(Az) Ancsa

Egy igazán szép példány
Az An-2-es (NATO kódneve Colt, melynek jelentése: csikó, zöldfülű, vagy egyszerűen revolver, colt) a második világháború után legnagyobb számban gyártott kétfedelű repülőgép. Bár a konstrukció már "túl van az ötvenen", mégis széles körben alkalmazzák a mai napig. Szinte az egész világon elterjedt ez a közkedvelt, könnyű szállítórepülőgép. A típust több ezer példányban, mintegy 17-18 változatban gyártották, közel 30 különféle feladatra.

A típus kifejlesztésének története

A típus története 1937-ben kezdődött, amikor is a Leningrádi Polgári Légiközlekedési Intézetben A. G. Bedunkovics tervezőmérnök és csoportja egy könnyű szállítógép tervein kezdett el dolgozni. Céljuk az volt, hogy a repülőgép képes legyen kb. 600 kp hasznos teher szállítására úgy, hogy jelentősebb átalakítás nélkül alkalmazhassák utas- és áruszállításra, valamint mentő és mezőgazdasági célra is.
A tervek alapján elkészített LIG-10-es típusú gépet 1938-ban repülték be. A tesztek során bebizonyosodott, hogy a repülőgép minden megfogalmazott követelménynek megfelel, azonban a típus a II. világháború kitörése miatt sorozatgyártásra már nem került. Az egyetlen megépített példányt fehér festéssel látták el, és mentőrepülőgépként használták a háború alatt.
A II. világháború után minden bizonnyal ez a repülőgép ihlette meg O. K. Antonov szovjet repülőgép-tervezőt, aki 1946-ban – a Mezőgazdasági és Erdővédelmi Minisztérium pályázatára – egy elsősorban mezőgazdasági feladatok ellátására szánt, de többcélúan is alkalmazható könnyű szállítórepülőgép tervezéséhez kezdett hozzá.
Az SH-1 típusjelzésű repülőgép építését 1947 nyarán fejezték be. A gyári berepülést – a tervezettnek megfelelően, különösebb esemény nélkül – N. P. Vologyin berepülőpilóta hajtotta végre 1947. augusztus 31-én, Novoszibirszkben.
Később számos módosítást hajtottak végre a repülőgép teljesítményének növelése és repülési tulajdonságainak javítása céljából. A prototípus Svetcov AS-21 típusú motorját kicserélték a nagyobb (716 kW) teljesítményű, kilenc hengeres, léghűtéses AS-61-es típusra, amely a háromtollú AV-7N-161-es légcsavarral már elegendő vonóerőt biztosított. Áttervezték a szárnyak geometriáját, módosították az addig alkalmazott profilt, és merev orrsegédszárnyat szereltek a felső szárny belépőélére. Ez a módosított változat már hivatalosan An-2-es típusjelzéssel került sorozatgyártásra 1948-ban.

Felirat hozzáadása
A hárompontos farokfutóműves gép törzse teljesen fém, félhéj szerkezetű volt, a szárnyak kétfőtartós, bordás, acélhuzal merevítésűek voltak, borításuk feszítőzött vászonból készült. Az alsó és a felső szárnyat I-dúcok kötötték egymáshoz. A törzs mellső, felső részén kapott helyet a kétszemélyes pilótakabin, amelyet az ülések hátfala mögött vékony lemezfal és kisméretű ajtó választott el az utas-, illetve tehertértől. Az oldalsó beszállóajtó mögötti erősített törzskeret fala egyben a rádiótér bejáratát is magába foglalta. A tehertér padlója két külső durállap közé préselt farostlemez volt.
A későbbi fejlesztések során megnövelték a vízszintes vezérsík méretét a stabilitás javítása érdekében. A vonóerő további növelését érték el a 735 kW teljesítményű, AS-62-es típusú motor és a 3,6 méter átmérőjű, V-509A-D7 típusú, négytollú, hajlított kardlégcsavar alkalmazásával. Később a szintén négytollú, egyenes, V-509A-D9 típusú, majd az AV-2 típusú légcsavarokat alkalmazták.

Sárkányszerkezet, motor, technikai paraméterek

Szerkezeti felépítés:
A szárnyak nem egyenlő fesztávolságúak (felső szárnyak hosszabbak, mint az alsók), egycellás kialakításúak, két főtartósak, teljesen fémépítésű szerkezettel, vászonburkolattal. A közvetlenül a törzshöz csatlakozó szárnyakat egy-egy "I" tartó és huzalok merevítik. A törzs teljesen fémépítésű, feszített félhéjszerkezet. A vízszintes vezérsík fémépítésű, vászonburkolatú, dúccal merevített.

Szárnymechanizáció:
A csűrők, az oldalkormány és a magassági kormány manuálisan mozgathatók tolórudak és kábelek segítségével. A fékszárnyak és a trimmek elektromosan működtethetők. A szárnyak teljes hosszában automatikus működésű orrsegédszárnyak találhatók, melyek kitűnő lassanrepülő képességeket és nagy felhajtóerőt biztosítanak. A kitűnő STOL (= Short Take Off and Landing = rövid fel- és leszálló) tulajdonságok érdekében a csűrők a fékszárnyak kitérítésekor szintén kitérnek.

Futómű:
Hagyományos, farokkerekes elrendezésű, nem behúzható futóművek. A főfutók osztott tengelyűek, hosszú rugóúttal rendelkező rugóstagokkal, míg a farokfutó teljesen körbeforgatható, önbeálló kialakítású. A fékek pneumatikus működtetésűek.

Motor:
Svetcov AS-62 típusú, 9 hengeres, léghűtéses, 736 kW (kb. 1000 lóerő) teljesítményű csillagmotor, bizonyos típusváltozatoknál turbófeltöltővel.

Üzemanyag kapacitás:
A felső szárny 6 tartályába összesen 1200 liter üzemanyag fér.

Légcsavar:
Fém, négyágú.

Személyzet:
Általában két fő pilóta, de egy pilótával is repülhet, amennyiben utasok nem tartózkodnak a fedélzeten.

Szállítási kapacitás:
A tehertérben 12 fő utast, vagy 14 fő ejtőernyőst, vagy 1500 kg tömegű terhet szállíthat.

Műszaki adatok
Hossz 12,40 m
Magasság 5,95 m
Felső szárny fesztávolsága 18,18 m
Alsó szárny fesztávolsága 14,24 m
Szárnyfelület 71,50 m2
Utastér hosszúsága 4,1 m
Utastér szélessége 1,6 m
Utastér magassága 1,8 m
Rakodóajtó méretei (magasság x szélesség) 1,55 x 1,39 m
Utasajtó méretei (magasság x szélesség) 1,42 x 0,81 m
Üres súly (típusváltozattól függően) 3400 - 3690 kg
Maximális terhelhetőség 1500 kg
Normál felszállótömeg 5250 kg
Maximális felszállótömeg (utasszállító) 5250 kg
Maximális felszállótömeg (mezőgazdasági) 5500 kg
Maximális üzemanyagmennyiség 900 kg
Teljesítményadatok
Maximális sebesség vízszintes repülésben, a tengerszinttől mért 1750 méteres magasságban 258 km/h
Gazdaságos utazósebesség 185-210 km/h
Átesési sebesség 90 km/h
Emelkedési sebesség 210 m/min
Maximális emelkedési sebesség 3,5 m/s
Csúcsmagasság 4430 m
Hatótávolság terhelés nélkül, üzemanyaggal teljesen feltöltve  1025 km
Hatótávolság 1000 m-es magasságon, 500 kg-os terheléssel 900 km
Hatótávolság teljes terheléssel 300 km
Felszállósebesség 80 km/h
Leszállósebesség 85 km/h
Felszállási úthossz 150 m
Leszállási úthossz 170 m
Fogyasztás 140 kg/h

Üzemeltetők, alkalmazási területek
 
Alkalmazó országok (a teljesség igénye nélkül):
Afganisztán, Albánia (Y-5), Angola, Azerbajdzsán, Belorusszia, Bulgária, Csehország, Egyiptom, Észak Korea (Y-5), Észtország, Horvátország, Irak, Kambodzsa, Kína (Y-5), Kuba, Laosz, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Mali, Mongólia, Németország, Nicaragua, Oroszország, Románia, Szlovákia, Tadzsikisztán, Tanzánia, Türkmenisztán, Ukrajna, Üzbegisztán, Vietnam
A listát végigböngészve látható, hogy az An-2-eseket alapvetően az egykori Szovjetunió tagállamaiban és a volt szocialista országokban használták. A gépeket eredeti szerepköreinek megfelelően utas- és teherszállításra, postai szállításra, mezőgazdasági és térképészeti feladatokra, betegszállító- és mentőcélokra, ejtőernyős ugratásra, pilótaképzésre stb. használták. Sítalpakkal felszerelt, speciálisan kialakított példányaik sarkköri expedíciókban vettek részt, hidroplán változataik olyan helyeken is leszállhattak, ahol nem volt szilárd talajú leszállópálya, viszont rendelkezésre álltak nagy vízfelületek.

Én inkább bennmaradnék...
Katonai célokra is használták a gépeket szállító feladatok ellátására, ejtőernyős ugratásra vagy akár felderítő szerepkörben. An-2-esek harci bevetésben is részt vettek Vietnamban, illetve 1979 és 1988 között Afganisztánban (ahol egy gépet vesztettek). Vietnamban 1959 és 1962 között az An-2-es volt a katonai feladatokra egyik leggyakrabban alkalmazott típus. Ejtőernyős egységek szállítása és a vietnami-laoszi egyesített csapatok áttelepítése, utánpótlása alkotta bevetéseik nagy részét.
Az Észak-Koreai Hadsereg állományában 300 darab kínai gyártású An-2-es (Y-5) szolgál. Feladatuk, hogy egy esetleges konfliktus során az ellenség hátországába szállítsák a diverzáns alakulatokat, kihasználva a típus alacsony repülő és rövid fel- és leszálló tulajdonságait.
A Szovjetunió felbomlása után megkezdődött a repülőgépek nyugatra áramlása. Számos magánember, légitársaság és repülőklub kezdett el a típus után érdeklődni. Így kerültek An-2-esek például az Egyesült Királyság területére, Svájcba, vagy az Egyesült Államokba.

Ancsák Magyarországon

Magyarországon alapvetően 7 változatot alkalmaztak, illetve alkalmaznak a mai napig is. Ezeket a németországi Drezdában (An-2T), a Szovjetunióban (An-2M), valamint a lengyelországi PZL-Mielec gyárban gyártották (P, PF, PS, R, T, TP). Legnagyobb számban a mezőgazdasági „R” változatot használják.

A Magyar Néphadsereg légiereje számára leszállított gépek festése egységes hadizöld volt. A csillag alakú felségjelet a törzs és a függőleges vezérsík két oldalára, valamint a felső és alsó szárnyak jobb és bal oldalára festették fel. A fehér oldalszám a törzscsillag és a vízszintes vezérsík belépőéle között kapott helyet.
A mezőgazdaságban elsőként használt M változatok egységes sötét okkersárga színben érkeztek. A kabin előtti rész és a törzs hasoldala csillogó fekete volt, de az 5. törzskerettől hátrafelé a textilbevonat miatt egy tónussal mattabb. Fényes fekete színt kaptak az I- és T-dúcok, a kabin bordázata, az orrsegédszárnyak, a függőleges vezérsík belépőéle, a futókitámasztók, a rugóstagok, a keréktárcsák burkolólemezei és a szárnyfeszítő kábelek. A légcsavartollak és a kúpok sötétkékek lettek. A nagyméretű, fekete lajstromjeleket a törzs két oldalára, valamint az alsó és felső szárnyakra festették fel. Az elvégzett nagyjavítások során a gépek világosabbak lettek és a lajstromjelek betűtípusai is változtak. A legkülönösebb színt az első harkovi nagyjavításból hazaérkező HA-MHC viselte. A szovjet gyárban nem találtak az eredetihez hasonló festéket és a gép malacrózsaszínűre sikerült...
Permete(d)zés közben
A mezőgazdasági repülés számára Lengyelországból vásárolt példányok színe általában szabványos volt. A tojásfehér árnyalatot csak a világoskék motorburkolat bontotta meg, felső részén a kabinig kifutó fekete csillogásmentesítő felülettel. Az orrsegédszárnyak, a dúcok, a futómű és a függőleges vezérsík belépőéle fekete maradt. Az ugyancsak fekete lajstromjelek a különböző szállítási időpontokban eltérő méretezést kaptak. A kabintól a törzsajtó mélységéig elkeskenyedő világoskék csík haladt. A hazai nagyjavításoknál az eredeti festést világosabb okkersárga váltotta fel, rendszerint piros csík díszítéssel, ami főként a Nyíregyházán javított gépekre volt jellemző.
A térképészgépek festése a felső részen fehér volt, alul sárga, a törzs középvonalán piros elválasztó díszítéssel.
Egyes példányokon a személyzet egyéni jelzéseket is alkalmazott. Így került a HA-YHC-re Chaplin-fej, vagy a HA-MHJ-re a televízió filmsorozatának Judy majma.
1990 után a standard festésű gépek nagy része selejtezésre került, vagy az új tulajdonosok igényei szerint a legkülönbözőbb színezéseket és egyéni jelzéseket kapták, amelyek vagy a cég, vagy a reklámokért fizető megrendelők betűjeleit, grafikai jeleit tartalmazták. A kezdetben vagy sötét alapon fehér vagy világosabb alapon fekete lajstromjelek között ma már kék, ezüst, piros színeket is találunk.
A magyar An-2-esek közül kiemelkedik két gép is, amelyek igen látványos festéssel repülnek: a HA-ANK és a HA-MEP. A HA-ANK a két Jak-52-essel és egy Jak-18T géppel repülő "Sky Hussars" bemutatókötelék "vezérgépe" volt. Manapság ezzel a repülőgéppel folytatnak ún. Zéró G” repüléseket, mely során a gép utasai átélhetik a súlytalanság érzését. A HA-MEP az "Utterly Butterly" repülő cirkusz bemutatógépe volt.

Kiállított, múzeumi An-2-esek

Nem éppen az Ancsák dicsőségét hirdeti...
Az évek során a repülőgépeket folyamatosa leselejtezték. A szerencsésebb példányok múzeumokba, kiállítóhelyekre kerültek, a kevésbé szerencsések az enyészeté lettek.
A szolnoki Magyar Repüléstörténeti Múzeum munkatársai a korábban HA-MDG lajstromjelű, An-2R típusú (gyári szám: 1G18138) repülőgépet restaurálva és átalakítva „élesztették újjá” a 10-es oldalszámú gépet, amely az első An-2-es volt Magyarországon. Olyan jól sikerült eltüntetni a mezőgazdasági és a szállító változat közötti különbségeket, hogy még szakavatott szem sem veszi azokat észre. Egyetlen szemmel látható különbség van: az eredeti "tízesen" még szabja formájú légcsavar volt, ezen a gépen viszont az újabb, egyenes tollú légcsavar látható. Kardlégcsavart azonban sehonnan sem tudtak szerezni. A repülőgépet 2004. február 29-e óta láthatja a nagyközönség is a szolnoki katonai repülőtér melletti múzeumban.
Évek óta a Ferihegyi Repülőskanzen gépparkjának része a HA-MHI lajstromjelű, An-2M típusú, kétkormányos repülőgép (gyári szám: 701647). Rendkívül lehangoló állapotban van: a megkopott festés és a leszakadt vásznazás az időjárás viszontagságainak eredményét mutatja.
Csepelen állítottak ki egy korábban térképészgépként használt An-2M típusú gépet (gyári szám: 500403), a Kossuth Lajos Szakközépiskola udvarán pedig egy szintén M változat látható (gyári szám: 601220).
Három McDonald’s étteremnél is kiállítottak egy-egy An-2-est: a budapesti Pólus Centerben egy M változat (gyári szám: 1G181-42), az Üllői úti gyorsétterem mellett egy R változatú (gyári szám: 1G18549), a Kerepesi úton szintén egy R változatú gép (gyári szám: 1G15512) látható.
Ópusztaszeren látható a 601301 gyári számú, M változatú gép, az Alsónémediben lévő Roncs Ranch fantázianevű gyűjteményben pedig a 601302 gyári számú An-2M. Nemrégen került egy An-2-es a Budapesti Közlekedési Múzeum teraszára is.

Az An-2-esek jövője

Ancsa business jet?
Az üzemeltetési tapasztalatok alapján elmondható, hogy az An-2 repülőgép alkalmazási lehetőségeinek sokoldalúságát, valamint megbízhatóságát tekintve szinte világviszonylatban is egyedülálló. Kiemelkedően jó a baleseti statisztikája, élet- és vagyonbiztonsági szempontból a legbiztonságosabb repülőgéptípusok egyike.
Elmondhatjuk, hogy a típus népszerűsége töretlen. Ehhez hozzájárul sokoldalú felhasználhatósága, egyszerűsége és viszonylag olcsó üzemeltetése. Bár a konstrukció maga a két világháború közötti időszakot idézi, komoly váltótípusa még nem jelent meg. A már meglévő gépek folyamatos karbantartásával, illetve a típus továbbfejlesztésével az An-2-esek jövője biztosítottnak látszik.

Forrás:
http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/honap/05marcius/an2/
http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/honap/05marcius/an2hun/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése