Tip-top stewardessek, milliomos pilóták

A stewardessek és a pilóták munkáját mindig egyfajta misztikum vette körül. De kiből is lehet légiutas-kísérő vagy Boeing-gépeket vezető pilóta? Erről, valamint a toborzási szűrőrendszerről és a milliós kiképzési programokról kérdezte az mfor.hu a Malév HR-vezetőjét.

Valószínűleg nincs olyan fiatal, akiben ne merült volna fel, hogy valamikor pilóta vagy stewardess lehessen egy légitársaság kötelékében. E munkakörökről azonban a legtöbb ember igen keveset tud. Megkerestük a Malév Zrt.-t, hogy közelebbről is megismerhessük: kiből lehet pilóta, légiutas-kísérő vagy éppen vezető légiutas-kísérő.


Nem elég az elhivatottság

Egy légiutas-kísérő felelőssége rendkívül nagy: több órás repülőút alatt is száz százalékosan kell figyelnie több száz utas elvárásaira és nem utolsó sorban biztonságára. Pontosan emiatt rendkívül kemény feltételrendszerhez kötik, kiből lehet stewardess, a betanításról nem is beszélve.

„A légiutas-kísérők toborzása a Malévnél több színtéren történik. Egyrészt átfogó adatbázisunk van a már korábban jelentkezett pályázókról, akiknek folyamatosan hírlevelet küldünk az új lehetőségekről. Másrészt a vállalati honlapon is meghirdetjük az álláslehetőségeket, valamint a népszerű álláskereső honlapokat is megcélozzuk a hirdetésekkel. Igaz, utóbbira ritkán kerül sor, hiszen a megüresedő pozíciókra általában többszörös a túljelentkezés” – számolt be a toborzási politikáról Király József, a Malév humánpolitikai igazgatója.

A Malév gyakorlatában az első toborzási szűrő egy komoly feltételrendszer. Minimum 20. életévét betöltött, legalább egy középfokú végzettséggel rendelkező, legalább egy világnyelvből középfokú nyelvvizsgával rendelkező személy jelentkezhet, aki angolból minimum "A" típusú középfokú nyelvvizsgát tud felmutatni. A jelentkezőknek meg kell felelnie egy átfogó orvosi alkalmassági vizsgálaton, továbbá a munkakör betöltéséhez elengedhetetlenül fontos szakismereti és gyakorlati vizsgát is le kell tenniük. Az utóbbihoz szükséges ismereteket a jelöltek egy speciális tanfolyamon szerezhetik meg.

Ami a háttér-kompetenciákat illeti, ahhoz, hogy valaki pszichológiai szempontból is megfeleljen a munkaköri elvárásoknak, olyan adottságokkal kell rendelkeznie, mint jó kommunikációs készség, munkafegyelem, nagyfokú felelősségérzet, jó válságkezelő képesség, stressztűrő képesség, csapatmunkára alkalmas személyiség, nagyfokú tolerancia. A munkakör betöltéséhez nem utolsósorban külső megjelenésben a rendezettség és az ápoltság is rendkívül fontos válogatási szempont.


Háromfordulós szűrőrendszer

Ha valaki beadja jelentkezését a légiutas-kísérő állások egyikére, a Malévnál elsőként egy személyes interjún kell részt vennie, ahol egy HR-specialista és egy már gyakorlott légiutas-kísérő vesz részt. A beszélgetés egy átfogó és strukturált interjút takar, ahol a jelentkezők nyelvtudását vizsgálják és speciális szerepjáték-gyakorlatok segítségével a szabálykövető, stressz-tűrő, utasközpontú viselkedését figyelik.

"Legtöbbször az első gyakorlatok megkezdésekor látszik, ki az, aki nem képes kellő mértékben kezelni a hirtelen fellépő konfliktusokat, vagy nem tud jól lekommunikálni egy váratlan helyzetet” - állítja a szakember.

A második fordulóban az interjún megfelelt pályázók gyakorlaton vesznek részt 6-8 fős csoportokban. A felkészülési idővel együtt összesen egy órás gyakorlat célja, hogy a csoportnak egy adott szituációban konszenzusos döntést kell hoznia. "Lévén, hogy több HR-szakember vesz részt a gyakorlatban, mindez kiváló lehetőség számunkra, hogy a jelentkezők csapatmunkához való hozzáállását, problémamegoldó képességét, kommunikációs stílusát felmérjük. Tulajdonképpen ez egy átfogó személyiségteszt, ahol a korábbi ismert szempontokon túl teljes képet kapunk a jelentkezők kompetenciáiról." A gyakorlat végén minden jelölt teljesítményét egyenként értékelik ki.

A harmadik forduló egy tanfolyam, ahol a már megfelelt pályázók a tényleges, mindennapi feladataikat tanulhatják meg. „Nem csak ételeket és italokat szolgálnak fel, hanem például vészhelyzet esetén biztosítaniuk kell a repülőgép evakuálását, vagy akár egy beteg utas ellátását is, amíg orvosi segítség nem érkezik. Ezeket az ismereteket nyolc hét alatt sajátítják el a Légiutas-kísérő Osztály oktatóinak segítségével.”

A tanfolyamon olyan ismereteket tanulnak, mint elsősegélynyújtás, újraélesztés, defibrillátor használata, navigációs ismeretek, fedélzeti berendezések ismerete. Emellett elsajátítják azt is, hogyan készítsenek az adott egyenruhához a vállalati elvárásoknak megfelelő sminket és frizurát.

A három forduló utáni sikeres tanfolyami záróvizsgát követően kaphat csak valaki nemzetközileg is elismert légiutas-kísérő szakszolgálati engedélyt. Fontos szempont, hogy az ismeretek szinten tartása céljából minden évben egy hét tanfolyamon kell részt vennie minden szolgálatban lévő légiutas-kísérőnek is, amit szintén vizsgák zárnak. Csak a folyamatosan ismétlődő vizsgáztatással garantálható az utasok tökéletes utazásának biztosítása - véli a Malév vezetősége.


Karrierutak a légiutas-kísérők világában

A Malév jelenleg főfoglalkozásban teljes és részmunkaidős légiutas-kísérőket foglalkoztat. „Egyre népszerűbb a részmunkaidős munkakör, ami megadja annak a lehetőségét, hogy a gyermekes légiutas-kísérők több időt tölthessenek családjukkal. A még családalapítás előtt álló fiatal hölgyek esetén pedig azért kedvelt, mert a főiskolai és egyetemi tanulmányaikra a fél munkaidővel jobban tudnak koncentrálni.”

Persze a stewardesseknek is van lehetőségük karrierre. Egy gyakorlott légiutas-kísérő adott repülési idő után úgynevezett purser státuszba kaphat előléptetést, ami vezető légiutas-kísérői állást jelent. Efölött a chief purser (hosszú távú vezető légiutas-kísérő), majd a légiutas-kísérő oktató, a csoportvezető, illetve az oktatási vezetői szint áll. Voltaképpen tehát hét lépcsőfok van az önmegvalósításra ebben a szakmában.

Motiváció gyanánt a Malév gyakorlatában úgy tapasztalják, hogy a fenti karrier-célok önmagukban ösztönző jellegűek - nem beszélve arról, hogy a munka során a világ számos pontján megfordulnak a stewardessek. A bérezési struktúra is ösztönzően hat a munkájukra, hiszen az alapbéren felül minden teljesített út alkalmával napidíjban részesülnek, ahogy több kategóriában elismerik és díjazzák az év legjobb légiutas-kísérőit is. A Malév ezen felül kedvezményes repülőjegyekkel járul hozzá alkalmazottai és családjuk külföldi szabadságához.

Király József szerint "pilóta bárkiből lehet, aki elhivatott, szereti a repülést, egészségügyileg alkalmas, van elegendő ideje és anyagi forrása a képzésre". Az utasszállító gépek vezetésére pályázó pilóták munkaköri feltételrendszere magas szintű, s az sem titok, hogy a tehetősebb rétegnek jobb esélye van arra, hogy közforgalmi pilóta lehessen. Aki ugyanis már rendelkezik alapképzéssel és legalább 200 repült órával motoros repülőgép típuson, annak van reális esélye arra, hogy a Malév-nél pilóta lehessen.

Mivel a légitársasághoz évről évre többszörös a túljelentkezés a megüresedő pozíciókra, így értelemszerűen a nagyobb gyakorlattal rendelkezők jutnak előnyhöz a pályázat során. „Lévén, hogy jelenleg a gyakorlati órákhoz szükséges kisgépek száma hazánkban nem kielégítő, így a tehetősebbek külföldön, akár az USA-ban vagy Ausztráliában szerzik meg a gyakorlatot saját pénzen a lehető legrövidebb idő alatt. Akinek erre nincs lehetősége, az a 200 órát évek alatt tudja csak teljesíteni" - magyarázza a szakember.


Pilótaképzés kemény elvárásokkal

A Malév pilótáinak legtöbbje a Boeing 737-es Next Generation típusú repülőgépeit vezeti. Mondani sem kell, óriási felelősség nyomja a vállukat, ezért kiképzésük is komoly procedúrát jelent a pilóta-jelöltek és a vállalat részére egyaránt.

Ahhoz, hogy valaki pilótának jelentkezhessen, eleve szükséges egy felsőfokú végzettségű kereskedelmi pilóta, úgynevezett CPL jogosítvány, igazolás a szakmai és angol nyelv ismeretekről, valamint pszichológiai és fizikai alkalmasság.

Ezeken felül a felvétel során speciális szimulátor gyakorlatokon kell megfelelniük, amit a munkába állás után évente háromszor meg kell ismételni. Itt a normál eljárások tesztelésén túl a vészhelyzetek megoldását is gyakorolják a pilóta-jelöltek és pilóták. "Jelenleg 4-5 hónapig tart a Malévnél egy pilóta kiképzése, amelynek költsége eléri a négymillió forintot” – fűzte hozzá a szakember. Ráadásul további költség- és időráfordítás, hogy - a jelentkezőknek és a már felvetteknek is - hatósági és vállalati útvonal-ellenőrzési teszteken is meg kell felelniük.


Hatalmas presztízs, ha egy pilótát előléptetnek

A pilótáknál nagyon szigorú hierarchia van - nem csak a Malév-nél, hanem a légitársaságok többségénél is. A jelentkezőket általában a legkisebb gép-típusra képezik ki. Innen a frissen végzett első tisztek útja a nagyobb típusok elsőtiszti székébe, a jobb oldali ülésbe vezet, majd megfelelő tapasztalat és nem mellesleg néhány ezer repült óra után beülhet a bal oldali ülésbe, mint friss kapitány. Innen a különböző oktatói fokozatokon át akár a menedzseri pozíciókba is lehet eljutni.

Természetesen a nagyobb típusokra történő váltás, az első tisztből kapitánnyá, majd oktatóvá válás hatalmas presztízsemelkedéssel jár, és nem elhanyagolható a jövedelemnövekedés sem.

A szakma presztízse egyébként mind a stewardessek, mind a pilóták esetében magas. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Malév jelenlegi HR-háttérbázisának adatai. "Személyi állományunk jelenleg - a kölcsönzött munkavállalókkal együtt - meghaladja az 1600 főt. Ezen belül közel 300-an dolgoznak pilóta munkakörben és több mint 500-an légiutas-kísérőként. Évről-évre mindkét munkakörre 200-200 fős túljelentkezést tapasztalható" - tette hozzá Krály József.


Forrás:
http://www.mfor.hu/cikkek/Tobbszoros_a_tuljelentkezes_a_stewardess_es_pilota_szakmakra.html?page=1

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése