A JET A-1 sugárhajtómû-tüzelôanyag (kerozin) a korszerû sugárhajtású repülôgépek és a turbinás helikopterek üzemanyaga. A repülôgépek hajtására szolgáló sugárhajtómûvek fejlesztését az 1930-as években kezdték meg. Az elsô sugárhajtómûves repülôt Hans von Ohain alkotta meg 1939-ben Németországban. A sugárhajtómûves repülôgépek a 70-es években kezdtek elterjedni az egész világon. A sugárhajtómû-üzemanyag felhasználhatóságának legfontosabb szempontja a termék tisztasága, víz- és mechanikai szennyezôdés mentessége. Ezt nemcsak az elôállításnál, hanem a forgalmazásnál és a felhasználásnál is szem elôtt kell tartani. A kerozin szállítása rendkívüli körültekintést igényel, történjék akár távvezetéken, tankautóval vagy más módon.
A világ legtöbb repülôterén a repülôgépek üzemanyag-ellátását úgynevezett „into-plane” (gépbe-töltés) szolgáltatás keretében közvetlenül az olajtársaságok végzik. Magyarországon a legjelentôsebb repülôtéri
kiszolgálás a Ferihegyi nemzetközi repülôtéren valósul meg, ahol a repülôgépek üzemanyag-ellátásának 70%-át a Repülôtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft. végzi, amely a Malév, a magyar nemzeti légitársaság igényein kívül az ott leszálló más légitársaságok üzemanyag-felvételének jelentôs részét is biztosítja. A RÜK Kft. a JET A-1 sugárhajtómû üzemanyagot szállítási és kereskedelmi szerzôdés keretein belül a MOL Rt-tôl vásárolja. Az elmúlt években jelentôs külföldi befektetôk részvételével megkezdôdött a vidéki (Debrecen, Sármellék, Gyôr-Pér) repülôterek fejlesztése. Ez látványos JET A-1 sugárhajtómû üzemanyag igénynövekedést okozott. A MOL a gyártókapacitásának maximalizálásával felkészült a megnövekedett igények kielégítésére. A Malév a JET A-1 üzemanyag-igényének biztonságos ellátása érdekében egy 38 km hosszú terméktávvezetéket építtetett Százhalombatta és Budapest Ferihegy között 1983-1984-ben. A kerozinszállító vezetéket a MOL jogelôdje, az ÁFOR helyezte üzembe és jelenleg is a MOL üzemelteti. A JET A-1 üzemanyag több szûrôn áthaladva, szigorú minôségellenôrzés mellett kerül a repülôgépek tartályaiba.
kiszolgálás a Ferihegyi nemzetközi repülôtéren valósul meg, ahol a repülôgépek üzemanyag-ellátásának 70%-át a Repülôtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft. végzi, amely a Malév, a magyar nemzeti légitársaság igényein kívül az ott leszálló más légitársaságok üzemanyag-felvételének jelentôs részét is biztosítja. A RÜK Kft. a JET A-1 sugárhajtómû üzemanyagot szállítási és kereskedelmi szerzôdés keretein belül a MOL Rt-tôl vásárolja. Az elmúlt években jelentôs külföldi befektetôk részvételével megkezdôdött a vidéki (Debrecen, Sármellék, Gyôr-Pér) repülôterek fejlesztése. Ez látványos JET A-1 sugárhajtómû üzemanyag igénynövekedést okozott. A MOL a gyártókapacitásának maximalizálásával felkészült a megnövekedett igények kielégítésére. A Malév a JET A-1 üzemanyag-igényének biztonságos ellátása érdekében egy 38 km hosszú terméktávvezetéket építtetett Százhalombatta és Budapest Ferihegy között 1983-1984-ben. A kerozinszállító vezetéket a MOL jogelôdje, az ÁFOR helyezte üzembe és jelenleg is a MOL üzemelteti. A JET A-1 üzemanyag több szûrôn áthaladva, szigorú minôségellenôrzés mellett kerül a repülôgépek tartályaiba.
Ferihegyen évente mintegy 220 000 tonna kerozint értékesítenek, ennek 60 százalékát a Malév vásárolta meg. Ennek ellenére a légitársaság nem volt könnyű helyzetben az ártárgyalások során: mivel ezt a mennyiséget a százhalombattai csövön szállítják a repülőtérre (más lehetőség nincs ekkora volumenű kerozin Ferihegyre szállítására), a RÜK többé-kevésbé kiszolgáltatott volt a Mol árképzési stratégiájának. Ezt a Malév úgy csökkentette, hogy repülőgépei lehetőség szerint azokon a külföldi repülőtereken tankoltak, ahol olcsóbban lehetett beszerezni az üzemanyagot...
Forrás:
http://www.ddkkk.pte.hu/~bnemet/korfiz-I/segedanyagok/07/KF-I-8-Koolaj/KF-I-84-MOL-koolaj-szallitas.pdf
http://fn.hir24.hu/gazdasag/2005/09/30/hetmilliard_malev_kerozinjaert/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése