Érdekes jóslat látott napvilágot az idei ATC Global konferencián, ahol egy amerikai katonai tisztviselő a teljesen automatizált, vagy csak egy pilótával irányított kereskedelmi teherszállító repülőgép üzemeltetést vizionált - adta hírül a Flightglobal.
Akár már 10-15 éven belül is megvalósulhat az a jóslat, amelyet Steve Pennington tett az Amszterdamban rendezett szakmai konferencián. Meglátása szerint a kereskedelmi célú teherszállításban rövidesen bekövetkezhet azon eljárásrend, amely szerint a szélestörzsű cargo gépeket már csak egy pilóta irányítaná, sőt a merészebb verzió szerint akár teljesen automatizált, pilóta nélküli irányítást is elképzelhetőnek tart. A légiforgalmi irányítással foglalkozó konferencián Pennington arra alapozta jóslatát, hogy a katonai szférából egyre nagyobb és szélesebb körű tapasztalatokkal rendelkeznek a pilóta nélküli repülőgépek üzemeltetésében, amelyek alkalmazása a hatékonyság szempontjának élrehelyezésével kivetíthető lenne a kereskedelmi teherszállításra is. Pennington szerint a légiforgalmi irányítás egyik legnagyobb jövőbeni kihívása az UAV-ok (Unmanned Aerial Vehicle), avagy a Pilóta Nélküli Légi Járművek kezelése lesz, ugyanis azokat egyre szélesebb körben fogják alkalmazni mind polgári, mind katonai célokra.
Meglátása szerint a csökkentett, vagy teljesen nélkülözött fedélzeti irányítású teherszállító repülőgép üzemeltetést olyan nagy vállalatok kezdhetik meg, mint a FedEx, vagy éppen a UPS. Ha csak ezt a két nagyvállalatot vesszük alapul a FedEx Expressnél összesen 280, míg a UPS-nél összesen 150 szélestörzsű teherszállító repülőgép teljesít jelenleg szolgálatot. A UPS flottájában működő Airbus A300-600RF, Boeing 747-400F, Boeing 767-300F és McDonnell Douglas MD-11F típusú repülőgépek mind kétfős pilótakabinnal üzemelnek. A FedEx Express flottájában ugyan találhatók olyan régebbi, háromhajtóműves típusok, mint amilyen a McDonnell Douglas átalakított MD-10-esei, de már ezek is kétfős személyzettel teljesítenek járatokat. A FedEx nemrég rendelt 27 darab Boeing 767-300F típusú teherszállítót, amely ugyancsak a jelenlegi standard kétfős pilótakabinnal üzemel.
Ha Pennington jóslata be is teljesül valóban nagy esély van rá, hogy a pilóta nélküli kereskedelmi repülésben a teherszállító ágazaté lesz az úttörő szerep, amelynek üzembiztossága alapján a későbbiekben az utasszállító szegmensben is megvalósulhat az effajta újítás.
Akár már 10-15 éven belül is megvalósulhat az a jóslat, amelyet Steve Pennington tett az Amszterdamban rendezett szakmai konferencián. Meglátása szerint a kereskedelmi célú teherszállításban rövidesen bekövetkezhet azon eljárásrend, amely szerint a szélestörzsű cargo gépeket már csak egy pilóta irányítaná, sőt a merészebb verzió szerint akár teljesen automatizált, pilóta nélküli irányítást is elképzelhetőnek tart. A légiforgalmi irányítással foglalkozó konferencián Pennington arra alapozta jóslatát, hogy a katonai szférából egyre nagyobb és szélesebb körű tapasztalatokkal rendelkeznek a pilóta nélküli repülőgépek üzemeltetésében, amelyek alkalmazása a hatékonyság szempontjának élrehelyezésével kivetíthető lenne a kereskedelmi teherszállításra is. Pennington szerint a légiforgalmi irányítás egyik legnagyobb jövőbeni kihívása az UAV-ok (Unmanned Aerial Vehicle), avagy a Pilóta Nélküli Légi Járművek kezelése lesz, ugyanis azokat egyre szélesebb körben fogják alkalmazni mind polgári, mind katonai célokra.
Meglátása szerint a csökkentett, vagy teljesen nélkülözött fedélzeti irányítású teherszállító repülőgép üzemeltetést olyan nagy vállalatok kezdhetik meg, mint a FedEx, vagy éppen a UPS. Ha csak ezt a két nagyvállalatot vesszük alapul a FedEx Expressnél összesen 280, míg a UPS-nél összesen 150 szélestörzsű teherszállító repülőgép teljesít jelenleg szolgálatot. A UPS flottájában működő Airbus A300-600RF, Boeing 747-400F, Boeing 767-300F és McDonnell Douglas MD-11F típusú repülőgépek mind kétfős pilótakabinnal üzemelnek. A FedEx Express flottájában ugyan találhatók olyan régebbi, háromhajtóműves típusok, mint amilyen a McDonnell Douglas átalakított MD-10-esei, de már ezek is kétfős személyzettel teljesítenek járatokat. A FedEx nemrég rendelt 27 darab Boeing 767-300F típusú teherszállítót, amely ugyancsak a jelenlegi standard kétfős pilótakabinnal üzemel.
Ha Pennington jóslata be is teljesül valóban nagy esély van rá, hogy a pilóta nélküli kereskedelmi repülésben a teherszállító ágazaté lesz az úttörő szerep, amelynek üzembiztossága alapján a későbbiekben az utasszállító szegmensben is megvalósulhat az effajta újítás.
Forrás:
http://airportal.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése