Jött, láttuk, visszament

A lengyelek első Boeing 787-ese decemberben és januárban egy sor európai városban tartott bemutatót, így megfordult Prágában, Londonban, Bécsben, Münchenben, Frankfurtban, Kijevben, Hannoverben, Brüsszelben, végül első alkalommal 2012. január 11-én, pénteken, Budapestre vártuk.

A késő délutáni órákban még minden rendben zajlott. A lengyel nemzeti légitársaság a SkyCourt  konferenciatermében ünnepélyes sajtótájékoztató keretében mutatta be vadonatúj szélestörzsű repülőgéptípusát. A 19:20-ra tervezett budapesti landolás csupán kisebb csúszást szenvedett volna, amennyiben a tavaly december 20-án másodikként átvett SP-LRB lajstromú Boeing 787-es rendben fel tudott volna szállni Varsóból. Információink szerint a repülőgép ugyanis megkezdte a gurulást, de váratlan műszaki hiba miatt azt meg kellett szakítani, így a gép visszatért állóhelyére, ahol azonnal meg is kezdték átvizsgálását. A LOT ekkor adott tájékoztatása szerint a gépet késve ugyan, de el kívánták indítani Budapest felé. A problémát azonban nem sikerülhetett megnyugtatóan elhárítani, mert a végül 23:50-kor megérkező LO531-es járatot a vállalat SP-LLF lajstromú, 1997-ben gyártott Boeing 737-45D típusú gépe teljesítette. A Varsóban rekedt Dreamliner miatt csalódott újságírók tömege volt kénytelen "üres kézzel" távozni a repülőtérről. Vígaszt csupán az nyújthatott, hogy január 14-éig az esti LO531/532-es járatpárok mindegyikének teljesítésére a Dreamliner volt kijelölve.

2013. január 12-e, szombat: újabb jeles dátum a magyar repüléstörténetben, hiszen első ízben szállt le Boeing 787 'Dreamliner' típus a budapesti nemzetközi repülőtéren. A LO531-es járatot teljesítő SP-LRA lajstromú gép kis késéssel, 19:42-kor landolt a 31L futópályáján, majd a 2A terminál külső, R278A állóhelyére parkolt, ahol újságírók és repülőtéri dolgozók népes tábora várta. A lengyel Dreamliner a menetrend szerint 20:10-kor kellett volna, hogy visszainduljon Varsóba, de magával hozott késése, ill. a vendégek számára biztosított fedélzeti séta lehetősége is csúszást okozott a járat indulásában, ráadásul az időjárási körülményekre való tekintettel még jégteleníteni is kellett. A LO532-es járata Budapestről Varsóba végül 21:54-kor szállt fel a 31L futópályáról. Aztán vasárnap és hétfőn is hasonlóan játszódtak le az események, mindkét napon a cég által nemrégiben átvett második, SP-LRB lajstromú Dreamliner teljesítette az esti járatokat. Az A380-ashoz hasonlóan ezen típus megjelenése sem várható egyhamar Ferihegyen, így remélhetőleg minden érdeklődő elraktározta hosszútávú memóriájába a világ legmodernebb repülőgépéről testközelben szerzett benyomásait.

A LOT már január 16-án hosszútávú forgalomba állítaná a típust, elsőként Varsó és Chicago között, ám a múlt heti USA-béli malőrök folytán elindult NTSB-vizsgálat miatt kérdéses, tartható lesz-e az ütemterv. A vizsgálat ugyanis kiterjed a 2011-ben forgalomba állított repülőgép terveire, az alkatrészek gyártására és az összeszerelésre is.

Hétfőn Bostonban elektromos tűz ütött ki a Japan Airlines egyik gépén, másnap ugyanott, ugyanezen légitársaságnak egy másik Boeing 787-esénél észleltek üzemanyag-szivárgást. Pénteken Japánban az All Nippon Airways egyik Dreamlinerének egyik generátoránál olajszivárgásra lettek figyelmesek, egy másik esetében pedig a pilótafülke szélvédője repedt meg (az öt üvegréteg közül egy sérült meg).

A szövetségi légügyi igazgatóság (FAA) decemberben elrendelte, hogy üzemanyag-szivárgás lehetősége miatt vizsgálják meg az összes 787-est. A vizsgálat elrendelésének napján a United Airlines Houstonból Newarkba tartó B787-es gépének generátorhiba miatt kényszerleszállást kellett végrehajtania New Orleansban. Hasonló okok miatt ütött ki tűz 2010-ben az egyik tesztgépen is.

A Boeing eddig több mint 800 darab megrendelést szerzett a repülőgépre, míg egyelőre összesen alig több, mint 50 repül belőle a világban. A típus legnagyobb megrendelője a japán All Nippon Airways és az amerikai United Airlines 66 ill. 50 db-os megrendelésével. Előbbi jelenleg 17, utóbbi 6db Dreamlinert üzemeltet. Jelentős megrendelései vannak még a típusból az ILFC lízingcégnek, a Japan Airlines-nak, az Air Canadának, a LAN-nak, Air Indiának, a Qatarnak ill. számos európai és ázsiai légitársaságnak...


Forrás:
az airportal.hu írása nyomán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése