Veszélyes-e a villámlás a repülőgépre?

A válasz egyértelműen nem. Habár a villámlás földi veszélyei többé-kevésbé mindenki számára ismertek, ahhoz, hogy megértsük, miért is vagyunk biztonságban, kicsit el kell mélyednünk az elektromosságtanban. A villám a légköri elektromosság kisülése. Más szóval két "tárgy" között akkor keletkezik villám, ha elektromos töltésük nagyban különbözik, és ez a különbség gyorsan kiegyenlítődik. A levegőben nagy sebességgel haladó repülőgép elektromos töltése egyrészt folyamatosan változik az állandó súrlódás miatt, másrészt repülés közben más és más elektromos töltésű közegbe érkezik. Azért, hogy ilyenkor ne következzen be hirtelen kisülés, a gép összes fém alkatrészét ún. "testelő" kábelekkel kötik össze, illetve a szárnyak és a vezérsíkok végére hegyes fémtüskéket szerelnek, amelyeken keresztül - a "koronakisülés" elve alapján - kiegyenlítődik az eletromos különbség. Minden óvintézkedés ellenére, ritkán ugyan, de mégis érhet villámcsapás egy repülőgépet. Ez olyankor fordulhat elő, ha a repülőgép éppen olyan légtömegen halad keresztül, ahol két közeg (pl. két felhő vagy egy felhő és a földfelszín) között, a gép testén keresztül jön létre villámlás. Ez jóllehet komoly fény- és hangjelenséggel jár együtt, de a fedélzeten tartózkodók nincsenek veszélynek kitéve, hiszen a repülőgép Faraday-kalitkaként működik, és megvéd bennünket. Ez azt jelenti, hogy a villámlás a gép külső falán fut, míg a belsejét teljesen elkerüli. A nagyobb biztonság érdekében a zivatarfelhőket - amelyek közelében jellemzően a villámlás kialakul - messze elkerüljük. Tehát a villám a repülőgépbe is belecsaphat, de a Faraday-törvény alapján a gép és az utasok teljes biztonságban vannak. Így repülés közben, az éjszakai égbolton leginkább csak veszélytelen látványt jelent számunkra a villámlás.


Forrás:Horizont Magazin

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése