50. LeBourget - minden idők legjobb Szalonja?


Eredményesen zárta a múlt hétvégén záródó Párizsi Légiszalont az Airbus. Az európai gyártó csaknem 70 milliárd dollár értékben értékesített repülőgépeket. Jól fogyott az A320-as, szépen teljesített az A350-es, és még A380-asokra is érkezett némi rendelés. A Boeingnek sincs oka szégyenkezésre: 66 milliárd dollár értékben 442 darab repülőgépet sikerült értékesítenie. Szépen fogytak a 737-esek, hangsúlyos volt a 787-10-es és még a 747-8 Intercontinentalból is sikerült eladniuk.

Az idei légiszalon volt a párizsiak történetében az ötvenedik, amelyen igencsak kitett magáért az Airbus. A toulouse-i gyártó jelenlétben és eladási darabszámban is eredményes hetet zárt: a legnagyobb szeletet a keskenytörzsű szegmensben, valamint az új generációs szélestörzsű kéthajtóművesek kategóriájából sikerül kihasítania.

A légiszalon során 6 üzemeltetőtől összesen 371 darab rendelés érkezett mintegy 37.8 milliárd dollár értékben az A320-as típuscsaládra, amelyből 283 gép a legújabb A320neo modellekre, míg a fennmaradó 88 darabos foglalás a jelenleg forgalomban lévő A320ceo-ra vonatkozik. A legnagyobb A320-as igénnyel az easyJet lépett fel, a low-cost légitársaság 100 darab A320neo-ra és 35 darab A320ceo-ra jelzett vásárlási szándékot. Mennyiségi sorrendben haladva ezt követően a Lufthansa rukkolt elő 100 darabos A320-as rendelésével, amelynek túlnyomó része ugyancsak A320neo típus (35 db A320neo, 35 db A321neo, 30 db A320ceo Sharklettel). Az ezekhez képest kisebb megrendelők közé tartozik 60 géppel a Hong Kong Aviation Capital, 50 géppel az ILFC, 20 géppel a Spirit és 6 géppel a tunéziai Syphax, amely első afrikai légitársaságként kötött szerződést A320neo típusra.

A párizsi bemutató sztárja azonban kétségkívül a legújabb kompozit építésű, extra szélestörzsű A350-es volt, amelyből 21.4 milliárd dollárnyi, összesen 69 gépre szóló megrendelést/előrendelést sikerült szerezni. Az Air France - KLM megerősítette 25 darab A350-900XWB-re vonatkozó vásárlási szándékát, majd a Singapore Airlines is 30 darabot rendelt a típuscsalád közepes törzshosszú tagjából. Az United Airlines korábbi 25 darab A350-900-as rendelését a nagyobb, 1000-es szériára konvertálta, sőt meg is toldotta azt újabb 10 darabbal. Az amerikai légitársaság Boeing 777-eseit fogják váltani a legnagyobb A350-esek, ami komoly fegyvertény az Airbus számára. Mindehhez adódik hozzá még a SriLankan négy A350-900-asra szóló szándéknyilatkozata, amely 6 darab A330-300-ast is tartalmaz.
Az A350-es ugyan nem volt kiállítva a szalonon, a prototípus a megnyitó előtt mindössze két nappal teljesítette első felszállását, de az üzleti szekció zárónapján áthúzással tisztelgett az egybegyűlt iparági képviselők és persze a jövőbeni üzemeltetők, büszke megrendelők előtt.

Az Airbus A380-as bemutatórepülések az "Own The Sky"-kampány jegyében kétségkívül látványos elemei voltak shownak, de a gyárnak mindössze 20 darab Superjumbo értékesítésére futotta, ami valójában csak előrendelés; a Doric Lease Corp. ugyanis csak szándéknyilatkozatot kötött a gépekre. Más lízingcég, vagy légitársaság, ha érdeklődést is mutatott, szerződést nem írt alá A380-asok beszerzésére.

Nem sokkal maradt le a Boeing az Airbustól: a közölt számadatok alapján mindössze 2.7 milliárd dollár és 24 repülőgép az, amellyel az európai konkurens több szerződést tudott kötni. A Boeing azzal, hogy két Dreamlinert is delegált a rendezvényre jó előre jelezte, hogy melyik típusra helyezi fókuszpontját. Az Air India egyik gépe a levegőben teljesített bemutató repülésekkel, míg a Qatar Airways ötcsillagos gépe a kiállítósoron igyekezett a vendégek elkápráztatására és az amerikai kompozit szélestörzsű sikerének demonstrálására.

Míg a kategóriatárs-konkurens A350XWB a légiszalon előtt, mintegy felvezetőként teljesítette első felszállását, a Boeing nem hagyta magát, és jó érzékkel Párizsra időzítette a 787-es típuscsalád legnagyobb tagjának bejelentését, illetőleg programjának útjára indítását. A várhatóan 2018-ban forgalomba álló 787-10-es Dreamliner a 300-330 utas szállítására alkalmas kéthajtóműves szélestörzsű gépek kategóriájában száll versenybe. A programot rögtön 102 gépes foglalással indította a Boeing. Az Air Lease Corporation (ALC) 30, a GE Capital Aviation Services (GECAS) 10, az International Airlines Group (IAG) a British Airways számára 12, a Singapore Airlines (SIA) 30 és az United Airlines 20 gépre formált igényt.

A típusmegoszlást illetően a Boeingnek tulajdonképp minden aktuális típusából sikerült értékesítenie, így 737NG-re, 737 MAX-re, 787 Dreamlinerre, 777-esre, sőt az igen nehezen fogyó 747-8 Intercontinentalra is érkezett légitársasági igény.

Ami a konkrétumokat illeti a legnagyobb egyösszegű B737-es rendelés a Ryanair-től érkezett. Az ír ultra low-cost légitársaság vezetője 175 darab 737-800-asra írt alá szerződést Párizsban. Next Generation típuscsaládba tartozó 737-esre még az Oman Air-től érkezett igény 5 darab 737-900ER formájában. A többi ügyfél vásárlási szándéknyilatkozatával mind az új generációs MAX rendelésállományát gyarapította: a TUI Travel 60, a Skymark Airlines 4, a Travel Service 3, a CIT Aviation pedig 30 géppel.

A szélestörzsű szegmensben a már említett 787-10-esen kívül 3 darab 787-9-esre kötött előfoglalást az ALC. A 777-es típuscsaládból a Qatar Airways rendelt 2 darab 300ER típusváltozatot és további 7 gépre opciós lekötéssel élt, míg a Korean Air 6 darab megnövelt hatótávú 777-300-asra írt alá szándéknyilatkozatot 5 darabos 747-8I igénye mellett.

Amennyiben a 442 gépes összesített listához hozzáadjuk azt a 20-20 darab 737NG, illetőleg 737 MAX rendelést, amely egyelőre meg nem nevezett ügyfelektől érkezett, az amerikai gyártó még az Airbuson is túlteljesített. Tény azonban, hogy a publikus, megrendelőkkel azonosítható rendelési listákat alapul véve a maga 466 gépével mégis az Airbus nyert.
A regionális repülők konstruktőrjei megrendelési rekordokat döntöttek idén. A brazil Embraer Párizsban mutatta be új E2-es jetjeit, amelyek azonnal a szalon sztárjai lettek, s a Skywest légitársaság száz példányt rendelt az új típusból. "A párizsi szalon nagyon jól sikerült az Embraer számára. Bizonyította az E-jetek sikerét. Ez volt az elmúlt tíz év legjobb szalonja" - közölte Paulo Cesar Silvo, a cég elnöke. A 30-120 férőhelyes repülőgépek piacát 40 százalékban az Embraer uralja a 29 százalékot birtokló kanadai konkurense, a Bombardier mellett, amely idén nem hozta el regionális gépeit a párizsi szalonra.

A légcsavaros gépek piacát továbbra is az ATR-csoport (az európai EADS és az olasz Finmeccanica leányvállalata) vezeti, amelynek szóvivője "minden idők legjobb szalonjának" nevezte az ideit a cég számára. "173 szerződést írtunk alá, amelyből 83 biztos, 4,1 milliárd dolláros értékben, ez rekord" - mondta a szóvivő.
Forrás:
http://www.airportal.hu/ap/viewtopic.php?t=14235
http://www.airportal.hu/ap/viewtopic.php?f=89&t=14241&st=0&sk=t&sd=a
http://http://index.hu/gazdasag/2013/06/20/rekordmegrendelesek_a_parizsi_legiszalonon/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése