Továbbra sem támasztja alá semmilyen konkrétum, hogy belátható időn belül elindulhat a Sólyom légitársaság, aminek már a koncepciója is elég érthetetlen. Pedig a hírek szerint magas szinten tárgyaltak az állammal és állítólag arab sejkek is tűkön ülnek, hogy mikor önthetik a pénzt a cégbe. Ha a Sólyom mégsem jönne össze, még jól jöhet néhány ötlet. Törjenek be hozzánk az arab videotékák vagy áruljon az állam tantuszt a nyilvános telefonokhoz? Ön szerint miben lehet még a legtöbb fantázia? Szavazzon!
A Sólyom Airways sztorija szerint augusztusi indulással egy először 6 gépes, de később 50-re bővített Airbus flottával prémium kategóriában versenyezne, arab és kínai utasokat szállítana hosszú távon, Budapesten át Londonba vagy New Yorkba. A szükséges milliárdokat valami ománi vagy emirátusokbeli sejk adná tulajdonrész nélkül, mindössze Vágó József terveiért.
Viszont az ígért 700 fős létszámhoz gyakorlatilag mennie kellett volna a munkaerő-felvételnek, az augusztusi induláshoz már meg kellett volna lennie mind a hat gépnek, a reptéri leszállási időknek, repülési ütemterveknek és futnia kellett volna az online foglalási rendszernek. Ha nem lenne egyébként is hülyeség nyár végén elindítani egy európai légitársaságot.
Arról nem is beszélve, hogy a teljes légi közlekedési iparág elképesztően válságos időszakot él át, Malév mellett még most is számtalan régi cég táncol a tönk szélén, a magas olajárak és a minden korábbinál komolyabb árverseny miatt.
Különösen a Sólyomnál tervezett "hub and spoke hálózat" azaz az egy központi reptérre épített modell haldoklik, egyszerűen azért, mert sokkal költségesebb, mint több kisebb központot fenntartani. Azt is jó tudni, hogy a Malévnek volt már New York-i járata, amin elképesztő összegeket buktak, úgy tűnik, hogy nem Budapestről repülnek az igazán nagy tömegek Amerikába.
Vágó József elég különös terveit a Magyar Nemzet ismertette, igaz külön érdekes, hogy a Magyar Hírlap pár éve "Gyurcsány Ferenc bukott kormányfő anyósához, Apró Piroskához közel álló" emberként taglalta Vágó József NBH-s múltját, most pedig az új légitársaság alapítása körüli lelkesedésben erről mindkét lap elfelejtkezett.
Milliméterre optimalizált iparág
Hasonló új cégnél érdemes a lelkesedés előtt ismerni az iparág általánosabb jellemzőit. Egyrészt elképesztően tőkeigényes az ágazat, hosszú távú kötelezettséget jelent repülőgépeket, repülési jogokat és reptérhelyeket szerezni és fenntartani, miközben nagyon hosszú idő alatt térülhet csak meg a magas fix költségek miatt.
Mindehhez viszont komoly sokszor felmérhetetlen kockázatok társulnak az olajártól az időjárásig, a monopolhelyzetben lévő reptereken át az árfolyam-ingadozásokig. És akkor még a kiemelkedően erős szakszervezetekről még nem is beszéltünk, a munkaerő ezért az egyik legnagyobb költsége minden légitársaságnak, akik bármikor könnyen és hatékonyan sztrájkolhatnak. Ráadásul folyamatos konfliktus, hiszen szezonálisan lenne érdemes a drágán kiképzett munkaerőt alkalmazni, gondoljunk csak arra, hogy mondjuk tavasszal sokkal kevesebb repülőre van szükség, mint nyáron.
Az az igazság, hogy ez egy sokkal bonyolultabb, milliméterre optimalizált iparág ahhoz, hogy kiemelkedően meggyőző üzleti modell nélkül bármilyen racionális szereplő pénzt tegyen bele. Pláne, hogyha valaki kifejezetten a gazdag és jól működő Turkish Airlines-zal vagy az Emirates-szel akar versenyezni a leginkább prémium szegmensben.
Olyan helyekre
Érdekes, hogy az állam érdeklődött a merész gondolatok iránt. Megkérdeztük ugyanis az NFM-et, ahol elmondták, hogy náluk előadhatták terveiket Vágó Józsefék, pénzt viszont nem adtak nekik. Vágó szerint Varga Mihálynál is volt időpontja, az NGM-nél viszont tagadták ezt.
Mindenesetre ha ennyire a küszöbön állnak a dollármilliárdok egy ilyen ódivatúnak látszó tervre, segíthetünk mi is gondolkozni a unatkozó sejkeknek befektetési ötleteken. Végül is csak azért, mert egy üzleti modell halottnak van elkönyvelve, még nem biztos hogy az is...
Forrás:
http://index.hu/gazdasag/2013/07/14/solymi/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése