A stewardessek és a pilóták munkáját mindig egyfajta misztikum vette
körül. De kiből is lehet légiutas-kísérő vagy Boeing-gépeket vezető
pilóta? Erről, valamint a toborzási szűrőrendszerről és a milliós
kiképzési programokról kérdezte az mfor.hu a Malév HR-vezetőjét.
Valószínűleg nincs olyan fiatal, akiben ne merült volna fel, hogy
valamikor pilóta vagy stewardess lehessen egy légitársaság kötelékében. E
munkakörökről azonban a legtöbb ember igen keveset tud. Megkerestük a
Malév Zrt.-t, hogy közelebbről is megismerhessük: kiből lehet pilóta,
légiutas-kísérő vagy éppen vezető légiutas-kísérő.
Nem elég az elhivatottság
Egy
légiutas-kísérő felelőssége rendkívül nagy: több órás repülőút alatt is
száz százalékosan kell figyelnie több száz utas elvárásaira és nem
utolsó sorban biztonságára. Pontosan emiatt rendkívül kemény
feltételrendszerhez kötik, kiből lehet stewardess, a betanításról nem is
beszélve.
„A légiutas-kísérők toborzása a Malévnél több
színtéren történik. Egyrészt átfogó adatbázisunk van a már korábban
jelentkezett pályázókról, akiknek folyamatosan hírlevelet küldünk az új
lehetőségekről. Másrészt a vállalati honlapon is meghirdetjük az
álláslehetőségeket, valamint a népszerű álláskereső honlapokat is
megcélozzuk a hirdetésekkel. Igaz, utóbbira ritkán kerül sor, hiszen a
megüresedő pozíciókra általában többszörös a túljelentkezés” – számolt
be a toborzási politikáról Király József, a Malév humánpolitikai
igazgatója.
A Malév gyakorlatában az első toborzási szűrő egy komoly
feltételrendszer. Minimum 20. életévét betöltött, legalább egy középfokú
végzettséggel rendelkező, legalább egy világnyelvből középfokú
nyelvvizsgával rendelkező személy jelentkezhet, aki angolból minimum "A"
típusú középfokú nyelvvizsgát tud felmutatni. A jelentkezőknek meg kell
felelnie egy átfogó orvosi alkalmassági vizsgálaton, továbbá a munkakör
betöltéséhez elengedhetetlenül fontos szakismereti és gyakorlati
vizsgát is le kell tenniük. Az utóbbihoz szükséges ismereteket a
jelöltek egy speciális tanfolyamon szerezhetik meg.
Ami a
háttér-kompetenciákat illeti, ahhoz, hogy valaki pszichológiai
szempontból is megfeleljen a munkaköri elvárásoknak, olyan adottságokkal
kell rendelkeznie, mint jó kommunikációs készség, munkafegyelem,
nagyfokú felelősségérzet, jó válságkezelő képesség, stressztűrő
képesség, csapatmunkára alkalmas személyiség, nagyfokú tolerancia. A
munkakör betöltéséhez nem utolsósorban külső megjelenésben a
rendezettség és az ápoltság is rendkívül fontos válogatási szempont.
Háromfordulós szűrőrendszer
Ha
valaki beadja jelentkezését a légiutas-kísérő állások egyikére, a
Malévnál elsőként egy személyes interjún kell részt vennie, ahol egy
HR-specialista és egy már gyakorlott légiutas-kísérő vesz részt. A
beszélgetés egy átfogó és strukturált interjút takar, ahol a jelentkezők
nyelvtudását vizsgálják és speciális szerepjáték-gyakorlatok
segítségével a szabálykövető, stressz-tűrő, utasközpontú viselkedését
figyelik.
"Legtöbbször az első gyakorlatok megkezdésekor
látszik, ki az, aki nem képes kellő mértékben kezelni a hirtelen fellépő
konfliktusokat, vagy nem tud jól lekommunikálni egy váratlan helyzetet”
- állítja a szakember.
A második fordulóban az interjún megfelelt pályázók gyakorlaton vesznek
részt 6-8 fős csoportokban. A felkészülési idővel együtt összesen egy
órás gyakorlat célja, hogy a csoportnak egy adott szituációban
konszenzusos döntést kell hoznia. "Lévén, hogy több HR-szakember vesz
részt a gyakorlatban, mindez kiváló lehetőség számunkra, hogy a
jelentkezők csapatmunkához való hozzáállását, problémamegoldó
képességét, kommunikációs stílusát felmérjük. Tulajdonképpen ez egy
átfogó személyiségteszt, ahol a korábbi ismert szempontokon túl teljes
képet kapunk a jelentkezők kompetenciáiról." A gyakorlat végén minden
jelölt teljesítményét egyenként értékelik ki.
A harmadik forduló egy tanfolyam, ahol a már megfelelt pályázók a
tényleges, mindennapi feladataikat tanulhatják meg. „Nem csak ételeket
és italokat szolgálnak fel, hanem például vészhelyzet esetén
biztosítaniuk kell a repülőgép evakuálását, vagy akár egy beteg utas
ellátását is, amíg orvosi segítség nem érkezik. Ezeket az ismereteket
nyolc hét alatt sajátítják el a Légiutas-kísérő Osztály oktatóinak
segítségével.”
A tanfolyamon olyan ismereteket tanulnak, mint
elsősegélynyújtás, újraélesztés, defibrillátor használata, navigációs
ismeretek, fedélzeti berendezések ismerete. Emellett elsajátítják azt
is, hogyan készítsenek az adott egyenruhához a vállalati elvárásoknak
megfelelő sminket és frizurát.
A három forduló utáni sikeres
tanfolyami záróvizsgát követően kaphat csak valaki nemzetközileg is
elismert légiutas-kísérő szakszolgálati engedélyt. Fontos szempont, hogy
az ismeretek szinten tartása céljából minden évben egy hét tanfolyamon
kell részt vennie minden szolgálatban lévő légiutas-kísérőnek is, amit
szintén vizsgák zárnak. Csak a folyamatosan ismétlődő vizsgáztatással
garantálható az utasok tökéletes utazásának biztosítása - véli a Malév
vezetősége.
Karrierutak a légiutas-kísérők világában
A
Malév jelenleg főfoglalkozásban teljes és részmunkaidős
légiutas-kísérőket foglalkoztat. „Egyre népszerűbb a részmunkaidős
munkakör, ami megadja annak a lehetőségét, hogy a gyermekes
légiutas-kísérők több időt tölthessenek családjukkal. A még
családalapítás előtt álló fiatal hölgyek esetén pedig azért kedvelt,
mert a főiskolai és egyetemi tanulmányaikra a fél munkaidővel jobban
tudnak koncentrálni.”
Persze a stewardesseknek is van lehetőségük karrierre. Egy gyakorlott
légiutas-kísérő adott repülési idő után úgynevezett purser státuszba
kaphat előléptetést, ami vezető légiutas-kísérői állást jelent. Efölött a
chief purser (hosszú távú vezető légiutas-kísérő), majd a
légiutas-kísérő oktató, a csoportvezető, illetve az oktatási vezetői
szint áll. Voltaképpen tehát hét lépcsőfok van az önmegvalósításra ebben
a szakmában.
Motiváció gyanánt a Malév gyakorlatában úgy
tapasztalják, hogy a fenti karrier-célok önmagukban ösztönző jellegűek -
nem beszélve arról, hogy a munka során a világ számos pontján
megfordulnak a stewardessek. A bérezési struktúra is ösztönzően hat a
munkájukra, hiszen az alapbéren felül minden teljesített út alkalmával
napidíjban részesülnek, ahogy több kategóriában elismerik és díjazzák az
év legjobb légiutas-kísérőit is. A Malév ezen felül kedvezményes
repülőjegyekkel járul hozzá alkalmazottai és családjuk külföldi
szabadságához.
Király József szerint "pilóta bárkiből lehet, aki elhivatott, szereti a
repülést, egészségügyileg alkalmas, van elegendő ideje és anyagi forrása
a képzésre". Az utasszállító gépek vezetésére pályázó pilóták munkaköri
feltételrendszere magas szintű, s az sem titok, hogy a tehetősebb
rétegnek jobb esélye van arra, hogy közforgalmi pilóta lehessen. Aki
ugyanis már rendelkezik alapképzéssel és legalább 200 repült órával
motoros repülőgép típuson, annak van reális esélye arra, hogy a
Malév-nél pilóta lehessen.
Mivel a légitársasághoz évről évre
többszörös a túljelentkezés a megüresedő pozíciókra, így értelemszerűen a
nagyobb gyakorlattal rendelkezők jutnak előnyhöz a pályázat során.
„Lévén, hogy jelenleg a gyakorlati órákhoz szükséges kisgépek száma
hazánkban nem kielégítő, így a tehetősebbek külföldön, akár az USA-ban
vagy Ausztráliában szerzik meg a gyakorlatot saját pénzen a lehető
legrövidebb idő alatt. Akinek erre nincs lehetősége, az a 200 órát évek
alatt tudja csak teljesíteni" - magyarázza a szakember.
Pilótaképzés kemény elvárásokkal
A Malév
pilótáinak legtöbbje a Boeing 737-es Next Generation típusú repülőgépeit
vezeti. Mondani sem kell, óriási felelősség nyomja a vállukat, ezért
kiképzésük is komoly procedúrát jelent a pilóta-jelöltek és a vállalat
részére egyaránt.
Ahhoz, hogy valaki pilótának jelentkezhessen,
eleve szükséges egy felsőfokú végzettségű kereskedelmi pilóta,
úgynevezett CPL jogosítvány, igazolás a szakmai és angol nyelv
ismeretekről, valamint pszichológiai és fizikai alkalmasság.
Ezeken felül a felvétel során speciális szimulátor gyakorlatokon kell
megfelelniük, amit a munkába állás után évente háromszor meg kell
ismételni. Itt a normál eljárások tesztelésén túl a vészhelyzetek
megoldását is gyakorolják a pilóta-jelöltek és pilóták. "Jelenleg 4-5
hónapig tart a Malévnél egy pilóta kiképzése, amelynek költsége eléri a
négymillió forintot” – fűzte hozzá a szakember. Ráadásul további
költség- és időráfordítás, hogy - a jelentkezőknek és a már felvetteknek
is - hatósági és vállalati útvonal-ellenőrzési teszteken is meg kell
felelniük.
Hatalmas presztízs, ha egy pilótát előléptetnek
A
pilótáknál nagyon szigorú hierarchia van - nem csak a Malév-nél, hanem a
légitársaságok többségénél is. A jelentkezőket általában a legkisebb
gép-típusra képezik ki. Innen a frissen végzett első tisztek útja a
nagyobb típusok elsőtiszti székébe, a jobb oldali ülésbe vezet, majd
megfelelő tapasztalat és nem mellesleg néhány ezer repült óra után
beülhet a bal oldali ülésbe, mint friss kapitány. Innen a különböző
oktatói fokozatokon át akár a menedzseri pozíciókba is lehet eljutni.
Természetesen a nagyobb típusokra történő váltás, az első tisztből
kapitánnyá, majd oktatóvá válás hatalmas presztízsemelkedéssel jár, és
nem elhanyagolható a jövedelemnövekedés sem.
A szakma presztízse
egyébként mind a stewardessek, mind a pilóták esetében magas. Mi sem
bizonyítja ezt jobban, mint a Malév jelenlegi HR-háttérbázisának adatai.
"Személyi állományunk jelenleg - a kölcsönzött munkavállalókkal együtt -
meghaladja az 1600 főt. Ezen belül közel 300-an dolgoznak pilóta
munkakörben és több mint 500-an légiutas-kísérőként. Évről-évre mindkét
munkakörre 200-200 fős túljelentkezést tapasztalható" - tette hozzá
Krály József.
Forrás:
http://www.mfor.hu/cikkek/Tobbszoros_a_tuljelentkezes_a_stewardess_es_pilota_szakmakra.html?page=1
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése