Orsó B707-essel

A Jim Gannet elsőtiszt készítette elhíresült fotó az orsóról
Mikor az ötvenes években, a jet-korszak hajnalán megjelentek a britek az első sugárhajtású utasszállító repülőgéppel, a Comettel, az első széria anyagfáradási gondjai következtében számos tragikus baleset történt, melyek során a gép gyakorlatilag szétesett a levegőben. Az utasok jogosan hihették eztán, hogy a sugárhajtású gépek nem biztonságosak. Eközben, hogy felvegyék a kesztyűt, az amerikaiak is kifejlesztették a maguk sugárhajtású repülőgépét, a későbbi B707-es utasszállító ill. a KC-135-ös katonai légiutántöltő elődjét, az akkoriban Dash 80-asnak becézett B367-80-ast. 1955 aug. 6-án, a hagyományosan a Washington-tó felett megrendezésre kerülő Seafair légibemutatón tervezték bemutatni a típust a publikum és a szakmabeliek számára egy egyszerű tó feletti áthúzással. William Allen, akkori Boeing-elnök, és az általa meghívott iparági vendégek szeme láttára azonban a gyár tesztpilótája, Alvin "Tex" Johnston az eredeti program helyett két orsót mutatott be a repülőgéppel a leendő vásárlók és a közönség meggyőzése végett...

2 megjegyzés:

  1. És akkor egy korántsem szándékolt orsó gyanútlan utasokkal a fedélzeten...

    2011. szeptember 6-án az All Nippon Airways egy Boeing 737-700-asa FL410-en épp Nahából Tokióba tartott, a gépet robotpilóta vezette. A kapitánynak ki kellett mennie a mellékhelyiségbe, ami a biztonsági szabályok szerint úgy történik, hogy a pilótafülke ajtaját be kell zárni utána, amit annak visszaérkeztekor a fülkében maradó másodpilóta ki tud nyitni neki belülről egy kapcsoló segítségével. A kapitány jelzésére a másodpilóta épp elfordítani készült az ajtót kinyitó kapcsolót, ám véletlenül az ominózus kapcsolótól kb. 10 cm-re lévő oldalkormány trimmkapcsolóját tekerte el. Az előzetes jelentés szerint a gép élesen balra dőlt, ami hamarosan 132 fokot ért el, tehát csaknem a hátára fordult, s közben 35 fokos süllyedésbe kezdett. Míg a pilóták küzdöttek, hogy visszanyerjék uralmukat a gép fölött, a 737-es 6000 lábat veszített repülési magasságából, 0,828 Machra gyorsult, miközben rá és a fedélzeten utazókra mintegy 2,68G nehézségi erő hatott. Végül sikerült megszelídíteni a megvadult Boeing-et, amely az eredeti 52 fokos repülési irány helyett ekkor már 257 fokos irányban repült. Szerencsére a gépen tartózkodó 117 fő és ötfőnyi személyzet közül mindössze két stewardess szenvedett könnyebb sérüléseket...

    Forrás:
    http://fekszarny.blog.hu

    VálaszTörlés
  2. Az esetről készített animáció az alábbi híradásban látható:
    http://www.youtube.com/embed/PSGBAs412Lw?rel=0

    VálaszTörlés