A Budapest Airport azonnali lépésekre kényszerült annak érdekében, hogy a vállalat továbbra is működőképes maradhasson. A 2012-es üzleti terv, valamint a Malév leállása után megmaradt pénzügyi források felülvizsgálata eredményeképpen szükséges lépéssé vált az 1-es terminál ideiglenes bezárása, valamint a Cargo City névre keresztelt légiáru-kicserélő központ megépítésének elhalasztása - közölte a Budapest Airport.
Felülvizsgálta 2012-es utasforgalmi előrejelzését és üzleti tervét a Budapest Airport – közölte a cég. A repülőteret üzemeltető vállalat a nemzeti légitársaság leállása miatt kényszerült módosítani idei terveit. A Malév kiesésével a 2-es terminálon jelentős tartalék szabadult fel, miközben az 1-es terminál csúcsidőben az utaskiszolgálási kapacitásának határait súrolja. Éppen ezért felmerült a teljes forgalom ideiglenes áthelyezése a jóval tágasabb 2-es terminálra. Ezt a Budapest Airport jelentette be egy a tegnapi napon valamennyi repülőtéri partnere részvételével megtartott találkozón.
„A nemzeti légitársaság elvesztése után a Budapest Airport folyamatosan azon dolgozik, hogy pótolja a veszteséget minden területen. Bár több új légitársaság érkezett Budapestre, illetve az itt lévő légitársaságok is jelentettek be járatsűrítéseket vagy kapacitásbővítéseket, további kiigazító lépésekre van szükség a vállalat talpra állításához. Az egyik ilyen intézkedés értelmében a Cargo City, vagyis Cargo Város névre keresztelt repülőtéri légiáru-kicserélő központ megépítését is el kellett halasztani. A cargo központ beruházás várhatóan két év múlva indulhat meg” – közölte a BA.
A Budapest Airportnak továbbra is szándékában áll egyéb repülőtéri fejlesztési projektek megvalósítása. Ezek közé tartozik a 2-es terminál tőszomszédságában, külsős befektető bevonásával megépítendő repülőtéri hotel is, amennyiben az ezt gátló bürokratikus akadályokat a közeljövőben sikerül elhárítani.
Az 1-es terminál kiürítési tervét, illetve annak ütemezését a Budapest Airport valamennyi érintett partnere bevonásával a következő hetekben alakítja ki, zárul a cég közleménye. A Wizz Air járatait hamarosan átköltöztetik Ferihegy 2-re, emiatt az egyes terminálon a mostani húsz járatból nyolc marad, ezeket a Jet2, az EasyJet és a German Wings üzemelteti. A reptér vezetői a keddi tájékoztatáson a végleges bezárás időpontját nem tudták megmondani, annyit közöltek, hogy az valamikor június-augusztus között lesz. Bár a 2-es terminál drágább, de emiatt nem lesznek drágábbak a repülőjegyek – közölték a Wizz Air-nél. Iparági forrásból úgy tudjuk, hogy bár a 2-es terminál használata a társaságoknak jóval drágább, de a BA megpróbál nagyon kedvező csomagokat kialakítani az átköltöző cégeknek.
Idén 62 éves
A most bezárásra ítélt 1-es terminált 1950 májusában nyitották meg, magának a ferihegyi reptérnek a háború utáni újjáépítéséről már 1947-ben döntöttek. A terminál megnyitásának idején Ferihegyet csak az 1946-ban alapított Malév-előd, a Maszovlet gépei használták. A terminál 2004-2005 között felújították, újranyitása óta használják a fapadosok. 2007 óta a Nyugati pályaudvarral közvetlen vasúti összeköttetése van.
Az ezentúl használni tervezett két terminálból a 2A-t az 1980-as évek közepén, az annak bővítésének számító, de külön épületként elkészített 2B-t a kilencvenes évek végén adták át, a kettőt összekötő Sky Courtot tavaly helyezték üzembe.
Ide jöttek a fapadosok
Jelenleg az 1-es terminálra a fapados légitársaságok gépei érkeznek – kivéve a Ryanairt –, míg a 2-es terminált a hagyományos légitársaságok használják (valamint a Malév csődje után ide tért vissza a Ryanair). A 2-es terminálon belül korábban a 2A sokáig kizárólag Malévé volt, a 2B terminál pedig a külföldi légitársaságoké, de a hazai schengeni szabályozás bevezetése óta a 2A lett a schengeni terminál, így számos uniós légitársaság azt használja.
A Budapest Airport utasforgalma tavaly megközelítette a 9 milliót. Miután azonban február 3-án csődbe ment, és földre kényszerült a forgalomnak egyes években csaknem 40 százalékát adó Malév, a fapadosok növekvő érdeklődése ellenére nagy forgalomcsökkenést várnak.
És a gyorsvasút?
Az 1-es terminál bezárásával szomorú véget ér a 2007 nyarán átadott ferihegyi gyorsvaút-projekt is. A ferihegyi vasúti megálló összeköttetést teremtett a repülőforgalom és a vasút között. A gyalogos-felüljárót lifttel is felszerelték, így mozgássérültek is használhatták.
A vasúti összeköttetés ferihegyi 2-es terminál felé bővítése a különböző korábbi kormányzatok idején folyamatosan napirenden volt. A tervek szerint a Nyugati pályaudvarról (más változat szerint a Keleti pályaudvarról) indultak volna vonatok a Ferihegy 2-re. Olyan elképzelés is napvilágot látott, hogy teljesen új nyomvonalon, más változat szerint pedig csak részben új területen közlekednének a szerelvények, az utolsó szakaszon pedig a föld alatt haladnának, s így érkeznének meg a terminál épülete alá.
A hajdani tervek kínaiak bevonásával magánbefektetésként képzelték el a fejlesztést, a Nyugati pályaudvari indulásról szóló változatot egyesek Demján Sándor nevéhez kötötték, s a WestEnd beruházáshoz kapcsolódhatott volna a fejlesztés. Az ötletekből mindössze annyi valósult meg, hogy a Nyugati pályaudvarról Cegléd felé közlekedő vonatok megállnak a Ferihegy 1-en, ahol egy fogadóhelyet, illetve vasúti felüljárót alakítottak ki. A 2-es terminál megközelítése továbbra is csak közúton, BKV-val, illetve legújabban ismét közvetlen autóbuszjárattal, valamint minibusszal és taxival lehetséges.
Dől a dominó
A Malév csődjével első körben a reptérről közvetlenül elérhető balkáni célpontok dőltek ki. Először megszűnt a közvetlen járat Montenegróba, Koszovóba, Macedóniába, de Szerbiába vagy Bosznia-Hercegovinába sem lehet már közvetlenül eljutni. Ez a BA-nak mind kiesését jelent. Zágrábbal is megszűnt a közvetlen kapcsolat, mert bár a Qatar Airways Dohából induló budapesti járata továbbrepül a horvát fővárosba, arra nincsen engedélye, hogy új utasokat vegyen fel Ferihegyen.
A Balkán mellett Kelet-Európa és a Közel-kelet több városába is csak átszállással lehet eljutni: senki nem közlekedik Budapestről Odesszába és Szentpétervárra (bár ide a Malév is csak nyáron repült), vagy a szíriai Damaszkuszba, a libanoni Bejrútba és a jordániai Ammanba.
Márciustól felfüggesztette Peking–Budapest járatait az azokat korábban a magyar légitársasággal együtt üzemeltető Hainan Airlines is.
Igaz, az utóbbi időben egymás után jelentették be a diszkont-légitársaságok, hogy újabb járatokat indítanak Budapestről, ezzel számos olyan város is bekerült a fapadosok hálózatába, amelyekről korábban a Malév innen tovább repülő utasokat szállított Magyarországra. Az új szereplők azonban nem hozhatják vissza a budapesti átszálló forgalmat, mivel a diszkont-légitársaságokkal átszállást nem lehet tervezni. (A BA mellett a Malév csőd cégek százait is rosszul érinti.)
Minden hatodik utast elveszítik
A BA úgy kalkulál, hogy nagyjából másfélmillió utast fog veszíteni idén, miután főleg balkáni és kelet-európai városok átszálló utasforgalma nem repül többé ide. Ez azt jelenti, hogy idén hatodával lehet kisebb a repülőtér forgalma, mint tavaly volt. A reptérüzemeltető ezért már néhány nappal a Malév-csőd után úgy kalkulált, hogy a dolgozói negyedét el kell bocsátania. Hogy ekkor már számoltak-e az 1-es terminál bezárásával, azt nem tudni.
Forrás:
http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/03/14/csak_atmenetileg_zar_be_ferihegy_1/
http://index.hu/belfold/2012/03/14/bezar_a_ferihegy_1-es_terminal/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése