilvánosak, megtekinthetők az Emlékpark weboldalán. A bevallott adatok és az alapítvány által a valóságban elvégezett munka közötti drámai kontrasztról, a működés tökéletesen fantázia-, motiváció- és/vagy elkötelezettséghiányáról tanúskodjanak közelmúltban készült képeink. Figyelem: az egyetlen kivétel, az Il-14 repülőgép vezérsíkjáról készült fotó esetében sem ezt a képet rögzítette volna kameránk, ha nem lennének olyan elkötelezett repülésbarátok, akik nem tudták tovább nézni az állapotokat és akik a múzeumi tárgyakat az érdektelenségével lassan pusztulásba sodró alapítvány munkájától merőben eltérő tevékenységbe fogtak. Az alapítvány mindössze annyit tett hozzá az önkéntesek munkájához, hogy a felújítás elején a (természetesen kizárólag a csapat által összekampányolt!) magánadományokként érkező bevételeket megduplázta, idén akkumulátort és töltőt, valamint egy leselejtezett motort vásárolt ócskavasárban a csapatnak, valamint állja az apróalkatrészek (csavarok, stb) költségeit. Ez a bevételhez képest elenyésző, kb. évi 200.000 forint kiadás. Ezen kívül benzint is vettek számukra a bemutatókhoz, de az ekkor megemelkedett közönségből kizárólag nekik származott bevételük. Az alapítvány kuratóriuma eddig egyetlen alkalommal sem fejezte ki köszönetét az önkénteseknek, akik ennek ellenére lelkesen, önszántukból immár helyettük végzik el a karbantartások java részét, anyagi ellenszolgáltatást nem várva.

Kérdés tehát, hogy harmincmillió forint éves bevétel nem sok-e ahhoz, hogy ilyen állapotokat kelljen néznie a skanzenbe látogatónak? Szégyen a magyar légiközlekedés hagyományaira, szégyen a repülőtérre, az egész légiközlekedési társadalomra az, hogy ilyen számok mellett ilyen látványban és nemtörődömségben kell részesülnünk, ha meg akarjuk nézni ezeket a felbecsülhetetlen értékű repülőgépeket és földi kiszolgáló eszközöket.

Az alapítvány létrejöttének körülményeiről, szakmai és jogi hátterének részleteiről, a működés jellegéről, a bevallott adatok valódiságáról egy külön oknyomozó riport szolgálhatna csak kielégítő válaszokkal. Erre most nem vállalkozhatunk. Jelen rövid képriportunkban csupán a skanzen aggasztóan sötét, szép kabinfényekkel meg nem világított oldalát mutathatjuk be, egy elgondolkodtató dokumentum-gyűjtemény társaságában.


Forrás:
http://iho.hu/hir/repuloteri-rozsdatemeto-hova-folyik-el-harmincmillio-120813

1 megjegyzés:

  1. A Budapest Airport 15 napos határidővel felmondta a haszonkölcsön szerződést a repülőtéri szabadtéri repülőgép parkot üzemeltető alapítvánnyal. A népszerű repülőtéri autóbuszos látogatások tavasszal új üzemeltetővel folytatódnak, ahogy a szabadtéri múzeum is továbbra látogatható lesz – megújult tartalommal.

    A ferihegyi szabadtéri repülőgép emlékpark jogi helyzete majdnem egy évtizede rendezetlen volt, a múzeumot üzemeltető alapítványnak nem is volt aláírt szerződése arról, hogy egyáltalán joga van a repülőtér területén a skanzenben a működésre. Az emlékparkban a szabad ég alatt tárolt repülőgépek állapota leromlott, az üzemeltetés színvonala messze elmaradt a Budapest Airport várakozásaitól, számos szempontból méltatlan volt a magyar polgári repülés emlékeinek megőrzéséhez.

    A jelenlegi üzemeltetővel emiatt a Budapest Airport 15 napos hatállyal felmondta a haszonkölcsön szerződést és tavasztól már mások üzemeltetik a repülőtéri emlékparkot. A népszerű repülőtér látogatások is tovább folytatódnak, a korábbinál mind szakmai, mind egyéb szempontból lényegesen magasabb színvonalon. Az emlékparkban található repülőgépek döntő többsége a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdona, azok továbbra is a repülőtéren maradnak kiállítva. A Budapest Airport reményét fejezi ki, hogy az új üzemeltető a korábbinál jogilag tisztább, pénzügyileg pedig átláthatóbb módon üzemelteti tovább a ferihegyi repülőgép emlékparkot.

    Forrás:
    http://bud.hu

    VálaszTörlés