Hogy mi ez a harcsának elkeresztelt, de sokkal inkább fülesbagolyra emlékeztető repülőgép? Hát egy, a Lockheed Martin harcirepülőgép-gyártó F-22 'Raptor' nevű vadászbombázója számára kifejlesztett magasszintű, integrált műszerezettség tesztelési céljaira szolgáló, átalakított Boeing 757-es! Főbb ismertetőjegyei az F-22-estől "kölcsönzött", madárcsőrszerű orrkúp, mely alatt egy F-22-es radarja bújik meg, ill. a közvetlenül a cockpit fölött elhelyezkedő, hátranyilazott mini-szárny, melyen érzékelők egész sora foglal helyet. Ezek az F-22-es szárnyain lévő szenzorok elrendezését utánozzák, és kommunikációs, navigációs, ill. azonosítási feladatotokat látnak el. A tesztelésre szolgáló műszerek a 757-es kabinjában egy szimulált F-22-es cockpitból működtethetőek. Ez éppúgy rendelkezik első- és másodlagos kijelzőkkel, tolóerőszabályozóval és a kormányzásra használatos stick-kel, mint az igazi. A kabinban elég a hely 30 szoftvermérnök ill. technikus számára a műszerek felügyeletére, a kijelzők adatainak kiértékeléséhez, a felmerülő hibák azonosításához és azok valós idejű elhárításához. Ezzel a tesztelési metódussal jelentősen csökkenthető a műszerezettség tényleges szolgálatba állításához szükséges idő és a majd' 70 milliárd(!) dollárt felemésztő F-22-es program költsége.
A Boeing hadiipari divíziója 1999 márciusában kezdte meg az F-22-es műszerek tesztelését a cég első B757-esén, az 1982-ben gyártott N757A lajstromú B757-200-ason. Ezidáig több, mint 1000 órán át tesztelték vele az érzékelők működését különböző célpontok ellen, úgy a Csendes-óceán nyugati partján, mint a texasi Fort Worth-ön ill. a kaliforniai Edwards légitámaszponton.
A hitetlenkedők kedvéért egy videó bizonyítékul, miszerint igenis létezik a harcsának csúfolt fülesbagoly...
Forrás:
http://www.boeing.com/defense-space/military/f22/f22ftb.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése