[Hírsarok] Sem az amerikai, sem az európai 787-esek sem szállhatnak fel

Megtörtént a legsúlyosabb lépés: január 17-én az FAA felszállási tilalmat rendelt el az Egyesült Államokban bejegyzett 787-esekre, amíg a Boeing nem bizonyítja megnyugtatóan a fedélzeten használt akkumulátorok biztonságosságát. A tilalom átmeneti jellegű, és a szövetségi légügyi hivatal a gyártóval együttműködve mindent megtesz annak érdekében, hogy a gépek újra repülhessenek.

Az FAA intézkedése papíron mindössze hat, amerikai lajstromjelzéssel repülő gépet érint, amelyek a United flottájában dolgoznak. Ugyanakkor az amerikai hatóság lépéseit általában a nemzetközi légiiparban is iránymutatónak tekintik, így csütörtök délelőtt az európai légügyi hatóság, az EASA is bejelentette, hogy időlegesen felszállási tilalmat rendel el a típusra. A döntés a lengyel légitársaság két gépét érinti. (A dolog pikantériája, hogy épp egy nappal korábban teljesítette első transzatlanti járatát a LOT Dreamlinere, mely rendben megérkezett ugyan Chicagóba, ám a döntés nyomán a másnapi visszaúti járatot már törölni volt kénytelen a társaság - a szerk.) Ez után következett az indiai hatóság az Air India hat gépére vonatkozó bejelentése, míg a Qatar Airways 5db Dreamlinert kellett hogy időlegesen kivonjon a forgalomból. A japán JAL és ANA légitársaságok az ottani hatóság hasonló intézkedése nyomán még korábban, saját hatáskörben állították le gépeiket.

A gondok akkor kezdődtek, mikor tavaly december elején a United egyik Houstonból Newarkba tartó Dreamlinere New Orleansban kellett hogy kitérőt tegyen, miután a fedélzeten generátorhibát észleltek a pilóták. Január elején Bostonban a Tokióból való érkezés és az utasok kiszállítása után a JAL japán légitársaság 787-esének egyik akkumulátora gyulladt ki. Az első feltevések szerint a zárlat és a tűz az akku túltöltéséből adódhatott. Egy nappal később, ugyancsak Bostonban, egy másik JAL 787-esének az üzemanyagrendszerben keletkezett meghibásodás miatt kellett visszatérnie az utashídhoz, miután a kitolás szakaszában elfolyt vagy negyven gallonnyi kerozinja. Legutóbb a típus kibocsátó légitársasága, az ANA egyik Boeing 787-ese Takamatsu repülőterén landolt, miután a személyzet az egyik akkumulátorral kapcsolatban kapott meghibásodásra utaló jelzést. A Yamaguchiból Tokióba tartó belföldi járat 129 utasa a kényszerleszállást követően vészcsúszdákon hagyta el a gépet.

A négy gépet üzemeltető, és a 787-eseket már kezdettől fogva tengerentúli járatokon is bevető Ethiopian képviselője elismeréssel beszélt a típusról, amellyel kapcsolatban semmiféle különleges problémát nem tapasztaltak. A lengyel nemzeti légitársaság, amelynek a Dreamlinerei nemrég Ferihegyen is megfordultak, múlt héten indította el első tengerentúli járatát. Érdekes megjegyzése volt képviselőjének, hogy az akkumulátorproblémában érintett gépeket jóval korábban gyártották, mint az ő gépeiket, így szerinte a Boeing az azóta készült gépein már megoldotta ezt a problémát.

Miközben a légitársaságok egy része nem ad hírt megbízhatósági problémákról, a United egyik alkalmazottja kiszivárogtatta, hogy a társaság a Los Angeles-Tokió Dreamliner-járat beindításakor plusz két(!) 787-est is Los Angelesbe rendelt tartaléknak, ha a járatra kijelölt gép netán meghibásodna. Nem hibásodott meg, a járatot rendben teljesítette az eredetileg beállított példány, miközben épp a tartalék gépek utasok nélküli visszapozícionálása tűnt fel a 787-esek repülését figyelőknek.

Az ötven szolgálatban lévő 787-es üzemeltetői közül eddig egyedül az indiai légügyi miniszter jelentette be, hogy az állami társaság, az Air India, kompenzációt követel a gyártótól a gépek forgalomból való kiesése miatt. Mint korábban jeleztük, ugyancsak az indiaiak voltak azok, akik első 787-esük átvétele előtt nyilvánosan követeltek félmilliárd dollár fájdalomdíjat a program hároméves csúszása miatt. A kárigényt a Boeing elutasította, hogy végül fizetett-e az amerikai gyártó, és ha fizetett, mennyit, erről végül nyilvánosan nem jelentek meg adatok. A többi légitársaság felől ilyen hírek egyelőre nem hallatszanak, azok a megrendelők pedig, amelyek még nem kapták meg első 787-esüket, sorra nyilatkoznak arról, hogy nem is óhajtanak elállni a gépek átvételétől. Megintcsak az indiai miniszter az egyetlen, aki kilátásba helyezte, hogy az Air India esetleg visszamondja az üzletet: jelenleg hat Dreamlinert üzemeltet, és a gyártó felől hátra volna még 21 db leszállítása.

A Boeingnak érdeke, hogy a hatóságok alaposan felmérjék a Dreamliner elektromos rendszereit. Egyrészt mert a külső felmérések kideríthetnek olyan hibákat is, például a gyártási folyamatban, amit belülről talán nehezebb felismerni. Fontos lehet a hatósági szentencia a beszállítókkal szemben is. De a legfontosabb mégis az, és ez ügyben a szaksajtó nagyjából egyetért, hogy egy alapos hatósági vizsgálat mindenképp alkalmas arra, hogy helyreállítsa a Boeing renoméját, amire kézzelfogható módon szüksége is van a gyártónak, hiszen a bostoni eset óta a Boeing-részvények értéke is sokat esett a tőzsdén.


Forrás:
http://iho.hu/hir/787-vizsgalat-a-bizalomert-130115
http://iho.hu/hir/az-amerikai-es-az-europai-787-esek-sem-szallhatnak-fel-130117
http://iho.hu/hir/ujabb-787-es-kenyszerleszallas-130116
http://iho.hu/hir/787-es-repulesi-tilalom-kozelebb-a-hiba-eredetehez-130119


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése