Szuperhosszú repülések


Newark-Changi az Északi-sarkkörön keresztül
A repülési időket általában a következő csoportokba sorolják:
  • domestic ("házi", helyesebben országon belüli)
  • short-haul (rövidtávú)
  • medium-haul (középtávú)
  • long-haul (hosszútávú) 
  • ultra-long-haul ("szuperhosszútávú")
Fentieket a repült idő ill. a megtett távolság alapján különböztetik meg egymástól. A hazánknál nagyobb országokban értelmet nyer a domestic kifejezés is, hiszen pl. az USA-ban meg tudunk úgy tenni 1,5 h-t vagy 1000 km utat, hogy közben nem hagyjuk el az államhatárt. A rövidtáv kb. 3000 km-nek vagy 3 h-nál rövidebb útnak felel meg. A középtávú 3 és 6 h közti időtartamot ölel fel, míg a hosszútávúak rendszerint szélestörzsű gépekkel repült, 6 h-n felüli járatok.

A világ leghosszabb, menetrendszerű repülőútjai (távolság szerint)
Cikkünk témája, a szuperhosszú repülések 12.000 km-nél nagyobb, több, mint 14 h-s táv, gyakran megszakítás nélküli, lerepülését jelentik. Ezek általában az úgyn. földrajzi főkört repülik, gyakorta a sarkvidékek felett, habár egy repülési útvonal hosszát és idejét sok minden befolyásolhatja: jetstream, szembeszél, hátszél, keresztszél, irányítói utasítások, légtérzárak, stb. Cikkünk írásakor a leghosszabb - mind időtartamban, mind megtett utat figyelembe véve - ezek közül a New York, Newark és Szingapúr Changi reptere közt közlekedtetett 21-es számú Singapore Airlines-járat. Érdekesség, hogy míg odaúton ez a járat 15.753 km-t tesz meg követve a főkört, visszaúton Ázsián és Alaszkán át majd' 1000 km-rel többet repül. 

A világ leghosszabb, menetrendszerű repülőútjai (repült idő szerint)
Elméletileg persze ennél hosszabb útvonalak is léteznek, pl. az Európa és Ausztrália közti, 17.000 km-t is meghaladó úgyn. kenguru úvonal, melyen jelenleg nem közlekedik közvetlen, megszakítás nélküli menetrendszerinti járat. A lehető leghosszabb útvonal a Föld két, egymástól legtávolabbi pontjai, az úgyn. antipódusok közti járat lenne, ennek hossza az Egyenlítő mentén mérve 20.000 km. Ez megközelítőleg egy Buenos Aires - Shanghai, Quito - Kuala Lumpur, Wellington - Madrid vagy egy Perth - Bermuda közti távolságnak felel meg. Sőt, egy Málaga - Auckland közti járat le is fedné a főkör hosszát a maga 19.943 km-es távjával.
Mindezidáig a légitársaságok nem hirdettek meg a Szingapúr-Newark távnál hosszabb járatot, bár mind az Airbus, mind a Boeing érdekelt egy olyan nagy hatótávolságú repülőgép kifejlesztésében, mellyel gazdaságilag nyereségessé tehető lenne pl. a közkedvelt London-Sydney táv. Ehhez az Airbus már ajánlatot is tett a British Airways-nek a most készülő A350-es 900R XWB altípusának kifejlesztésével...

Forrás:
http://wikipedia.org

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése