Fékhűtővel ellátott főfutók egy A330-ason |
A Safran leányvállalata, a Technofan gyártja az Airbus típusaira megrendelhető fékhűtő ventilátorokat, melyek állításuk szerint 50-70%-kal képesek lecsökkenteni a felforrósodott fékek lehűtéséhez szükséges, a gép leszállásától a következő felszállásig hátralévő időt.
Azoknál a repülőgépeknél, melyek nincsenek felszerelve fékhűtőkkel, a rövid fordulóidők tartása ahhoz vezethet, hogy a futópályára való taxizást még forró fékkel kezdik meg. Ez csak abban az esetben elfogadható, ha a "BRAKES HOT" jelzés nem jelenik meg a felszállás megkezdéséig. Ha a jelzés kigyullad, már a taxizási fázis sem kezdhető meg.
Az Airbus fékhűtő ventilátorai a főfutókba vannak beépítve, és a pilóták maguk kell azokat bekapcsolják, ha a fékek elérnek egy bizonyos, a gyártó ill. az üzemeltető által deklarált hőmérsékleti értéket. Leszálláskor pl. a pilóták ECAM kijelzőjén már 300°-os hőmérséklet felett megjelenik egy borostyánszínű "BRAKES HOT" figyelmeztető jelzés. Ilyen esetben a kapuhoz történő betaxizástól számított 5 percig nem szükséges bekapcsolni a fékhűtést. Ha azonban a hőmérséklet meghaladja az 500°-ot, a fékek hűtését azonnal meg kell kezdeni. (A fékhűtést elegendő 250°-ig használni!) A fékek aktuális hőmérsékleti értékei az ECAM "WHEELS" oldaláról olvashatók le. Felszállást megelőzően, míg le nem hűlnek a fékek 300° alá, az ECAM-on egy "DELAY T.O. FOR COOL" üzenet olvasható...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése