[Kuriózum] An-225 'Mrija'

Papíron is nehéz felfogni a méreteit...
Az Antonov An-225 a világ legnagyobb repülőgépe. Nem túlzás ezt állítani, hiszen közel 250 tonnás teherbíró képessége kenterbe veri még az olyan hatalmas repülőgépeket is, mint az Airbus A380 vagy az amerikai C-5-ös Galaxy szállítógép. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy ez ma a világ legnehezebb repülőgépe 285.000 kg-os súlyával.

A világ valaha épült legnagyobb teherbírású repülőgépét a szovjet űrsiklóprogram keretében építették azzal a céllal, hogy légi úton szállíthassák a fellövés helyére az űrsiklót és a többi hatalmas részegységet.
Tervezésekor három fontos feladatkört szabtak meg a kijevi Antonov iroda szakemberei: nagy mennyiségű áru szállítása a tehertérben, különleges méretű tárgyak szállítása a repülőgép törzsében, valamint az űrsikló szállítása. Az elsődleges cél végül a szovjet űrsikló program gerincét alkotó Buran űrrepülőgép levegőbe emelése és az Enyergija hordozórakéta darabjainak szállítása lett. Ez magyarázatul szolgál a kettős vezérsík alkalmazására is: a háton hordott teher a hagyományos vezérsíkot leárnyékolta volna, ezzel komoly stabilitási és kormányzási problémákat okozva.

...nem hogy a valóságban!
A tervezőmunka 1985-ben kezdődött, és a repülőgép mindössze három és félév alatt elkészült. A rövid fejlesztési idő mindenekelőtt annak volt köszönhető, hogy a repülőgép alapvetően az An-124-en alapul, így annak számos berendezését és részegységét – pl. a hajtóműveket is – alkalmazták. A kész gép, melyet ukránul Mrijának, vagyis álomnak kereszteltek el, 1988. november 30-án gurult le a gyártósorról és három héttel később, december 21-én Kijevben emelkedett fel első repülésére, mely hetvenöt percig tartott. 1989. márciusában 500 tonnás felszállótömeggel több repülési világrekordot állítottak fel vele. Első alkalommal 1989-ben állt szolgálatba, április 13-én szállította a Buran űrrepülőgépet a Moszkva melletti Zsukovszkijból a kazahsztáni Bajkonurba. Még ebben az évben bemutatták a nagyközönségnek a Paris Air Show-n, ahol ez a gép volt méltán a legnagyobb érdekesség. A párizsi vendégszereplés után több repülőbemutatón és szakkiállításon mutatták be a világ legnagyobb repülőgépét, köztük Angliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Arab Emirátusokban, Kanadában, Írországban, Csehszlovákiában és Oroszországban.

Félkész állapotban is ijesztő
A típusból kettőt rendeltek, de csak egyet sikerült befejezni (farokjele UR–82060). A második An–225-öst az 1980-as évek csak részben építették a szovjet űrprogram részére. Ennek már volt egy hátsó teherajtaja és a farokrészét is áttervezték: egyetlen függőleges vezérsíkja lett. Teherszállításra szánták. A Szovjetunió 1991-es összeomlása és a Buran űrprogram leállítása után az egyetlen repülőképes An–225-öst 1994-ben parkolóra tették. A hat Ivcsenko Progress hajtóművet leszedték róla, hogy An–124-eseknél használják, valamint a második, befejezetlen An–225-ös sárkányát szintén elraktározták. Az első An–225-öst később újra „felhajtóművezték” és szolgálatba is állították, de a következő példányon nem folytatták a munkát. Kétezerre egyre inkább szükségessé vált egy újabb An–225 mint teherszállító kapacitás, így döntés született 2006 szeptemberében, hogy be kell fejezni a második An–225-öst. A második sárkány elkészültét 2008-ra jelezték, de késett, még 2009 augusztusára sem készült el. Végül 2011 májusában az Antonov főnöke bejelentette, hogy a második An–225 Mrija szállítógép három éven belül elkészülhet, 250 tonna szállítására lesz képes, és legalább 300 millió dollárba kerül, ha van, aki kifizeti.

Mindig van étvágya
Az első és máig egyetlen An–225-ös 2001. május 23-án kapta meg típusjogosítását. Szeptemberben négy harckocsival a bendőjében – 253,82 tonna rekordsúllyal – két kilométer magasba emelkedett egy ezer méteres zárt körön belül, 763,2 km/h sebesség mellett. A típus első kereskedelmi célú repülése a németországi Stuttgartból indult 2002. január 3-án. A cél az ománi Thumrait volt, a gép 216 000 csomag ételt szállított az amerikai katonák számára, akik a régióban állomásoztak. A készételeket 375 raklapon helyezték el, és súlyuk 187,5 tonna volt. Az An–225 azóta az Antonov Airlines flottájának igáslovává vált, olyan objektumokat szállít, amelyek másképp légi úton nem jutnának célba, például mozdonyokat és 150 tonnás generátorokat. Nagy szolgálatot tesz nemzetközi segélyszolgálatoknak, mivel gyorsan hatalmas mennyiségű szállítmányt tud célba juttatni. Ez a gép 2003 júniusában An–124-esekkel együtt több mint 800 tonna felszerelést és humanitárius szállítmányt vitt el Irakba. Az An–225-öst leszerződtette a kanadai és az amerikai kormány is, hogy katonai eszközöket szállítson a Közép-Keletre a koalíciós erők támogatására. 2004 novemberében a FAI (Nemzetközi Repülőszövetség) az An–225 típust a Guinness Rekordok Könyvébe foglalta az általa felállított 240 rekord miatt. Csak egy példa a gép költséghatékonyságára: 2008-ban egy óriási kéményt szállított a gép Dániából Kazahsztánba mindössze 266 ezer euróért. Az Álomrepülő Ferihegyen is bemutatkozott 2008. január 19-én, ahonnét Ománba szállított speciális járműveket a MOL részére. A valaha volt legnagyobb, egyetlen tárgyat, amit légi úton szállítottak, 2009. augusztus 11-én rakták be az An–225-ösbe. Ez egy 16,23 méter hosszú és 4,27 méter széles generátor volt, amit Örményországnak vittek egy gázgyár számára, súlya elérte a rekord 189,09 tonnát. A gép 2010 februárjában 108 tonna gépészeti felszerelést szállított Japánból Santo Domingóba, a Dominikai Köztársaságba, a földrengés sújtotta Haiti számára. A világ lehosszabb méretű air cargóját 2010. június 11-én szállította az An–225, amikor két új, 42 méteres szélturbinalapáttal szállt fel a kínai Tianjinből Dánia felé.

6x230 kN tolóerő
Az An-225 törzse 15 méterrel, rakodótere 6,5 méterrel hosszabb elődjénél, az An-124-nél. A tehertér fölötti törzsrészben 60–70 fő szállítására alkalmas utasteret alakítottak ki. A Mriya-t hat darab Lotarjov D-18T kétáramú gázturbinás sugárhajtómű emeli a magasba, össz-tolóerejük 1377 kN. A repülő rakományát csak a felnyitható orrészen keresztül lehet bepakolni, a felnyitás 7 percet vesz igénybe. A későbbi típusokhoz tervezték, hogy hátsó rakodó rámpán is a repülő rakterébe juttathassák a szükséges rakományt. Futóművét ugyancsak az An–124-től örökölte, de annak öttengelyes elrendezése helyett héttengelyes főfutója van. Az utolsó négy futó-tag elfordítható, a földi manőverezés megkönnyítése érdekében maguktól beállnak a kívánt irányba. A futómű összesen 32 kerékből áll. A repülőgép a földön 60 m átmérőjű körön tud megfordulni.

Az óriásgép repülési rekordok garmadáját döntötte meg. Egyedül a különc milliárdos, Howard Hughes által a második világháború után épített "Hercules" vízirepülőgép szárnyfesztávolsága nagyobb nála tíz méterrel, de súlyban és teherbírásban azt is kenterbe veri. Minden más repülő a szó szoros értelmében eltörpül mellette, beleértve az amerikai C-5-ös "Galaxy" szállítógépet, a  C-17 Globemaster III-t, vagy az európai Airbus A380-ast is.  


Műszaki adatok:

személyzet: 6
szállítható utasok: 70
hasznos teher: 250 000 kg
ajtóméret: 440×640 cm
törzshossz: 84 m
szárnyfesztáv: 88,4 m
magasság: 18,1 m
szárnyfelület: 905 m²
tehertér: 1 300 m³
max. felszállósúly: 640 000 kg
hajtómű: 6 db ZMKB Progress D–18 turbofan, 229,5 kN/db
felszálló úthossz: 3500 m max. teherrel
max. sebesség: 850 km/ó
utazósebesség: 800 km/ó
hatótáv max. üzemanyaggal: 15 400 km
hatótáv max. teherrel: 4 000 km
szolgálati magasság: 11 000 m
szárny felületi terhelése: 662,9 kg/m²


Forrás:
http://fortissimo.blogter.hu/243672/antonov_an-225_a_vilag_legnagyobb_repulogepe
http://iho.hu/hir/a-maganyos-orias-az-an-225-111220

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése