[Jegyzet] Paris Air Show 2013

Egy ilyen kétévente megrendezésre kerülő alkalommal, mint ez a légishow, kétségtelen, hogy az újdonságot érdemes kihoznia a gyártóknak. Viszont ez az esemény világszerte ismert, így nem csak a szakmai közönség, hanem a repülés iránt érdeklődő átlagemberek, családok (több tíz)ezreinek érdeklődésére is számot tart(hatna). Plusz jubileumot is ünnepelnek, lévén ez az 50. Ennek fényében pedig már talán joggal lehet(né)nek elvárásai, de legalábbis reményei az embernek, ha, mint jelen esetben, érdeklődő átlagemberként látogat ki a rendezvényre. Így tettem hát pénteken, az első közönségnapon, ha már egyszer nem állt módomban sajtóbelépőt intézni magamnak a szakmai napokra.

Alapvetően a statikus sor izgatta a fantáziám, direkt nem is néztem meg, mik lesznek kiállítva, legyen meglepetés! Hát volt is, és nem kifejezetten pozitíve! 10 körül érhettem ki, ekkor egy Qatar Dreamliner volt épp a levegőben, és mivel fél füllel hallottam, hogy kettő B787-est is kihozott a Boeing, rögtön izgatottá váltam. A sor elején katonai, kísérleti, stb. légijárművek után helikopterek következtek, innét már nagyjából el lehetett látni a sor végéig. Mit mondjak, nem kellett hozzá távcső... Ami az engem kifejezetten izgató gyártókat illeti: hogy a Boeing 2 Dreamlinerrel -a másik egy Air India volt- letudta a show-t , se BBJ-t, se 748 Intercontinentalt nem hozott ki, csalódás volt. Az Airbus, mint hazai pályán játszó gyártó 1db A380-assal -F-WWDD- volt jelen -az A400M-et nem számítva!-, a BA gépét pénteken egyáltalán nem láttam, vélhetően mások sem. A friss A350 XWB-nek egy egy-körös áthúzásra futotta. Értem én, hogy folyik még -most kezdődött- a tesztelés, és tele van a gép műszerberendezésekkel, de akkor is, legalább erre a pár napra kiállíthatták volna, még, ha nem is engedik fel a jónépet rá! Apropó, cabin visit: kiírva sehol nem volt ilyen a gépeknél, ha szerencséd volt, és talpraesett voltál, biztos fel lehetett szaladni erre-arra, én nem voltam, spec. a Zero-G A310 állítólagos aznapi utolsó vizitjét is percekkel késtem le... Oh, merd! Ez utóbbi persze már nem is az Airbust képviselte, hanem az Európai Űrügynökséget. Ami még Airbus volt, az egy Electric Green fantázianevű, zöld taxizást reklámozó A320, ill. egy német lajstromú, szintén repülés közben tesztelő/fejlesztő cég A320-asa volt. A sharkletes csodák nem tudom, melyik nap érkeztek/mentek, de pénteken már/még nem voltak ott... Sukhoi SSJ-t jó lett volna látni, a gyártó csak pavilonnal volt jelen és nagyméretű makettekkel. Apropó, makettek! Szóróanyagot, katalógust, posztert, relikviát sehol nem láttam, de lehet, hogy nem voltam elég figyelmes - ..vagy tényleg akkor szarban van az Unió, hogy a gyártóknak újabban már nem telik ilyesmire! Cserébe kb. száz méterente voltak offisül Air Show butikok, de túl sok értelmes és/vagy jó dolgot találtam - ..már amiért fizettem is volna! Az Airbus shopja 10 perccel odaérkezésem előtt csukta be kapuját, így még ezzel sem vigasztalhattam magam...

A belépőjegyben igazán benne lehetett volna az ingyenes múzeumlátogatás (Musée Air & Space), de ha már nem volt, csengettem érte 8 ojrót. Rögtön föl is tódulhattam érte egy ramaty állapotban lévő -kültéren tárolt- AF 741-re, ami kétségtelen érdekes volt, de se az orrkúpba, se a szárnyvégnél hátrébbra nem vezetett a kordonnal kijelölt út. Hasonlóan jártam az egy csarnokban kiállított 2 Concorde-dal is, a prototípussal ill. az AF egy hajdani példányával. Majd félórás sorbanállás után feljutottam a prototípus farkán a kabinba, aminek gyakorlatilag a fél széksora volt meg, az is -hasonlóan a másutt kiállított Concorde-okéhoz- totál üvegkalitkában, mintha legalábbis az Aranybullát őrizték volna alatta. Fotózni/videózni hiába lehetett, a minőséget el lehet képzelni... Az elülső kabinajtón át az AF gépének orr-részébe vezetett az út. Itt ugyanaz volt csak hupililában. Kár érte - így olyan nesze semmi, fogd meg jól szaga lett tőle az egésznek.

Összefoglalva: ha nem a franciák, hanem a németek rendezték volna ezt a jubileumi show-t, valószínűleg sokkal jobb szájízzel tértem volna haza. A kifogásolt dolgok egy része egy kis akarattal orvosolható lett volna, de hát a francia elég lusta egy népség, mint tudjuk... Azért az A380 és a Rafale bemutatóját kár lett volna kihagyni, mert az A380-as repülési tulajdonságai egyszerűen lenyűgözőek, bárhányadszorra is látja az ember...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése